Nyheter

Stavanger Ysteri fyller fem år

Lise Brunborg synes hver by bør ha sitt eget ysteri og sin egen ost. Hun mener osten Fønix har blitt et slags symbol på Stavanger.

Bilde 1 av 2

– Når du starter en bedrift er det mange ting som kan gå feil, men jeg tror jeg har hatt litt flaks, for så langt har det gått veldig bra uten for mange utfordringer, sier Lise Brunborg og ler.

Hun driver Stavanger Ysteri i Ryfylkegata. 15. juli var det fem år siden den første melken ble pumpet inn i ysteriet og produksjonen startet for fullt.

– Jeg flyttet hjem til Stavanger for å starte ysteriet, men jeg slet litt med å finne ut hva jeg skulle kalle det. Jeg ville egentlig ha noe litt fancy, men så synes jeg jo at Stavanger Ysteri er veldig beskrivende. I tillegg fungerer det både nå og om 20 og 50 år, sier Brunborg til RA.

– Jeg liker å tro at hver by må ha sitt eget ysteri, og hver by må ha sin ost. Dette er ikke bare mitt ysteri lenger, men byens. Ofte tar folk med seg osten Fønix når de skal besøke andre i Oslo eller London, for det har blitt et slags symbol på Stavanger, legger hun til.

Da Brunborg startet ysteriet var det travle dager. Nå har de gått fra én til fire i bedriften, og «godt er det», ifølge Brunborg. Det er mye rutinearbeid, mye ysting, men også mye vasking.

###

– Jeg har tenkt litt på en utvidelse og nye produkter, men hvis vi skal vokse må vi ha fokus på det vi kan best, og det er Fønix – flaggskipet vårt. Ysteriet er nærmest designet for den osten, sier Brunborg.

LES OGSÅ: Slik blir årets Gladmat (+)

Reddet av dagligvarehandelen

Ostene fra Stavanger Ysteri selges i hele landet. Både i dagligvarehandel og delikatessebutikker, men også til restauranter som bruker ostene i matlagingen. Det største markedet er i Oslo, Bergen og Stavanger, og Brunborg har ikke lenger oversikt over hvor mange steder som selger eller bruker ostene hennes.

Men også ysteriet merket da koronaen traff Norge i midten av mars.

– Alle de vanlige kundene sluttet å bestille, men vi ble heldigvis reddet av dagligvarehandelen. Et halvt år før hadde jeg landet en avtale med Meny om at Fønix skulle være ukens ost i alle Meny-butikkene. Derfor sendte vi ut halvannet tonn med ost på den tiden, noe som reddet omsetningen vår, sier Brunborg, og legger til:

– Den største utfordringen for oss har vært at de ansatte har små barn, og at de derfor måtte være mye hjemme med barna i vår. Så vi hadde to måneder med bare 1/3 av vanlig produksjon. Det kommer vi til å merke når osten modnes til høsten, at vi har mye mindre på lager enn vi pleier. Men da må vi bare prøve å være kreative og lage oster som ikke trenger å ligge så lenge, sier hun.

LES OGSÅ: Så mange knivoppdrag har politiet hatt siden januar 2018 (+)

En skikkelig «wow-opplevelse»

Femårsjubileet feires med nytt design og nye nettsider. I tillegg har Brunborg utviklet en ny ost, en myk ost modnet med eplesider, som skal produseres i høst. I år skal også ysteriet for første gang ha stand på Gladmat. Sammen med 24 andre lokale produsenter blir de en del av Gladmattorget neste uke.

– Jeg har samarbeidet med Gladmat alle fem årene jeg har drevet ysteriet. Jeg startet den første osteproduksjonen én uke før Gladmat i 2015, og hadde derfor litt ost klart til festivaluken. Da sto jeg i foajeen under Kokepunktet og delte ut smaksprøver, og jeg fikk møte kokker fra hele landet. Det var en skikkelig døråpner, sier Brunborg.

Året etter kom hun i kontakt med Maaemo-eier Esben Holmboe Bang. Han fikk smake på ostene fra ysteriet og satt Fønix på menyen.

– Det var en skikkelig «wow-opplevelse». Tredje året sto jeg selv på scenen og holdt foredrag, så du kan jo si jeg har utviklet meg sammen med Gladmat, sier Brunborg og ler.

LES OGSÅ: Vil starte eget busselskap (+)

Første gang med Gladmat-stand

Men dette er første gang Stavanger Ysteri skal være «skikkelig» med på Gladmat og ha egen stand.

– Nå har jeg flere ansatte og mulighet til å være med, og jeg bestemte meg for dette før koronaen kom. Så nå håper jeg folk har respekt for situasjonen vi er i, men at de samtidig besøker oss på Torget og kjøper god ost som de kan ta med seg hjem eller nyte i parken, sier Brunborg.

Selv om ting har gått veldig bra for Stavanger Ysteri er Brunborg fast bestemt på at produksjonen skal forbli som den er og der den er.

– Vårt varemerke er å lage håndverksost. I Stavanger. Så det skal vi fortsette med. Alle snakker jo om vekst, men jeg tenker at man må finne et nivå der økonomien og produksjonen fungerer bra. Alle trenger ikke vokse himmelhøyt. Det viktige er å finne sin størrelse, sier Brunborg.

Mer fra Dagsavisen