Nyheter

Salikatt for en historie om øl

Bjarte Halvorsen kikket på YouTube for å lære seg å sveise bryggeutstyr. I tre år gikk han uten lønn. Nå, fem år etter oppstarten, er Salikatt bryggeri i Hillevåg ranket høyest i landet.

– Det er jo litt stress å bli rangert og målt hver dag, men så er det også det vi liker og det som motiverer oss. Å alltid lage enda bedre øl, forteller Bjarte Halvorsen, som startet Salikatt Bryggeri sammen med kona Tonje Halvorsen i 2016.

Ekteparet er to gründere som kan si «jeg har bygget dette med mine egne hender fra bunnen av» – og mene det.
Etter ti år som hjemmebrygger bestemte Bjarte og Tonje se for å starte et bryggeri. De solgte huset sitt for å få så mye startkapital som mulig.

LEDER: Øl som den nye oljå

Galskap

– Folk kalte det galskap. At vi ikke måtte satse alt på noe så utrygt, mimrer Bjarte.

Men de gjorde det likevel. Bjarte jobbet i tre år uten lønn, mens Tonje livnærte familien, som er blitt fire, som sykepleier.

– Jeg har alltid vært opptatt av å skape ting selv. Skape smaker, opplevelser. Det er lidenskap, sier Bjarte.

Nå jobber begge fast i Salikatt. Tonje mest med det administrative. Bjarte mest med ølutvikling sammen med Aleksander Idland – mangeårig lokalfotball-profil og nå Vaulen-trener.

En gunstig investering i boligmarkedet sørget for en startkapital på 1,1 millioner kroner for Salikatt.

– Vi håpet banken ville hjelpe med like mye, men det var for risikofylt for dem. Vi hadde ingen i ryggen, forteller Tonje.

1,1 millioner høres mye ut, men når det skal brygges øl i stor skala, er det ikke all verdens, ifølge gründerparet. Den første investeringen var et sveiseapparat. Så var det opp med YouTube for å lære å sveise bryggeutstyr selv.

– Tappemaskinen og alt. Utstyret jeg sveiset brukte vi faktisk fram til i vår, sier Bjarte.

LES OGSÅ: Stavanger satser på øl for økt turisme

Flyttet i april

I april flyttet Salikatt Bryggeri fra Åsen til Flintegata i Hillevåg. I de nye lokalene bygges det også et utsalgssted og eventrom hvor bryggeriet kan arrangere utdrikningslag og julebord – om kommunen gir skjenkebevilling.

Større lokaler. Større og flere tanker. Tre nye, åtte gjæringstanker totalt. Det er rom for å øke produksjonen. Selv om det er lidenskap og ikke penger som driver ekteparet, er det likevel behov for å vokse. Fordi både regionens og landets ølhundene ser ikke ut til å få nok av det familien Halvorsen produserer sammen med bryggeriets to andre ansatte, Aleksander Idland og Håvard Brown.

I de nye lokalene har Salikatt mulighet til å vokse. Etter innflyttingen har de fått tre nye tanker. Nå har de åtte gjæringstanker totalt. Foto: Arne Birkemo

Utsolgt på 20 minutter

Lørdag fikk Vinmonopolet Salikatts nyeste øl i hyllene, Cold fusion. 1080 bokser ble kjørt inn i butikken på Kvadrat. 20 minutter senere var det utsolgt – igjen. Å være utsolgt er noe Salikatt er blitt vant med.

– Det er litt dumt å bli utsolgt så fort. Vi ønsker å kunne tilby til alle. Vi er ikke så mange, og kapasiteten er begrenset. Vi klarer ikke produsere nok øl. Etterspørselen er så stor. Vi vokser hele tiden. Volumet er nesten doblet hvert år, sier Bjarte.

Best i landet

Ryktet er også godt. På nettstedet Untappd – som følge Wikipedia har nesten ni millioner brukere verden over – er Salikatt ranket som det beste mikrobryggeriet i Norge. Salikatt har over 69.500 ratinger.

Bjarte skryter ikke når han sier det er mye entusiasme rundt bryggeriet. Jungeltelegrafen er viktig i ølbryggerbransjen. Fordi bryggeriene kan ikke fortelle følgerne sine om nye produkter. De kan ikke vise bilder. Etikett og logo må sladdes. Ellers risikerer de saftige bøter.

LES OGSÅ: – Små ølprodusenter kveles av dagens regler (+)

LES OGSÅ: Jublet over vinanmeldelse i Rogalands Avis – fikk alkorefs (+)

Flere kan øl

– Det er stadig flere som kan mye om øl. Mange trodde at «bølgen» skulle gi seg, men den går fortsatt sier Tonje.

– Og folk blir stadig flinkere, legger Bjarte til

Tiden hvor man kjøpte tolv pils – samme hvilket merke – og gikk på fest er stort sett forbi. Nå er det færre enheter og kunnskap om det en drikker som gjelder.

– Det synes jeg er like greit – at folk er bevisste på hva de drikker og spiser, mener Bjarte.

Evig jag etter noe nytt

Men det er også krevende. Den ekte ølhunden er stadig på jakt etter nyheter. En ny «det er det beste jeg har smakt»-opplevelse.

– Hungeren etter noe nytt er enorm. Kundene er krevende. Mange har opparbeidet seg en toleranse for nye smaker.

De vil ha noe som er bedre enn det de drakk sist. Det er jo bra og kjekt for oss som driver med dette. Det får oss til å være kreative, forteller Bjarte.

Salikatt har siden starten laget rundt 280 brygg, fordelt på rundt 50 ulike øltyper.

Smaker som er populære nå, er ikke nødvendigvis populære neste år. Smaker og stiler utvikler seg hele tiden.

I dag finnes Salikatt på Vinmonopol over hele landet, i tillegg til utesteder og dagligvarebutikker.

LES OGSÅ: Frp vil utdanne ølbryggere i Stavanger (+)

Hele landet

– En verdi hos oss er at folk skal få ferskt øl. En som kjøper en boks i Drammen kan drikke den tre dager etter at den er tappet. Vi har grossist på dagligvarebutikkene, men eller vi leverer vi selv, forteller Tonje.

Interessen fra utlandet øker også, men paret er nølende.

– Det føles litt feil om noen nederlendere skal få øl, mens våre trofaste kunder gjennom flere år lokalt og ellers i landet opplever at vi er utsolgt, sier Bjarte.

– På sikt ønsker vi også å eksportere til utlandet, sier Tonje.

Hittil har Salikatt vært en suksesshistorie. Muligens et attraktivt oppkjøp for større bryggeriet. Foreløpig er det ingen som har banket på døren. Det gjør ikke noe. Familien Halvorsen tenker ikke på å selge, og få betalt for alle de ubetalte timene.

– Folk spurte meg tidlig hva som var vår Exit-strategi. Vi tenker ikke på det. For oss handler det om å ha en den kjekkeste arbeidsplassen vi kan ha. Drive med vår lidenskap. Lage det beste ølet, sier Bjarte og Tonje.

Mer fra Dagsavisen