Nyheter

Satser stort på reiseliv

Sandnes kommune og Region Stavanger lanserte i dag en nasjonal sommer- og høstkampanje for å øke turismen til byen. Målet er å lokke barnefamilier til regionen.

Kampanjen kommer i kjølvannet av en turismetopp i byen i 2019.  På grunn av Covid-19-utbruddet opplevde Sandnes kommune naturlig nok en nedgang i turismen i vår. Det har derimot ikke ordfører Stanley Wirak (Ap) og Region Stavanger latt seg stoppe av. Snarere tverdt i mot, skal man tro Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad.

– Særlig med tanke på at folk ikke kan reise utenlands i år, har vi satt et fokus på å få folk til byen, og få opp øynene for attraksjoner de har rett utenfor stuedøra, sier hun til RA.

LES OGSÅ: «Dette må jo bare bli gratis for alle kvinner»

Natur og mat på topp

Ut fra tall som ble vist under presentasjonen av kampanjen er det fine naturopplevelser og noe godt å spise folk tenker mest på når de velger hvor de skal på ferie. Ifølge Region Stavanger kan Sandnes by på begge deler, og litt til.

– Det er mange aktiviteter å finne på. Målgruppen vår er barnefamilier som vil ta kortere turer med 2-3 overnattinger og familier som vil ta ting på sparket, sier kommunikasjonsleder i Region Stavanger, Gunhild Vevik.

LES OGSÅ: Nordmann med hytte i Sverige tror flere vil trosse reiserådene

Barna i sentrum

Kampanjen vektlegger i høy grad morsomme aktiviteter for de yngre. Skogsprett klatrepark, Tryggvi Islandshestgård og Kongeparken er noen av turistmålene som skal trekke barnefamilier til regionen.

– Sammen med det solide grunnlaget Sandnes la for turisme i 2019 håper vi dette fokuset vil bidra til å sette Sandnes på turismekartet en gang for alle, sier Vevik.

LES OGSÅ: – Det er mange måter å være norsk på

Aktiv markedsføring

For å få fart på kampanjen har de iverksatt flere tiltak som skal være med på å skape interesse for attraksjoner verdt å oppleve i Sandnes.

- Det er knallhard konkurranse i turistbransjen, kanskje spesielt i år på grunn av Covid-19. Til nå har vi laget en kampanjenettside, Instagram- og Facebook-konto og et titalls ulike kortfilmer som viser hvilke spennende opplevelser man kan utforske i Sandnes. Vi er nå i første fase av kampanjen med et høyt trykk på lokale attraksjoner. Utover høsten vil vi utvide på et mer regionalt nivå, sier Vevik

LES OGSÅ: Ingen jubel for lenger skjenking

Ordføreren er positiv

Stanley Wirak håper satsingen vil føre til at flere får øynene opp for hva Sandnes har å tilby.

– Det er viktig for hele regionen at vi viser at vi er en del av Stavangerregionen, sier han til RA. Han påpeker også at kampanjen på sikt vil kunne styrke samarbeidet mellom byene i regionen.

Mer fra Dagsavisen