Nyheter

Vassøy-folk protesterer på kutt i båtrutene

Vassøy Beboerforening er svært bekymret for varslede båtrutekutt. Det er også et enstemmig kommunedelsutvalg.

Usikkerheten brer seg på Byøyene i Stavanger kommune. Regjeringen har endret kriteriene for fordeling av penger til båtruter. Lengden på kystlinje blir nå brukt som kriterium, fordelingen av potten på rundt 1,6 milliarder ble endret, men ikke økt, og Rogaland mistet 90 millioner kroner. Det er varslet kraftige kutt, og fylkestingets flertall (Ap, l KrF, Sp, MDG og V) vedtok å kutte 40 millioner kroner i hurtigbåtene, noe i 2021, noe i 2022, og hoveddelen i 2023, før tildeling av nye driftskontrakter.

– Kuttene vil være katastrofale, sier Fridtjof Riis, leder i Vassøy Beboerforening, til RA.

I et protestskriv listes konsekvensene av ferjekutt opp: Vassøy mangler fastlandsforbindelse, har over 700 innbyggere, med skole, barnehage, butikk, brannvakt og syketransport.

– Vi er et veldig sårbart samfunn. Dårlige rutetilbud kan gi færre beboere. Da kan butikken, som nå omtrent går i balanse, forsvinne. Forsvinner butikken, vil flere flytte fra øya. Barnehagen og skolen blir utsatt, sier Riis.

LES OGSÅ: Lever i frykt for kutt i båtrutene til Byøyene

Båt eneste reisevei

Han peker på at båttransport er eneste alternativ til arbeidsplasser på fastlandet, ungdomsskole og videregående skole, trening og fritidsaktiviteter, i tillegg til gjester og turister som også er helt avhengige av båt.

– Folk i Stavanger ser og forstår behovet vårt. Problemet ligger sentralt. Enten må fordelingen av pengene endres eller den totale potten økes, sier Riis.

Nedskjæringene starter etter planen i 2021, fortsetter i 2022 og resten tas fra 2023.

Beboerforeningen har trukket fram rutene kl. 10.15 og kl. 17.15 på hverdager og kl. 14.15 i helgene som har mye trafikk og vil være viktige å bevare, men foreningen peker på at det for Vassøys del ikke vil ha særlige konsekvenser om 05.00-ruten fra Stavanger med retur 05.30 blir kuttet, da denne ruten går omtrent samtidig med ferjen.

– Det er vilje til å se på endringer, sier Riis.

Fylkeskommunen har fått signaler om at 17,5 millioner kan bli tilbakeført til Rogaland, men det vil uansett ikke skjerme for kraftige kutt.

– Det er meningsløst å bruke kystlinje i utregning av overføringene til båtruter. Rogaland taper på at fylket har ruter på kryss og tvers i et stort Ryfylkebasseng i et bosettingsmønster bygd opp gjennom generasjoner, og det må være det reelle behovet, ikke lengden på kysten, som avgjør overføringene, sier nestleder i Storhaug kommunedelsutvalg, Leif Kjetil Knudsen (Ap).

– Hareide må på banen

Han mener statsråd Knut Arild Hareide (KrF) må ta affære og sikre Rogaland en større pott.

– Kuttene er såpass alvorlige at samferdselsministeren må på banen, sier Knudsen.
Han er glad for at en tverrpolitisk fylkeskommunal gruppe har bedt om innspill, slik at kommunedelsutvalgene

Storhaug, Finnøy og Rennesøy får lagt sine argumenter på bordet før regjeringen legger de endelige rammene og fylkestinget i juni skal bestemme hva Kolumbus får å rutte med.

– De varslede kuttene er alvorlige, og vil ramme alle på Byøyene, sier Knudsen.

Et enstemmig kommunedelsutvalg støttet Vassøy Beboerforening i kampen mot rutekutt.

LES OGSÅ: Bevar hurtigbåtene til Byøyene!

Pendlerferje kuttet

Rutekutt merkes allerede, på Fogn er 07.00-ferjen sterkt savnet.

Fogn Grendalag forsøkte å protestere på nedleggelsen av 07.00-ferjen fra øya til Judaberg på Finnøy, men den ble lagt ned fra årsskiftet.

– Det rammer alle som har jobb på Finnøy, eller som pendler til Stavanger, sier leder Elisabeth Leiros i Fogn Grendalag til RA.

Rutenedleggelsen er et stort problem blant annet for beboere ansatt i helsevesenet i Finnøy kommunedel med skiftstart klokken 07.30. Alternativet blir da å reise halvannen time før skiftstart, på 06.00-ferjen.

– 07.00-ferjen er viktig, spesielt for dem som har familie, sier Leiros.

Mens øyfolket får merke kuttene, foregår et høyt politisk spill der løftene står i kø i stortingsvalgåret.

Arbeiderpartiet har lansert et ønske om å halvere ferjeprisene over hele landet.

Frp svarte på utspillet med forslag om å gjøre alle ferjereiser gratis. TV 2 har meldt at Frp fremmer forslag om at takstene på både riks- og fylkesveisamband skal halveres med umiddelbar virkning i neste krisepakke som skal til behandling i Stortinget.

Senterpartiet har lansert et forslag om å innføre en ordning med gratis ferje – og hurtigbåt for samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og vurdere å gjøre alle ferjesamband med under 100.000 passasjerer årlig gratis.

– Man kan ikke utelukkende se på ferjeprisene, når det pågår en stor debatt om hurtigbåtene, blant annet i Rogaland om antall anløp i Ryfylkebassenget og øyene utenfor Haugesund (Røvær og Feøy). Her er det er viktigere med regularitet – at folk har et godt tilbud – enn at prisen blir kuttet, sier Høyres stortingsrepresentant Sveinung Stensland til Stavanger Aftenblad.

Fylkesutvalget vedtok tirsdag, mot stemmene til Frp og FNB, en uttalelse om overføringene til båtruter.

«Rogaland har et uomtvistelig behov for å opprettholde tidseffektiv kollektivtransport til sjøs. Derfor er det viktig at det gjøres endringer i kriteriene for båter i kostnadsnøkkelen, slik at de gir et bedre samsvar med det faktiske utgiftsbehovet», heter det blant annet i uttalelsen.

Mer fra Dagsavisen