Nyheter

Slik er det å være bussjåfør: – Lønn og arbeidsforhold var bedre før

Før drømte polakker om å kjøre buss i Norge. Nå flytter mange hjem til Polen. – Det er ikke like attraktivt lenger. Grunnen er lønn og arbeidsforhold.

Bilde 1 av 4

Det forteller polske Sylwia Brzezinska. Hun har vært bussjåfør på Nord-Jæren i ti år. Hun liker å kjøre buss, frakte folk og sørge for at de kommer fram. Hun smiler til passasjerene, men på innsiden er hun misfornøyd. Hun er ikke alene. Bussjåførene har fått nok.

De mener de seiler akterut lønnsmessig i samfunnet og sammenlignet med industriarbeiderlønnen de ble lovet å minske gapet til i 2007. Nå er det steik.

Lørdag rammer busstreiken Rogaland. Alle ruter er innstilt, opplyste Kolumbus torsdag.

Sylwia og de aller fleste andre bussjåfører i fylket har satt på håndbrekket og forlatt rattet inntil videre. Og med god grunn, ifølge hun selv. Vi kommer tilbake til det. Fordi Sylwia har ikke alltid vært misfornøyd.

LEDER: En nødvendig streik

Fikk telefon fra mannen

Ektemannen hennes dro i forveien, til Nord-Jæren, for å kjøre buss.

– Fire år før jeg kom til landet. Han var fornøyd. De andre polakkene var fornøyde. God lønn, gode arbeidsforhold, ikke noe stress med at du må gjøre mer enn du får betalt for – som det var i Polen, sier Brzezinska til RA.

En dag ringte mannen hjem til Polen. Han spurte om kona også hadde lyst til å flytte til Norge og kjøre buss sammen med ham. Behovet for sjåfører var stort.

– Jeg trodde aldri jeg skulle kjøre buss. Det hadde jeg ikke sett for meg. Jeg hadde en god kontorjobb i Polen, men jeg tok busslappen og yrkessjåførkompetansebeviset og flyttet til Norge sommeren 2010, sier Brzezinska, som er utdannet regnskapsfører.

Bedre før

– I starten var det attraktivt å kjøre buss. Lønnen var god, synes jeg. Jeg hadde råd til å kjøpe møbler til huset, unne me noe ekstra en gang iblant – uten å måtte sjekke kontoen etterpå. Slik er det ikke lenger. Lønnen er ikke den samme. Kjøpekraften har gått ned. Jeg må planlegge innkjøp. Lønnen har gått opp, men ikke nok i forhold til prisstigningen på varer og tjenester.

– Arbeidsforholdene er tøffere. Vi har mindre tid på oss. Vi må gjøre mer på kortere tid. Før hadde vi ti minutter til sikkerhetssjekk av bussene vi skulle kjøre, som å sjekke dekk, muttere, lys og andre ting for at bussen er trygg. Nå har vi fem minutter. Mange sjåfører bruker fritiden sin på å sikkerhetssjekke bussen, sier Brzezinska.

Mange av hennes polske landsmenn føler det samme, og ifølge Brzezinska flytter mange tilbake til Polen.

– Det er ikke like attraktivt å jobbe som bussjåfør i Norge lenger. Lønnen og arbeidsforholdene er blitt verre. Mange synes de kan like greit jobbe i Polen. Det er lettere å få bedre betalte jobber i Polen nå enn for ti år siden.

LES OGSÅ: VGS-elever får digital undervisning dersom det blir busstreik (+)

Slutter under opplæringen

Mange kolleger har sluttet. Hun forteller at noen sjåførkandidater slutter før opplæringen er over. Nå rekrutteres det mye fra Litauen og Spania.

– Man må jobbe overtid for å ha en grei lønn. En måned i sommer jobbet jeg 200 timer. Å jobbe mye går utover barna. Sønnen min er 12 år og datteren min er 2,5 år. Familien har slått rot på Hommersåk, hvor de har kjøpt et rekkehus.
Sylwia synes det er synd at bussene står stille, men hun er glad for at det er streik. Hun synes det er på tide og nødvendig.

LES OGSÅ: Full stans i alle ordinære bussavganger fra lørdag dersom streiken trappes opp

Håper på medfølelse

– Jeg håper passasjerene har medfølelse med oss. Vi er misfornøyde. Vi ønsker en lønn man kan leve greit av. Gå på kino og spise ute en gang iblant, sier hun.

