12.000 ungdommer mellom 13 og 19 år deltok i undersøkelsen, som er gjennomført av Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved Oslo Met like før skolene gjenåpnet i mai.
Nær halvparten var fornøyde med hjelpen de fikk fra lærerne. Men hver fjerde elev var direkte misfornøyd med undervisningen. I undersøkelsen fremgår det også at elever fra høyere sosiale lag kom bedre ut av hjemmeskolen enn dem fra lavere sosiale lag og ungdom med innvandrerbakgrunn.
LES OGSÅ: Har hatt fartskontroll ved 17 skoler denne uken (+)
– Det er klart at den direkte kontakten man har med lærerne, den tror jeg ikke man klarer å erstatte gjennom den digitale undervisningen, sier en av personene bak studien, forsker Anders Bakken ved Oslo Met til NRK.
Skolebyråd i Oslo Inga Marte Thorkildsen (SV) sier at det er mange elever som ikke får den samme læringen de fikk før.
– Så jeg sitter med en klump i magen, særlig for de elevene som har vanskelige hjemmeforhold, sier hun.
Hun sier at kommunen gjennomgår situasjonen for å få oversikt over hvordan hjemmeskolen fungerte for elevene.
– Vi er veldig opptatt av å få forskning på det fra utsiden og at vi selv får spurt våre ansatte, elever og foreldre om hvordan de har opplevd denne situasjonen med hjemmeskole, sier hun.
LES OGSÅ: Mener regjeringen lukker øynene: Krever konkrete tiltak mot ungdomsran (+)