Stavanger

Regionens rutetilbud på høring:Ønsker tettere dialog med fylkeskommunen

På dagens møte i kommunalstyret for byutvikling (KBU) skal det framtidige rutetilbudet på Nord-Jæren diskuteres, og fylkeskommunen legger opp til å gjøre helomvending da den populære studentrute 6 foreslås gjenopprettet.

Bilde 1 av 2

Rutetilbudet i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg skal ut på anbud for perioden 2016–2021, og fylkeskommunen har sendt ut sitt forslag til rutetilbud på høring. Noen endringer som foreslås er blant annet nytt endepunkt i Kvernevik ring i stedet for Viste Hageby. Endepunktet i Tananger trekkes ned til Risavika havn. Endepunkt på Forus vest skal gå via Gausel stasjon i stedet for Forus via Godeset.

Studentene fornøyd med ny rute 6

Fylkeskommunen foreslår også ny rute 6, som skal gå følge strekningen Madla–UiS–Gausel–Lurahammaren–Sandnes. Leder for Velferdstinget i Stavanger, Caroline Siem Midtlien, er glad for at fylkeskommunen tar inn igjen den populære studentruten.

– Da rute seks i fjor ble nedlagt, var det veldig mange studenter som fikk en halvtime eller mer i reisetid ekstra til universitetet, og derfor er det veldig bra om den blir innført igjen. Mange studenter bor i de ytre bydelene, og må bytte buss i Stavanger sentrum, så en rute som dette er kjempeviktig for studentene, sier Midtlien til RA.

Fra 2016 er X-60 foreslått redusert fra fire til to avganger i timen, men ifølge fylkeskommunen veier den nye rute 6 opp for denne reduseringen ved at den totale
frekvensen mellom universitetet i Stavanger (UiS) og Sandnes vil bli på seks avganger i timen mot dagens fire. I tillegg foreslår fylkeskommunen at det kjøres to ekstra avganger i morgenrushet fra Stavanger og Sandnes på rute X-60.

Solum Larsen vil følge opp

KBU-leder Helge Solum Larsen skulle gjerne sett at utvalget hans fikk bedre tid til å forberede høringsutspillet de må komme med innen 1. september, men sier det er viktigere å gi fylkeskommunen innspill enn å utsette saken.

– Det er klart at det er mange elementer i rutetilbudsforslaget vi gjerne skulle hatt anledning til å diskutere nøyere. Men vi har fått en innstilling som tar opp noe av det vi er opptatt av, og så må vi gå inn å se på hvilke tiltak vi i Stavanger kommune vil be fylkeskommunen være spesielt oppmerksomme på i Stavanger, forteller Solum Larsen.

KBU-lederen er klar på at de ikke er ferdig med saken selv etter de har kommet med sin høringsuttalelse torsdag kveld.

– Uansett hva vi uttaler i dag må vi be om å bli satt i en posisjon der vi kan komme med innspill ut over denne høringsfristen. For oss er det veldig viktig å gi et klart signal til fylkeskommunen at vi ikke forventer at dette er den siste runden før rutetilbudet skal ut på anbud. Vi må få komme med kommentarer underveis mens arbeidet går sin gang, da rutetilbudet også har noe med hvordan kommunen skal planlegge sin infrastruktur å gjøre. Vi var for eksempel godt i gang med å utvikle busstasjonen på Gausel, før vi fikk beskjed om at bussen der falt vekk, så vi ønsker helt klart en tettere dialog med fylkeskommunen i tiden framover, sier Solum Larsen.

Rådmannens kommentarer

Rådmann Inger Østensjø og direktør for kultur og byutvikling, Gunn Jorunn Aasland, skriver i innstillingen til saken at de stiller seg bak innføring av bussveilinjer og helpendelruter med høy frekvens, slik forslaget til nytt rutetilbud presenterer.

I tillegg har de følgende kommentarer til endringer som kun gjelder Stavanger kommune:

Ulsberget:
– Det er uklart hva fylkeskommunen anbefaler her. Ved oppstart av
reguleringsarbeid for framkommelighetstiltak i Ulsberget, uttalte Rogaland fylkeskommune
at de ville vurdere om dette var riktig trasé. Planarbeidet ble da satt på vent og traseen ble lagt om til Heddeveien i oktober 2013. I høringsforslaget står det nå at trasé i Ulsberget avhenger av framkommelighetstiltak.

Universitetet i Stavanger (UiS):
– Dette er et viktig målpunkt for hele regionen. Det totale tilbudet er presentert i rapporten, inkludert ekspressruten X-60. Ruten framstår som en del av rutestrukturen til/fra UiS og ikke som en ekspressrute. Vår vurdering er at den da burde være
en del av det ordinære tilbudet.

Ny rute X31:
– Denne bør vurderes erstattet av bydelsbuss med kobling til bussveilinjer i
Gausel sentrum.

Jåttåvågen:
– Omlegging av bussveitraseen via Jåttåvågen kan først skje etter at
traseen er bygget. Vi forstår høringsforslaget slik at dagens trasé blir bussvei fram til 2020, med en foreslått frekvens på åtte avganger i timen. Det er uklart hva som blir tilbudet fra 2016 i dagens trasé og til Jåttåvågen.

Ny rute 6 over Diagonalen mot UIS og Madla:
– I høringsforslaget blir det vist til at det skal opprettes ny holdeplass. Det er uklart når ruten skal opprettes og om det avhenger av etablering av holdeplass.

Stokka, Madlasandnes og Storhaug:
– Disse områdene er ikke omtalt i høringsforslaget. Vi forstår det da slik at det ikke blir foreslått endringer her. Det pågår stor utbygging i Stavanger øst og det framtidige kollektivbehovet til området burde vært analysert. Vi antar det vil være behov for et kollektivtilbud fra Storhaug mot Strømsbrua innenfor perioden fram til 2021.

Mer fra Dagsavisen