Nyheter

Uenige om bruk av 50 millioner til buss

Kari Nessa Nordtun får støtte fra Stanley Wirak om busspenger til Nord-Jæren, men ikke fra fylkesordføreren i eget parti.

Det blir strid om statlige busspenger i styringsgruppen for bymiljøpakken, i fylkesutvalget og i fylkestinget, etter at Kolumbus og fylkesadministrasjonen la fram forslag om fordeling av 50 millioner kroner ekstra til reduserte kollektivtakster etter ny byvekstavtale (se faktaramme).

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) argumenterer mot Kolumbus-fordelingen.

– Slik jeg ser det er dette i strid med forutsetningene i byvekstavtalen. Dette er penger som skal brukes på å redusere prisene i storbyområdet, ikke i hele fylket. Det er her i de fire kommunene på Nord-Jæren folk betaler mest bompenger, sier Nessa Nordtun til Aftenbladet. (abonnementsartikkel)

Hun sendte fredag en e-post til gruppelederne til alle partiene i Stavanger, og har også sendt argumentasjonen til fylkesordføreren og de øvrige Nord-Jæren-ordførerne.

– Viktig

Nessa Nordtun argumenter for at legitimiteten av byvekstavtalen av avhengig av de innbyggerne som opplever bompengebelastning også for fordelene av å være med på dugnaden, og at all prisreduksjon, både for periodekort og enkeltbilletter, bør være for avtaleområdet.

– Dette er videre viktig fordi det er disse innbyggerne som vil måtte bære kostnadene dersom nullvekstmålet ikke innfris, skriver Nessa Nordtun.

Hun får støtte fra Stanley Wirak (Ap).

– Argumentene fra Stavanger virker logiske. Det er de fire kommune som er omfattet av byvekstavtalen som bør få nyte godt av de ekstra pengene, sier Sandnes-ordføreren til RA.

Wirak legger også vekt på at det er Nord-Jærens innbyggere som i stor grad betaler prisen for den nye byvekstavtalen.

– Hadde det ikke vært så stor motstand mot bompenger på Nord-Jæren, og hadde vi ikke sagt nei til rushtidsavgiften, hadde distriktet aldri fått tilført kollektivmidlene i byvekstavtalen, sier Wirak.

LES OGSÅ: Myrhol-tap i millionkrangel om busspriser

Ordføreren ville uansett konferere med kommuneadvokaten i Sandnes for å få avklart hvor pengene skal brukes, og hvem som skal avgjøre det.

– Fylkestinget er takstmyndighet for kollektivtrafikk, men dette er ikke ordinære takstbevilgninger, men penger som styringsgruppen har framforhandlet som en del av ny byvekstavtale. Nå må vi avklare hva som følger av avtalen. Jeg vil tro at det er styringsgruppen som skal ta denne avgjørelsen. Jeg tar det som en selvfølge at styringsgruppens syn tillegges stor vekt, uansett hvem som formelt skal vedta dette, sier Wirak. Han avviser uansett å bruke 3,5 millioner byavtale-kroner til et billettsystem og støtte til at Hjem-jobb-hjem-ordningen kan utvides til hurtigbåtene.

– Vi kan ikke bruke  penger avsatt for reduserte kollektivtakster til nye datasystemer, sier Wirak.

– Mest effekt her

Høyres og Frps gruppeledere i Stavanger følger Kari Nessa Nordtuns argumentasjon.

– Vår gruppe vil arbeide saklig for at bymiljøpengene først og fremst skal brukes der kommunene har vedtatt å være med i bymiljøpakken. Da blir det feil å bruke penger for eksempel fra Stavanger til å gi billigere reiser for folk som bor i kommuner som har stemt nei til å være med og betale, sier John Peter Hernes til RA.

Høyres gruppeleder er opptatt av å bruke pengene der de har størst effekt.

– Det er ikke tvil om at vi får mest effekt av pengene ved å bruke dem der det bor mange mennesker som har ganske korte reiseveier, som gjør at for eksempel buss og sykkel kan være et realistisk alternativ til å ta bil, sier Hernes.