Brzezinska mener tøffere arbeidsforhold også går utover kundenes oppfattelse av yrket.

– Passasjerene var snillere før. De snakket, takket for turen, eldre ga oss gjerne en klem og sa hei. Nå er folk mer misfornøyde. Klager på at bussen er litt sen. Busstidene er krevende å holde. Det er lite tid mellom rutene. Ofte går en vanlig arbeidsdag fra klokken 06 til 16 på en hverdag. I tillegg er det kveld-, natt- og helgekjøring.

Krever industrilønn

Fra og med i dag er 4500 bussjåfører i hele landet i streik, om ikke partene blir enige etter at denne artikkelen ble trykket.

Jim Klungnes, fagforbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, sier hans og de tre andre fagforbundene står langt fra motparten.

– Det går nok mot opptrapping av streiken. Ingenting er endret. Det har ikke vært kontakt mellom partene, sier han.
Det bussjåførene krever er noe de ble lovet for 13 år siden.

– Vi krever at arbeidsgiver skal oppfylle løftet om å ha en lønn på linje med industriarbeidere. De siste årene har gapet økt og økt. Det er det stikk motsatte av hva vi ble enige om. Siste statistikk viser at det er 40.000 kroner og 20 kroner timen som skiller bussjåførene fra industriarbeiderne, forklarer Klungnes.

Snittlønnen til en bussjåfør er ifølge SSB 450.000 kroner i året. Tallet er litt misvisende mener Klungnes.

– Dette er topplønnen, med alle ulempetilleggene som helg, kveld, påske og 17. mai. Mange i bransjen har topplønn. Fordi de er gamle og har lang ansiennitet. Det er vanskelig å rekruttere nye sjåfører. Ingen unge vil kjøre buss. Startlønnnen ligger på 370.000 kroner. «Vi streiker i dag for at noen skal kjøre deg i morgen», sier vi. Det er passende. Rekrutteringsproblemet er stort. Det trengs 1000 sjåfører i året. Kollektivtransporten vokser i alle byer, men hvem skal kjøre, spør Klugnes.

LES OGSÅ: Slik blir bussveien på Hinna (+)

NHO Transport sitt syn på gapet til industriarbeiderne

NHO Transport representerer arbeigsgiverne i streiken. Administrerende direktør, Jon H. Stordrange, sier følgende om gapet mellom bussjåførene og industriarbeiderne.

– Tall kan brukes på mange måter. Vi forholder oss til Teknisk beregningsutvalg (TBU) sin tall. I 2012 hadde bussjåførene 86 prosent av industriarbeiderlønnen. I 2013 hadde de 92 prosent. I 2018 gikk bussjåførene tilbake 0,9 prosent. Grunnen til det er at det var et samordna hovedoppgjør mellom LO sentralt og NHO, ikke de enkelte forbundene. LO glemte bussjpførene. Derfor hang de tilbake de året, sier Stodrange.

40.000 kroner er gapet mellom bussjåførene og industriarbeiderne. Tallet bekreftes også av Stordrange.

Men Stordrange er ikke helt enig med hva som er snitt- og begynnerlønnen for en bussjåfør. NHO Transport mener snittlønnen for en bussjåfør er 452.000 kroner, to tusen mer enn tallene fra Yrkestransportforbundet.

– Begynnerlønnen er på 381.000 kroner. Har man fagbrev øker lønnen med 20.000 kroner. Da er man over 400.000 kroner, sier Stordrange.

Begynnerlønnen er ifølge Yrkestransportforbundet rundt 370.000 kroner.

– Ille for passasjerene

Det ikke er planlagt nye møter med motparten.

– Ingen planer om videre skritt, sier Stordrange og bekrefter at det er avstand mellom partene.

– Ellers hadde vi ikke stått der vi står nå, sier NHO Transport-direktøren, som beklager streiken overfor passasjerne.

– Det er ille for passasjerene. Med koronasituasjonen er det ikke riktig med streik nå, at folk må klumpe seg sammen på trikk og tog. Det skulle vi gjerne vært foruten, sier Stordrange.

LES OGSÅ: Har utbetalt 67 millioner kroner til 120 grunneiere ved bussveien på Gausel (+)

Mer fra Dagsavisen