– Det er umulig å drive når Uno-X hele tiden legger seg 20 øre under mine priser. Jeg har ikke milliarder nok på konto til det, sier Joar Skorpe, daglig leder i Tanken.
Når kalenderen viser 26. mai er pumpene på både stasjonen i Løkkeveien og Tanke Svilands gate overtatt av Esso Express. Butikkene er det andre eiere som overtar. Vaskehallen i Løkkeveien leies ut til Alltid ren bil.
– Jeg skal drifte pumpene videre, men under Esso Express. Jeg bestemmer ikke prisene selv lenger. Jeg har også solgt butikkonseptet, men jeg vil motta husleie, forklarer Skorpe.
Tanken som kjede vil bestå, og ledes av Skorpe fra kontoret i Løkkeveien. Totalt går Tanken går bra, understreker gründeren.
– I april økte vi med 10,2 prosent sammenlignet med april 2019. Fra mars til april økte vi 17,44 prosent.
Tanken har totalt 26 stasjoner i hele landet. 14 av stasjonene eies av Skorpes selskap, mens resten er franchiser.
– Konseptet fungerer bedre i bygdene enn i byene, sier han.
LES OGSÅ: Slik blir de nye skjenkereglene i Stavanger kommune (+)
137 liter på én dag
Nylig solgte Tanken blank diesel for 9,99 kroner per liter.
– På vår beste dag med dette tilbudet i april, solgte stasjonen i Tanke Svilands gate bare 137 liter. I går (tirsdag) ble det solgt 111 liter. Privatkundene har sviktet. Vi kan ikke presse på og utfordre på pris når ingen vil kjøpe i Stavanger, sier Skorpe.
Nedgangen i drivstoffsalget startet et halvt år før de nye bomringene kom 1. oktober 2018.
– Jeg har ikke fasiten. Folk er nok mer prisbevisste nå, og ser hvor literprisen er billigere. I tillegg oppfatter jeg at veldig mange har fått seg elbil.
Fra kokk til kjedeeier
Tanken så dagens lys i 2015, da offshorekokken Skorpe bestemte seg for å kjøpe stasjonen på Løkkeveien.
– Det startet som en prinsippsak. Billig drivstoff til folket, sier Skorpe.
– Det er litt trist også. Det var i Stavanger Tanken startet. Støtten var stor og vi hadde lojale kunder. Samtidig er konkurransen fra Uno-X for stor. Av og til må du bare skjønne at konkurrenten har slått deg, og se etter andre muligheter for å fortsette, sier Skorpe.
LES OGSÅ: Nå får du kjøttkakerpå bensinstasjonen
– Uno-X skal være billigst
Leder i Uno-X Norge, Jens Haugland, kjenner til Skorpe og nedleggelsen. På spørsmål om deres prisstrategi og om Uno-X bevisst prøver å utkonkurrere mindre stasjoner, svarer Haugland følgende:
– Jeg kan ikke kommentere vår prisstrategi, men vi har det klare synet at drivstoffet vårt skal være det billigste. Dette er løftet til våre kunder. Det kan påvirke konkurransen lokalt, sier Haugland til RA.
– Vi er kompromissløse på vårt eget kundeløfte. Vi skal være billigst overfor våre kunder. Det gjelder hele landet. I Reitangruppen er filosofien at kundene er vår øverste sjef. Forhåpentligvis klarer vi å holde kundeløftet, sier Haugland til RA.
Uno-X har totalt 174 stasjoner i alle landets fylker. Uno-X er en del av Reitangruppen.
LES OGSÅ: Slik kan koronahverdagen påvirke flyreisene på sikt (+)