– Sannsynligheten for at alt må rives er nok stor

Et internt granskningsteam er satt ned for å se hva man kan lære av brannen, og for å sikre at det ikke skjer i andre p-anlegg.

– Det som er vår oppgave nå er å sikre stedet. Vi har ikke hatt noen personskader til nå, så sikkerhet er førsteprioritet. Vi skal få inn folk som skal sikre huset så vi kan ta ut det vi klarer av biler, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad til RA. 

Allerede natt til onsdag satt Avinor ned et internt granskningsteam for å se hva de kan lære av hendelsen. Det er også satt i gang arbeid med å kartlegge statusen i Avinors andre parkeringsanlegg, og en gruppe som skal bistå Stavanger lufthavn med hvordan de kan gjenoppbygge kapasiteten. 

– Da blir det spennende å se om man kan bevare noe eller rive alt?

– Det er for tidlig å si noe om det nå, men denne delen må nok rives, sier Sigmundstad, og viser til området som ble hardest skadet i brannen.

– Sannsynligheten for at alt må rives er nok ganske stor, men der trenger vi faglige vurderinger, legger hun til.

Rolig og ryddig

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, sier de nå skal undersøke hvordan lignende hendelser kan forhindres.

– Ifølge vår oversikt er alle anleggene bygd i henhold til regelverket. Men det var jo dette også, men likevel skjedde det. Og det er vår bekymring. Så vi skal gå gjennom og se om vi må iverksette noen umiddelbare tiltak for å være helt trygg på de andre anleggene, sier Falk-Petersen.

Han var ikke i Stavanger fredag kveld, men kom med fly fra Oslo torsdag. Da fikk ikke flyet lande fordi brannen hadde blusset opp.

– Det er et anlegg vi ikke kan gå inn i, og da har man ikke kontroll på om ting kan blusse opp. Det viser alvorligheten i det, og at det må håndteres på en rolig og ryddig måte også i fremtiden, sier han. 

Falk-Petersen sier brannberedskapen ved flyplassen er på topp.

– Ja, den er ekstremt god, og vi har nok dobbel kapasitet av det som er kravet. Vi har store, effektive og moderne brannbiler og meget godt trente og dyktige folk, sier han. 

– For meg er det to ting som har vært viktig. Det ene er at ingen er skadet. Og det andre er den vanvittige innsatsen som er blitt gjort, legger han til. 

Kun droppsone

Når det gjelder parkering sier lufthavdirektøren at det er mulig å parkere på P7, P8, P10 og P13, men at sistnevnte er forbeholdt ansatte ved flyplassen. 

– Det som er kritisk for oss er Kiss & Fly, som nå er ved Scandic-hotellet. Folk er vant til å kunne stå i 20 minutter, men den midlertidige Kiss & Fly er kun en droppsone. Her skal folk kun slippes av og plukkes opp, hvis ikke forplanter køen seg videre ut i rundkjøringene, sier Sigmundstad.