Nyheter

Sjakk er en ny superhobby – klubber melder om økt interesse

Netflix-suksessen «The Queen’s Gambit» ble sett av 62 millioner unike kontoer i sin første måned. I kjølvannet av suksessen vokser sjakkinteressen.

Av: Marin Simenrud

Har du sett den? Etter at tidenes mest sette «limited series» på Netflix ble sluppet den 23. oktober har sjakken virkelig fått fart på seg.

Serien forteller om den unge sjakkspilleren Beth Harmon. Sjakken har også en spesiell plass i Rogaland.

Kjell Madland, gründer og daglig leder i Norway Chess, står bak turneringen som blir arrangert her. Turneringen har, av sjakklegenden Garry Kasparov, blitt kalt «sjakkens Wimbledon».

###

– Sjakken er en eldgammel sport. At den nå får en ny blomstring er fantastisk, sier Madland.

Styreleder i Stavanger Sjakklubb Ungdom, Stian Hjorteland, sier at de får mange henvendelser fra foreldre med sjakkinteresserte barn. I pandemien med smitteverntiltak tyr flere og flere til sjakken. Det eldgamle brettspillet, som vi kan følge tilbake nesten 1500 år, har fått en ny bølge.

LES OGSÅ: Den første vaksinen er satt på SUS

Helt utsolgt

Spillbutikken Outland i Stavanger sentrum har merket økt interesse.

– Når besøkende kommer inn er det som regel «The Queen’s Gambit» de spør om. Vanligvis har vi sjakkbrett inne, men nå er det utsolgt. Nå kommer vi til å ta inn mer av alt som har med sjakk å gjøre, sier daglig leder Luke Barnes.

Det vi er vitne til nå er ikke den første bølgen. Etter at Magnus Carlsen ble verdensmester for første gang i 2013, ble grunnlaget for den voksende sjakkinteresse lagt. Sjakknettsider som chess.com kan rapportere om 3 millioner brukere samtidig.

Mer fra Dagsavisen