Nyheter

Slik er de nye bysyklene

I løpet av de neste to ukene skal 100 gamle bysykler ut av gatene, og 300 nye skal inn.

Bilde 1 av 4

– De gamle bysyklene kostet mye å vedlikeholde og ble fort ødelagt. Dessuten var de ganske tunge og ikke veldig godt tilrettelagt for bakkene våre, sier Espen Schiager, informasjonsrådgiver og nettredaktør i Kolumbus.

De gamle syklene kom fra København i 2014, og er nå solgt tilbake dit.

Den største forskjellen på de nye og de gamle syklene blir at de nye bysyklene nå er tilgjengelig for alle som har en billett i Kolumbus Billett-appen.

Espen Schiager, bysykkel, kolumbus

– På den gamle var det en skjerm hvor du logget inn, og du måtte i tillegg ha egen bruker på bysykkelen.no. På de nye syklene låser du opp og igjen med billett-appen. Så lenge du har en gyldig billett i appen eller er ansatt i en HjemJobbHjem-bedrift kan du låse opp og bruke de nye syklene. Så det blir mye enklere, sier Schiager til RA.

Fra 100 til 300

I går startet arbeidet med å oppgradere de eksisterende ladepunktene. Kolumbus har satt av to uker til dette, og det betyr at det ikke vil være mulig å bruke bysykkel fram til de nye er på plass mandag 3. februar. Schiager understreker at det er viktig å oppgradere Kolumbus Billett-appen 3. februar for at du skal få tilgang til den nye tjenesten.

LES OGSÅ: Kolumbus overtar bysykkelen

– Vi skal rundt til i underkant av 70 ladestasjoner for å oppgradere programvaren, og vi må fysisk inn i hvert ladepunkt i hver stasjon for å kunne gjøre det. I løpet av disse to ukene skal vi også fjerne de gamle syklene, få på plass de nye og teste at systemet fungerer, sier han.

I dag er det i underkant av 100 bysykler på Nord Jæren. Nå vil det komme 300 av den nye typen, og innen sommeren vil det komme ytterligere 750, fordelt på 12 kommuner.

– Vi kan øke antall sykler underveis, men nå må vi først se på bruken det første halvåret.

Bedre motor

Han sier den nye sykkelen ikke er så mye lettere i vekt, men at den er lettere å sykle på fordi den er sterkere.

– Den har bedre motor og den er blant annet veldig god i bakker. Den gamle hadde tre gir, og etter mye testing for å finne det perfekte giret endte vi opp med ett på den nye, sier Schiager.

Espen Schiager, bysykkel, kolumbus

Tidligere kunne du ha sykkelen uten ekstra kostnad i tre timer. Dette justeres nå ned til én time.

LES OGSÅ: Kolumbus tilrettelegger for elsykkel

– Det er basert på gjennomsnittstiden til de som låner syklene, som har vært på elleve minutter. Ved å korte ned til en time vil syklene bli mer tilgjengelig for flere, sier Schiager.

Han sier bruken av elsykler har økt, men at det i all hovedsak har vært begrenset til dem som er en del av HjemJobbHjem-ordningen.

– Vi ser for oss at det vil bli mye mer populært nå når det er tilgjengelig for så mange flere.

På syklene vil det stå instruksjoner for hvordan du skal bruke det nye systemet. Brukerkontoene på bysykkelen.no vil etter hvert bli slettet av Kolumbus, og de som har abonnement får refundert restbeløpet.

– Hva med dem som ikke har smarttelefon, de får jo ikke brukt denne løsningen?

– Skulle vi tilrettelagt for å bruke kort måtte vi gjort en mye større investering, og det hadde blitt dyrere for mange. Dessuten får stadig flere smarttelefon. Så for å få mer fleksibilitet og lett kunne gjøre tilpasninger og endringer via appen har vi valgt denne løsningen, sier Schiager.

Den nye bysykkelen brukes ikke i noen andre byer. Den er basert på fabrikkens standard, men er spesiallaget for Kolumbus.

– Hva tror du vil skje med bruken nå? 

– Jeg håper de blir brukt mye mer, og gjerne på de korte turene hvor du ellers ville brukt bilen, sier Schiager.

De viktigste endringene:

* Du låser opp sykkelen i billettappen heller enn på en skjerm på sykkelen.

* Tiden du kan ha sykkelen uten ekstra kostnad reduseres fra tre til en time, uansett hvilken billett du har i billettappen eller om du er HjemJobbHjem-ansatt.

* Grunnen til at du må registrere bankkortet ditt, er at vi må ha mulighet til å ta betalt for ekstra tid utover den første timen.

* Du blir også trukket om du returnerer sykkelen langt fra et ladestativ.

Espen Schiager, bysykkel, kolumbus

Slik bruker du den nye bysykkelen fra 3. februar:

* Siden bruk av bysykkelen er inkludert i Kolumbus-billetten og HjemJobbHjem, er det nå billettappen Kolumbus Billett du bruker for å hente ut en bysykkel. Husk at du må oppdatere billettappen fra og med 3. februar for å få tilgang til den nye tjenesten. Nå får du altså alt på ett sted og slipper ekstra apper og pålogginger for å bruke bysykkelen. Kolumbuskortet kan ikke brukes. 
 
* I menyen i billettappen velger du Bysykkel. Om du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift og har registrert deg med rett mobilnummer, eller du har en gyldig billett i billettappen, vil du ha muligheten til å hente ut en ledig bysykkel fra et ladestativ. Husk at du må registrere et bankkort i billettappen før du kan bruke bysykkelen.
 
* Når du har hentet ut sykkelen, kan du ha den i en time om gangen uten ekstra kostnad. Etter den første timen, koster det en krone i minuttet å bruke sykkelen. Du kan bruke den i maks tolv timer om gangen.
  
* Skal du sette fra deg sykkelen en liten stund, kan du låse den. Dette gjøres i billettappen. Bare pass på at du har strøm nok på mobilen til å låse sykkelen opp igjen.
 
* Du returnerer sykkelen til en ladestasjon ved å sette forhjulet inn i stativet. Stativet har en liten sensor som registrerer om sykkelen er returnert riktig. Du vil få en bekreftelse i billettappen om at sykkelen er returnert og turen avsluttet, men forsikre deg gjerne om at sykkelen faktisk er låst. Om ladestativet er fullt, kan du returnere sykkelen kostnadsfritt like ved ladestativet.

LES OGSÅ: Flere områder kan få båndtvang i Stavanger
 
* Må du returnere sykkelen langt fra en ladestasjon, kan du låse den og avslutte turen i billettappen, men merk at det da vil påløpe et tilleggsgebyr på 200 kroner.
 
* Dersom sykkelen skulle bli ødelagt eller mistet mens du bruker den, blir du erstatningspliktig. Merk at du er ansvarlig for sykkelen fra den blir hentet ut av en ladestasjon og helt til den returneres igjen. Derfor fraråder vi deg å låne sykkelen til andre.

Kilde: Kolumbus

Mer fra Dagsavisen