– Kari Nessa Nordtun har 100 prosent støtte fra meg i denne saken. Skal vi oppnå nullvekstmålet, må vi beholde virkemidlene. Løftet om mer kollektivmidler var også vesentlig for mange av dem som stemte for den nye avtalen, sier Frps gruppeleder i Stavanger, Leif Arne Moi Nilsen, som også sitter i fylkestinget.

Chesak støtter administrasjonen 

Stavanger-ordføreren får ikke støtte fra eget partis fylkesordfører om bussmillionene.
 I samferdselsutvalget støttet alle unntatt Nordtuns Stavanger-samarbeidspartner Frode Myrhol (FNB) Kolumbus-forslaget til fordeling. Nordtun får heller ingen umiddelbar støtte fra Marianne Chesak (Ap).

– Jeg er ikke enig i at Nord-Jæren får for lite av disse 50 millioner kronene. 95 prosent av midlene til økt ruteproduksjon brukes i de fire byvekstavtalekommunene, og 90 prosent av periodekortene i takstsone 1 er også innenfor de samme kommunene, sier fylkesordføreren til RA.

– Men det kan framstå som skjeivt at bare 10,9 av de 50 millionene fra ny byvekstavtale går til reduserte busspriser, mens 34,8 millioner går til Jærbanen?

– Penger til Jærbanen kommer i stor grad Nord-Jæren til gode. De holder prisene nede for reisende med tog mellom Sandnes og Stavanger, der hovedvekten av passasjertrafikken er, og går til det svært populære billettsamarbeidet mellom Kolumbus og Vy/Go Ahead, og som er en vesentlig årsak til passasjerveksten.

Pendlertrafikk

Chesak viser til at mellom 10 og 20 prosent av bilbruken på Nord-Jæren er pendlertrafikk.

– Skal vi nå nullvekstmålet, må vi få også disse bilistene over på kollektivreiser, sier Chesak.

Fordelingen av de 50 byvekst-millonene blir tema mellom Chesak, Nordtun og øvrige medlemmer i styringsgruppen for bymiljøpakken.

– Fordelingen støtter Hjem-jobb-hjem-ordingen og billettsamarbeid mellom Kolumbus  og Vy/Go Ahead, begge suksessfaktorer for kollektivtrafikken som styringsgruppen har bejublet og støttet opp om, sier Chesak.

– Må Myrhol, Nordtun og Stavanger Ap avfinne seg med å gå på tap også i fylkestinget?

– Det er det for tidlig å si. Vi skal være lydhøre for argumenter, så lenge endringene støtter opp om nullvekstmålet. Det kan være ting vi har oversett, men gratis buss på Nord-Jæren blir det ikke, sier fylkesordføreren.

LES OGSÅ: Snart kan du betale buss per kilometer reise

Fakta:

Regionen ble tilført 50 millioner kroner i årlige tilskudd til fordeling av reduserte kollektivtakster i perioden 2020–2029.

Kolumbus foreslår å bruke 17,398 millioner kroner til Hjem-jobb-hjem-billetter på Jærbanen, 9,7 millioner kroner på rimeligere enkeltbilletter på Jærbanen, 7,726 millioner kroner på lavere pris på 30 dagers og 365 dagers billetter på Jærbanen, 600.000 kroner til utvidelse av Hjem-jobb-hjem-ordningen på hurtigbåter og 100.000 til Hjem-jobb-hjem på Kystbussen, og 2,9 millioner til å utvikle et nytt system for reservasjon av Hjem-jobb-hjem på hurtigbåtene. 10,9 millioner kroner går til generell prisnedsettelse på årskort og månedskort i Kolumbus-regi i Rogaland.

Saken behandles ventelig i styringsgruppen for bymiljøpakken 13. februar, i fylkesutvalget 18. februar og i fylkestinget 3. mars.

Mer fra Dagsavisen