Stavanger

Kulturuke på St. Svithun skole

Hele forrige uke var det stopp i undervisningen på St. Svithun skole. I stedet handlet det om kultur. St. Svithun skole har fått midler fra d...

Bilde 1 av 6

Hele forrige uke var det stopp i undervisningen på St. Svithun skole. I stedet handlet det om kultur.

St. Svithun skole har fått midler fra den kulturelle skolesekken til et prosjekt i forhold til kultur og integrering.

- Vi har en språkstasjon her med ungdom fra 20 nasjonaliteter. Målet er å knytte dem sammen med de andre elevene via kulturelle aktiviteter. Dermed har vi valgt å la elevene jobbe på tvers av klassetrinn og nasjonalitet, sier Lena Skår Størseth, kulturkoordinator ved St. Svithun skole.

Det er Størseth, Ellen Marie Nordtveit og Mette Tveit som har organisert prosjektet.

Da Rogalands Avis var på skolen forrige tirsdag, myldret det av kreativt kaos i ganger og klasserom.

Og denne dagen gikk det aller mest i laging av afghanske drager av bambusspiler og silkepapir.

Digital klasse

Andre elever holdt på med innspilling av digital kunst.

- Det høres ambisiøst ut, men det er ikke det, sier lærer Bent Inge Ask.

Det handler kort og godt om å lage en virtuell klasse. Datarommet tas i bruk og datamaskinen settes opp slik at de er elever. På hver maskin spilles en loop der det er tatt opp en fil av en elev.

- Det blir en slags kakofoni av monologer, sier Ask.

Eksterne folk

Ifølge Størseth var en av premissene for prosjektet at skolen skulle ta inn ekstern kompetanse i forhold til aktivitetene.

En av dem er Hamid Nabil som er dragebygger fra Afghanistan.

Blant annet viser han Oliver Jacobsen og Jørgen Svendsen hvordan det skal gjøres.

- Jeg har lært å bygge drager i Afghanistan og det er egentlig ikke noe spesielt. Der bygger alle drager, sier Nabil.

Og en av dem som har drageideen videre er Sarawut Shunthonchai som har laget et fantastisk dragemønster på dragen sin.

Egne rom

Av andre aktiviteter var det blant annet jazzimprovisasjon ledet av Eva Bjerga og musikere fra musikkskolen, raping med Tore Pang, gatekunst, kunst av gamle rullebrett, afrikanskinspirert hiphop, fortelling, skiving/lesing og matlaging.

Lærer Kirsten Bjerga hadde også fått stablet sammen et skolekor på beina.

Ellers laget forskjellige grupper klasserommene om til rom fra forskjellige land.

- Oppgaven har vært at en skal lage en opplevelse ved å komme inn i rommet - og det har de klart godt, sier Størseth og viser vei inn det somaliske rommet hvor elevene blant annet har laget et skille mellom den rike og fattige verden.

Åpen dag

Prosjektet endte opp i at det på torsdag i forrige uke var åpen dag og konsert på skolen.

Klokken 18.00 åpnet dørene for kafé og marked av produktene som elevene hadde laget i løpet av prosjektet.

Det ble også konsert i gymsalen hvor elevene framførte ting i forhold til det de jobbet med.

Inntektene går til et skoleprosjekt i Peru i regi av Hei Verden.

Mer fra Dagsavisen