Stavanger

Skal samle inn 2 mill. for å heve «Wyvern»

Museum Stavanger er i full gang med prosjektet rundt å heve «Wyvern», hvor Leif Arne Moi Nilsen (Frp) har engasjert seg. Han mener skipet kan bli hevet alt i august.

Bilde 1 av 2

- Det er fire aktører som vil påta seg oppdraget med å få hevet «Wyvern», sier Moi Nilsen til RA.

I alt er oppdraget med å heve skuta estimert til å skulle koste to millioner kroner. Småpenger for å bringe denne skuta opp igjen, mener Frp-mannen.

- Det er jo Stavangers ansikt utad. Det går litt på stoltheten her borte, også. Altså: Hva er det vi har levd av her ute? spør han retorisk om fiskeri- og sjøfartsbyen.

- Kan heves med en gang

Moi Nilsen sier det lover bra med tanke på å få hevet skuta. Ifølge ham hadde det vært mulig å få hevet den sporenstreks.

- Det er en aktør som praktisk talt kan dra ned og heve det nå med en gang, sier han, men kan ikke røpe hvilket.

For selve prosjektet med å få hevet båten, ligger Museum Stavanger, sier han.

Dermed er det de som skal gi klarsignal til hvilken aktør som får oppdraget. I tillegg til at en aktør skal inn for å heve det Moi Nilsen kaller en Stavanger-ambassadør, skal også et selskap inn for å kvalitetssikre hevingen.

Nå er planen at praktskuta atter en gang skal skjære overflaten av havet en gang i «midten av august».

- Midten av august er både et mål og mulig, alt etter hvem som får oppdraget, melder Moi Nilsen.

- Gi støtte på Facebook-side

Moi Nilsen har dog engasjert seg, og vært med og opprette Facebook-siden «Hev og restaurer Stavangers ambassadør Wyvern» hvor interesserte som vil støtte prosjektet økonomisk kan henvende seg.

- Jeg har fått flere telefoner fra personer som ønsker å være med og støtte. Det raser inn med «likes» på siden. Jeg håper pengene også raser inn, sier han.

Både Rogaland Fylkeskommune og Stavanger kommune har sagt at de vil være med og støtte en heving av «Wyvern».

«Wyvern» ble i sin tid gitt til Museum Stavanger som gave fra ConocoPhilips. Skuta har deltatt i Tall Ships Race i flere år.

- Den er veldig «oppe og går». Den har bare fått for mye vann inn over dekk, slik at den ikke har fått pumpet ut alt, forteller Moi Nilsen om det han mener var skutas endelikt, hittil.