Stavanger

Spenstig Dickens-tolkning på Rogaland teater

Rogaland teater har med forestillingen «A Christmas for Carol» klart å gi oss en juleforestilling som mange vil trykke til sitt bryst, kanskje hver jul i tiden som kommer, skriver kulturjournalist Ole S. Nerheim som gir stykket en solid femmer på terningen.

For det er en spenstig versjon av julefortellingen til Charles Dickens de her har komponert.

Her er gjerrige Scrooge i høyeste grad på plass som Carol i Nina Ellen Ødegård skikkelse. Og hun klarer å overbevise oss til de grader om at kvinner kan være både være verre og gjerrigere en både menn og sunnmøringer. Og langt mindre sympatisk en Uncle Scrooge fra Andeby.

Hun gir oss en strålende gjerrig karakter som tar helt av i en spastisk dans av en forknytt forretningskvinne som hater gleder generelt og jul spesielt.

Tre ånder

I dette stykket har teateret flyttet seg fram til 2025, men i og med det har skjedd en stor katastrofe fortoner verden seg som London på 1800-tallet.

Her blir Carol virkelig introdusert som et ondt og gjerrig vesen uten en et eneste gen på empati, og en så fjern slektning av julenissen det er mulig å komme.

Her skjer gjennoppvåkningen og ferden mot innrømmelse av egen dårskap ved hjelp av fortidens, nåtidens og framtidens ånder som tar på seg oppgaven som terapeuter. I dette tilfellet hadde det vært umulig å oppdrive kyndige psykologer.

Rogaland Teater skal ha ros for en fantastisk scenografi og et ensemble som klarer å dra lasset.

Her får vi også servert velkjent feiende musikk som vi kanskje ikke akkurat forbinder med julemusikk, men som likevel får oss i julestemning, spesielt når frøken Carol får se sitt sanne jeg gjennom åndene og blir et gavmildt menneske.

Noe som vi alle kan drømme om, at kapitalistene i de store selskapene sender sine fallskjermer til flyktninger fra Syria og skipsredere sender sine skip som ligger i opplag til Middelhavet.

Dypere innhold

For dette er et stykke som i tillegg til å være en fornøyelig historie også har en bunn med et dypere innhold.

Det du gjør mot din neste og kommende generasjoner er viktigere enn din egen kortreiste fornøyelse, og at det å glede andre er større enn å glede seg selv. Slik klarte også teateret og glede sitt publikum.

Rogaland teater klarer igjen i kraft av visuelle scenografi og et ensemble med profesjonelt pågangsmot og energi å gi publikum en reise inn i en verden hvor vi ble bergtatt og kunne rope god jul selv om det bare er november.

Jo, dette kan bli en europeisk tradisjon også i Stavanger, når vi i november begynner å rope på «A Christmas for Carol» og gir penger til nødlidende i stedet for julebord.

Mer fra Dagsavisen