Nyheter

Slik blir Bussveien på Hinna

Byutviklingspolitikerne tar torsdag ettermiddag stilling til en omstridt del av Bussveien. Hus må rives, og handelsnæringen er skeptisk.

Bilde 1 av 10

Utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) sluttbehandler torsdag den omstridte reguleringssaken om bussveistrekningen Stasjonsveien-Gauselvågen.

Bussveien skal etter planene gå fra Hinnasvingene, i en bru over jernbanen, ned mot Skråtårnet, også kalt Det skjeve tårn, opp Jåttåvågveien og tilbake til rundkjøringen der Fylkesvei 44 møter Diagonalen.

UBS-leder Frode Myrhol (FNB) ønsker å avvise forslaget, som rammer en rekke boligeiere og andre aktører.

– Traseen går ut over 30 eiendommer, blant dem 12 boliger og to forretninger. Fem boliger skal være innløst, hva som skjer med de syv andre vet vi ikke. FNB er i alle fall ikke glad for å gå til eventuell ekspropriasjon, sier Myrhol til RA.

Han ønsker å få vurdert en løsning uten bru over jernbanen, eventuelt med enveiskjøring i Hinnasvingene, men får neppe flertall, selv om Frp også har ønsket å avvise trasévalget.

Vil flytte P-innkjøring

UBS skal avgjøre om dagens innkjøring til parkeringsanlegget på Stadionparken skal flyttes, slik at både inn- og utkjøring skal skje sør for SR-Bank Arena. Kommunedirektøren går inn for en slik løsning.

Bussveiprosjektet har gått for en løsning som fører til at biltrafikken må krysse Bussveien på to forskjellige punkter ved Stadionparken. Bilatkomsten til parkeringskjelleren må i tillegg krysse en toveis sykkelvei.

– Dette er en komplisert løsning med mange mulige konfliktpunkter mellom kjørende, gående og syklende. Alternativet gir en mer trafikksikker og oversiktlig trafikkløsning enn løsningen foreslått fra Bussveiprosjektet, anfører Kommunedirektøren i saksutredningen, og anbefaler flytting av parkeringsanleggets innkjøring.

Hinna Park og næringsdrivere i senteret har stilt seg veldig negative til dette alternativet.

– Kommunedirektørens forslag er langt dyrere, og vil gi store ombygginger. Stadionparken har pekt på at kommunedirektørens forslag vil gi enorm nedgang i omsetningen, sier Myrhol, som går for Bussveiprosjektets forslag framfor Kommunedirektørens.

Se ulike skisser og bilder av dagens situasjon ved å trykke på piltastene på det store bildet øverst. 

– Generator

Prosjektleder Espen Eek i Multiconsult har arbeidet med delstrekningen i fem år.

– Dette er en av de mest spennende og givende delene av Bussveien å arbeide med, en generator for byutvikling som vil sette fart på bygging i Jåttåvågen, sier Eek.

Han framholder at bruen over jernbanen, i en trasé ned mot Skråtårnet, opp Jåttåvågveien forbi Aker og Stadionparken og til rundkjøringen der Boganesveien/fylkesvei 44 møter Diagonalen, vil bety store endringer.

– Først vil det naturlig nok merkes i anleggsperioden, men det er et svært framtidsrettet prosjekt som vil legge til rette for boliger og næring og heve kvaliteten i hele området. Prosjektet har også stor betydning for Bussveien som knutepunkt mellom jernbanen, Universitetet og det nye sykehuset, sier Eek.

LES OGSÅ: Har utbetalt 67 millioner kroner til 120 grunneiere

LES OGSÅ: Lokal entreprenør fikk bussvei-kontrakt

Fakta:

Utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) sluttbehandler i dag Bussveiens delstrekning fra Stasjonsveien til Gauselvågen.

Kollektivtrafikken prioriteres i egen trasé sammen med gående og syklende.

Biltrafikken i Hinnasvingene og i krysset med Jåttåvågveien-Boganesveien-Diagonalen legges under bakken, mens kollektivtrafikk, gående og syklende prioriteres på bakkeplan.

Atkomster for beboere, særlig i Hinnasvingene, Hindalsveien og Gamleveien, skal etter planen endres.

I alt vil 30 eiendommer få inngrep som medfører at bygninger må innløses. Dette gjelder 12 boliger, to forretninger, ti garasjer og flere mindre bygg på totalt 20 boligeiendommer.

BUS tar i dag stilling til tre ulike forslag til regulering i det såkalte Scenerommet, hovedgaten ved Stadionparken. Kommunedirektøren foreslår å legge også innkjørselen til parkeringsanlegget sør for SR-Bank Arena. Fylkeskommunen vil beholde dagens innkjøring.

Kommunestyret avgjør saken.

Mer fra Dagsavisen