Stavanger

Bruk bedre båtvett

Et viktig tiltak for å styrke sikkerheten på sjøen ville være å få koordinert ansvaret bedre.

Denne uken har til sammen fem personer mistet livet i to tragiske båtulykker. Begge skjedde utenfor Tjøme i Vestfold. Årlig omkommer mer enn 30 personer i båtulykker i Norge. Igjen raser debatten om hvordan dødsulykkene kan unngås. Engasjementet for større sikkerhet på sjøen er gledelig. Dessverre er debattene også en årviss foreteelse i kjølvannet av sommerlige dødsulykker. Når høsten kommer, er mye glemt.

Båter med kraftige motorer, høy hastighet, promillekjøring og båtførere med begrenset erfaring er de hyppigste årsakene til båtulykker. Noen ulykker kan unngås med bedre og innskjerpede regler. Men dessverre er det ikke nok med nye regler hvis de ikke overholdes, og det er forsvinnende liten risiko ved å bryte dem. Ut fra rapporter om det som foregår mange steder i Norge, er tilstanden på sjøen til tider tilnærmet lovløs. Så lenge det ikke gjennomføres jevnlige kontroller og de som bryter reglene ikke straffes, er det liten grunn til å anta at det blir slutt på ulykkene.

Før helgen fortalte Aftenposten at antallet forelegg overfor båtførere er redusert med 40 prosent på de siste fem årene. I samme periode har antallet store og raske fritidsbåter økt betydelig. Til avisen sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforening at han ikke tror at færre bøter skyldes at folk er blitt flinkere til å overholde reglene. Etter hans mening er det politiets mangel på tilstedeværelse blant båtfolket som er grunnen. Det er i høyeste grad beklagelig.

Politiet har en viktig oppgave å gjøre på sjøen. Politibåter og uniformerte tjenestemenn bidrar til økt trygghet og virker forebyggende på villmannskjøring og alkoholbruk. Synlig politi på vannet kan hindre alvorlige ulykker. Ressursknapphet kan sikkert brukes som forklaring på at innsatsen nedprioriteres, slik det gjerne gjøres når kritikken rammer. Men samtidig må nok de ansvarlige i en del politidistrikter medgi at de ikke har spesielt fokus på det som skjer på sjøen.

Sikkerheten på sjøen sorterer i dag under flere departementer. Spørsmålet om fartsgrenser er kyst- og fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansens ansvar. Promillekjøring er justisminister Knut Storbergets bord. Et eventuelt påbud om bruk av redningsvest er det næringsminister Trond Giske som må avgjøre. Et viktig tiltak for å styrke sikkerheten på sjøen ville være å få koordinert ansvaret bedre. Dernest må det utføres hyppigere kontroller for å påse at det som allerede finnes av regler overholdes. Fortsatt kjører annenhver person født etter 1980 uten obligatorisk båtførerbevis, selv om det er ett år siden siste frist for å skaffe seg et slikt bevis. Men viktigst av alt er det å legge ytterligere vekt på det holdningsskapende arbeidet for å få de som ferdes på sjøen til å bruke båtvett.

Mer fra Dagsavisen