Nyheter

Større pågang for SiS Helse

Flere studenter ber om psykisk helsehjelp under korona. Samtidig har det digitale tilbudet bidratt til å tømme ventelisten.

Av: Martin Simenrud

Arve Kristiansen, daglig leder i SiS Helse, sier at systemet er blitt endret og at de nå jobber mer med kurs og grupper, i motsetning til kun en til en-samtaler. Under pandemien har Studentsamskipnaden i Stavanger opplevd en økning i henvendelser på rundt ti prosent i 2020 sammenlignet med 2019.

Etter omleggingen av systemet åpnet også SiS for at alle deres tilbud kunne gjennomføres ved hjelp av video. Noen ønsker likevel ikke å benytte seg av videotilbudet, som kan være noe av grunnen til at køen nå er sterkt redusert, sier Kristiansen.

– Det er noen som har takket nei. De ønsker å møte et levende menneske å snakke med.

LES OGSÅ: Stortinget overkjører regjeringen – sier nei til nasjonal skjenkestopp

God utvikling

Henvendelsene som kommer har ikke vært på grunn av koronafrykt, likevel merker SiS at studentene er mer isolerte.

– De som har slitt fra før har nå fått det forsterket siden de har vært mindre på skoleområdene og derfor mindre sammen med folk, sier Kristiansen.

Philip Jamissen, leder i Studentorganisasjonen ved Universitetet i Stavanger, peker på en positiv utvikling.

– Løsningen med video er et bra tiltak av SiS.

LES OGSÅ: Stavanger har høyest arbeidsledighet i Rogaland

Dekker stort område

SiS’ helsetjenester er tilgjengelige for alle studenter ved Universitetet, BI, VID, VID Sandnes, Noroff og Kunstskolen i Stavanger. Totalt er det om lag 13.000 studenter i regionen. SiS, på sin side, har fire samtaleterapeuter, pluss helsesøster. Fra mandag kunne terapeutene returnere til campusområdet.

– Når vi åpner igjen vet vi ikke hvordan ventetiden vil bli, sier Arve Kristiansen.

Tidligere har ventetiden ligget på mellom seks til åtte uker. Philip Jamissen håper at ventetiden ikke vil øke igjen.

– Å vente i seks til åtte uker på psykolog er ganske problematisk.

Ros fra studenter

Studentene roser utviklingen av det psykiske helsetilbudet.

###

Emilie Christensen, Universitetsstyret. Foto: Privat

Emilie Christensen er studentrepresentant i universitetsstyret og aktiv deltaker i studentpolitikken. Hun opplever utviklingen som svært positiv.

– Det er utrolig positivt at SiS har sett dette behovet, jeg er imponert over hvor fort det har gått. Studenter ved UiS har lenge vært opptatt av bedre tilgang på lavterskeltilbud, kombinert med redusert ventetid.

Før omleggingen av systemet måtte studenter, som ønsket å benytte seg av tilbudet, fylle ut søknad på papir og levere fysisk. Prosessen kunne være et hinder for å prøve samtalene.

I dag er systemet heldigitalt.

– Man skal sette pris på den gode utviklingen som skjer. At studentene blir hørt er viktig.

LES OGSÅ: Se listen: Slik skal sentrum forandres (+)

Mer fra Dagsavisen