Nyheter

Snart kan endelig Kai Ove få fullført oppkjøringen

Kai Ove Bøe skulle hatt oppkjøring 20. mars. Så kom korona. Nylig fikk flere 1-1-virksomheter åpne, men ikke trafikkskolene. I går kom gladmeldingen.

Mandag gikk Samferdselsdepartementet ut med at det åpnes opp for at trafikkopplæring kan skje med én meters avstand. Det er gode nyheter for tungtransport-kjøreskolene og ikke minst transportnæringen og store deler av næringslivet generelt.

– Kjempeflott! Humøret steg ti hakk. Jeg har ventet i halvannen måned uten å vite noe. Nå er jeg klar, sier Kai Ove Bøe.

Bøe skulle opprinnelig hatt lastebil med tilhenger-oppkjøring 20. mars. 12. mars stengte Norge ned på grunn av koronaviruset. Siden har Bøe ventet. Og vært oppgitt.

– Det har vært greit nok for meg, siden jeg fortsatt har jobb i bedriften. Verre har det vært for arbeidsgiver, som har tapt penger. Bedriften har måttet leie inn ekstra sjåfør, forteller Bøe, som jobber i Harveland Asfaltering.

LES OGSÅ: Slik kan koronahverdagen påvirke flyreisene på sikt (+)

Blir prioritert

Nå håper Bøe at han beholder «sin plass i køen» for ny oppkjøringsdato.

Når RA snakker med Vegvesenet, kan det tyde på at Bøe havner i den øverste bunken med personer som venter på oppkjøring.

– De som hadde tid først, vil bli prioritert først, sier Torstein Paulsen, pressevakt i Trafikk og kjøretøy.
Paulsen legger til at det er mye som skal på plass før Vegvesenets plan er klar.

– Vi har faktisk møte om dette akkurat nå. Det kan ta litt tid før de første kandidatene får oppkjøringstid. Vegvesenet må i dialog med kjøreskolene og ATL (Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund) – og det må være kapasitet på de ulike trafikkstasjonene rundt i landet, forklarer Paulsen.

LES OGSÅ: BATE får bygge ved Gamle Stavanger (+)

40 elever på vent

Bøe har hatt opplæringen ved Forus storbilskole. Trafikkskolen har siden nedstengningen 12. mars hatt 40 sjåførelever på vent. Daglig leder Gunnar Aardalsbakke er fornøyd med myndighetenes vurdering om å åpne mer opp.

– Slik vi tolker meldingen fra departementet så er det greit for tungbil å starte opp igjen. Nå hiver vi oss rundt og kontakter elevene for å fortsette opplæringen av sjåfører, sier Aardalsbakke.

En stor del av virksomheten til trafikksolen er undervisning.

– Alle må ta yrkessjåfærkompetansekurs, som går over fem uker. Foreløpig har vi ikke fått noen føringer på dette, men jeg håper vi vet mer på torsdag når det åpnes opp for arrangementer med opptil 50 personer, sier Aardalsbakke.

###

Kai Ove Bøe, Ingjerd Marie Hamre og Gunnar Aardalsbakke.

Sjåførmangel

Han sier tiden med full stopp har vært krevende. Og frustrerende. Spesielt nå 1-1-virksomheter som frisører har fått åpne og ikke tungtrafikkopplæring.

– Dette har jo ringvirkninger. Det er ikke bare tøft for trafikkskolene, men også transportnæringen. Bedrifter som trenger sjåfører – alt fra asfaltleggere til brannfolk. Næringslivet har ikke hatt den samme tilgangen på folk. Jeg har fått mange henvendelser fra selskaper som lurer på hva som skjer, sier Aardalsbakke, som sier det har vært frustrerende å se frisører få åpne, og ikke tungtrafikkopplæringen.

LES OGSÅ: Flere serveringssteder i Stavanger kan åpne dørene onsdag (+)

ATL håper på personbil også

– Langt over 10.000 mennesker har fått avlyst personbiloppkjøringen sin.

Torgeir Abusdal, direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), er glad for at Samferdselsdepartementet nå åpner for tungbilopplæring.

– Vi starter opp på direkten med praktiske timer, men foreløpig gjelder bare fire elever pluss lærer på teoriundervisningen. Vi bør kunne ha klasser på 16 personer, sier Abusdal.Han håper opplæring og oppkjøring på personbil snart blir tillatt.

– Langt over 10.000 mennesker har fått opplæringen avlyst. Dette skaper problemer for mange yrkesfolk. Det er urimelig at andre 1-1-virksomheter har åpent. Det er ikke mer smittefarlig å ha en trafikktime med en trafikklærer enn å få klippet håret.

LES OGSÅ: NHO: Olje- og gass sier opp flest (+)

– Dette betyr mye

NHO Rogaland gleder seg over åpningen av tungbilopplæring.

###

Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland.

– Utrolig gode nyheter. Dette betyr mye for mange, brannvesenet, ambulansetjenesten, yrkessjåfører og trafikkskolene, sier Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland til RA.

– I snitt tar 8000 personer førerprøven hver måned i dette landet. I motsetning til frisørene, fysioterapeutene og tannlegene har kjøreskolene ventet ekstra lenge på når de kan få åpne opp igjen, legger Tone Grindland til.

Mer fra Dagsavisen