Nyheter

Stavanger med koronakampanje i utelivsbransjen

Kommunens observatører på byen har sett at enmetersreglen stadig blir kortere på Stavangers utesteder. Nå skal en ny koronakampanje hjelpe utelivsbransjen og gjestene med smittevernet

Bilde 1 av 4

«Hold avstand, er du grei», «Avstandsforelska? Det er ok», «Koronameteren gjelder hele kvelden». Det er budskapet i Stavanger kommunes nye koronakampanje rettet mot utelivet. Kommunen har trykket opp 900 T-skjorter og 9000 ølbrikker, samt plakater som ble utdelt til bransjen i går. Årsaken er at folk blir slappere til å holde avstand.

– Kommunen har hatt folk ute på kveldstid på utestedene. Vi ser stadig at det blir for tett mellom folk. Høy musikk gjør at folk går tettere for å kunne snakke sammen. Ofte ber skjenkekontrollen steder om å skru ned musikken, sier Ruth Midtgarden, smittevernoverlege i Stavanger kommune.

– Med kampanjen ønsker vi å minne folk om å holde avstand, samt hjelpe utelivsbransjen til å holde smitteverntiltakene, sier Ruth Midtgarden, fortsetter smittevernoverlege overfor RA.

LES OGSÅ: Homonattklubb slått ut av korona: – Trist og uvirkelig

Nødvendig?

– Koronameteren gjelder ikke i barnehager eller skoler. Hvorfor er det nødvendig med en kampanje for utelivsbransjen?

– Det er grunn til å tro at det er større smittespredning blant voksne. I barnehager og på skoler er det de samme personene som møtes hver dag. I utelivet er det ikke slik. Det er en vesentlig forskjell, svarer smittevernoverlege Midtgarden.

Utelivsbransjen synes det er positivt at ansatte kan peke på T-skjorten og plakatene i stedet for å gå bort til folk, avbryte samtaler, og be dem om å holde avstand.

Ros fra bransjen

– Kampanjen er et bra initiativ fra kommunen. Vi er med på alt som kan hindre smittespredning, sier Deividas Kupciunas, daglig leder ved Nova nattklubb, som sammen med kollega Jakob Florin fikk med seg en stor bærepose med T-skjorter og plakater.

– Nå vil folk bli påminnet om avstanden hele tiden, sier han.

Som nattklubb har Nova lov til å ha 200 personer i lokalene, men dansing er ikke tillatt.

– Som nattklubb er det en utfordring å hindre at folk danser. Vi ser også at folk er ivrige etter å snakke med andre som kommer inn i andre grupper. Folk kjenner hverandre. Våre servitører ber folk holde avstand, og ber grupper splitte seg opp dersom de blir mer enn fem personer. Hittil har det gått greit, men vi er nødt til å ha flere folk på jobb enn vanlig, forteller Kupciunas.

Han mener det er mulig å tjene penger slik regelverket er nå.

– Faktisk er det også et pluss. Før danset folk gjerne hele kvelden. Når kundene må sitte ved bordene, kjøper de mer i baren, sier han.

LES OGSÅ: Spår flere korona-konkurser i utebransjen

Barsjef ved Piren pub, Hanne Karin Jensen, har også blitt vant med den nye hverdagen. Puben har kun lov til å a maks 40 personer i lokalene som rommer 70 til vanlig.

– Gjestene er hyggelige, har forståelse og respekterer reglene. For oss ansatte er det mye vasking og spriting overalt, men det blir man vant til. Det burde egentlig være slik uansett. Det er flott at kommunen er med og hjelper oss med å overholde reglene, sier Jensen.

– Påminne hele kveden

Kommunikasjonssjef i Stavanger kommune, Marianne Jørgensen, sier kommunen hele tiden tenker på nye måter å nå innbyggerne.

– Grunnen til at vi tar for oss utebransjen nå er at det er store forsamlinger av folk. Å holde avstand er fortsatt viktig. Litt utpå kvelden er det lett for folk å glemme regler som de vanligvis er flinke til å følge, sier Jørgensen.

Koronakampanjen får også tommel opp av Torstein Soma i politiet.

– Alt som er med og drar i riktig retning er positivt. Hjelper dette noen prosenter, så er det verdt det. Det er ikke tvil om at politiet har hatt noen roligere måneder med færre folk, mindre uro og bråk. Nå som byen gjenåpnes, og solen skinner, er dette en god kampanje. Jeg synes kommunen har truffet godt med tekster og farger, sier Soma.

LES OGSÅ: Hotell med millionsatsing i havgapet

Frykter feriesmitte

Smittevernoverlege Midtgarden ber folk om å minne hverandre om smittefaren i ferietiden.

– Vi ser ingen smittebølge i horisonten, og har hatt det fint lenge. Det har ikke vært smitte siden midten av mai. Når samfunnet åpnes, er det økt smittefare. Spesielt med reising. Nå skal folk på ferie, det er økt bevegelse. Da øker risikoen. Været gjør også at folk treffer hverandre mer. Da må vi ikke glemme å holde avstand – koronameteren gjelder alle som ikke bor i samme husstand, poengterer Midtgarden.

Mer fra Dagsavisen