Stavanger

Selger mer øl

Begge de lokale bryggeriene selger mer øl og øker nå volumet sitt kraftig. Lervig har hittil i år økt med 35 prosent på restaurant og hotell.

- Vi ble nylig hovedleverandør til Hall Toll, og det er vi godt fornøyd med. Vi forventer en spenstig vekst framover, sier Rune Christiansen, daglig leder i Lervig Aktiebryggeri.

Han regner med at de i løpet av ett år vil brygge rundt en million liter øl i året, mens de i fjor brygget rundt 600.000 liter. På dagligvaresiden har Lervig hatt en liten nedgang.

Også i Egersund går det godt om dagen. Harald Berentsen i Berentsens Brygghus forteller at de har hatt en sju prosents økning i år.

Mot strømmen

De to lokale bryggeriene går dermed litt mot strømmen. For generelt i landet har ølsalget gått ned med 15 prosent ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen. Med regn og kaldt vær går også ølsalget tregere. I juli har ølsalget gått ned med 5,5 prosent i forhold til samme måned i fjor.

- Vi hadde nok hatt en større økning hvis det hadde vært mer fint vær i sommer. Både øl- og brussalg er litt væravhengig, sier Berentsen.

Populært sommerøl

Lervig har i år for første gang hatt egenprodusert sommerøl.

- Salget har gått veldig bra. Vi har solgt 25 til 30 prosent mer enn vi hadde trodd. Totalt har vi i alle fall produsert 60.000 liter sommerøl, sier Christiansen.

Berentsen har produsert 25 prosent mer sommerøl enn i fjor, og alt har gått unna.

- Lageret vårt var tomt for to uker siden, men det er nok litt igjen i butikkene. Det er kjekt at folk fortsatt er opptatt av lokal tilhørighet på ølet de kjøper, sier Berentsen.

Men han påpeker at de ikke kan sette høye priser, og tro at folk kjøper det bare fordi det er lokalprodusert.

Nye kunder

Egersundbryggeriet skal framover levere øl og brus til alle Coop-butikker i Norge.

- Vi er stolte over at Coop har foretrukket oss til å levere til hele Norge, sier Harald Berentsen.

Den nye kunden gjør at de nå øker produksjonen kraftig. Ifølge Berentsen blir volumet økt med fire millioner flasker mer i året.

I Lervig regner de med å ta nye markedsandeler på restaurant- og hotellsiden utover høsten. De håper også å kunne øke salget i butikkene når de snart får egen tappelinje på plass. Maskinene er nå kommet i hus og det jobbes for fullt med å få utstyret installert.

- Å få tappelinjen på plass er viktig for oss. Vi har fått litt kritikk for at vi har kjørt ølet vekk og fått det tappet på bokser og flasker, sier lederen i Stavangerbryggeriet.

Han påpeker at tappelinjen vil gi dem full kontroll over hele verdikjeden, og bedrer kvaliteten på produktet. Det gir dem også mulighet til å produsere nye ølsorter i mindre mengder.

Mer fra Dagsavisen