Nyheter

Så mange ganger har biler passert for nært sykkelfeltet

Stavanger-prosjekt har målt avstanden mellom biler og sykler i trafikken.

25 syklister, som har deltatt i et prosjekt i regi av Stavanger kommune, syklet 438 turer i Stavanger på totalt 3120 km i testperioden på ni uker. Montert på syklene hadde de sensorer som målte avstanden til passerende biler.

Sensorene viste at det ble foretatt 5101 forbikjøringer av syklistene i prosjektperioden. Av disse forbikjøringene var kun 43 stykker på 60 cm eller mindre.

Deltakerne var hverdagssyklister mellom 20 og 60 år, og brukte sykkel som transportmiddel til jobb eller en treningstur.

Dette melder Stavanger kommune på sine nettsider.  

– Gledelige tall

– Dette er gledelige tall, sier Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger.

Tallene fra målingene stemmer godt overens med resultatene fra sykkelundersøkelsen på Nord-Jæren (2019) som viste at 88 prosent av de som sykler mener at bilistene tar hensyn til syklister.

Dette er imidlertid den første målingen med reelle tall, da andre undersøkelser baserer seg på intervjuer om opplevd trygghet.

Målinger under 60 cm  

Om en situasjon er farlig eller ikke avhenger av flere faktorer som hastighet, type kjøretøy og personlig opplevelse. I Stavanger kommunes analyser er utgangspunkt tatt i 60 cm som minimum avstand mellom bilist og syklist. Av forbipasseringene som ble målt i prosjektperioden var 43 av 5101 i denne kategorien.

I tilfellene der avstanden var mindre enn 60 cm fantes følgende fellestrekk:

Enten var det ikke sykkelfelt, eller så var de eksisterende sykkelfeltene smalere enn 150 cm.

LES OGSÅ: Se oversikt: Nå blir sykkelfeltene malt røde

Fremtidige sykkelfelt 

Målingene som ble gjort i prosjektet er med og legger føringer på bredden på fremtidige sykkelfelt. Dataen i prosjektet bekrefter hvor kritisk riktig infrastruktur er for sikkerheten på veien.

– Disse målingene blir viktige argument når vi planlegger nye sykkelveier i Stavanger, og bekrefter at bestemmelsen i kommuneplanen om at sykkelfelt skal ha en minstebredde på 170 cm er riktig. Vi er ikke i mål før alle ferdes trygt på sykkel i Stavanger, sier Børresen.

Smart sykkelby 

Prosjektet er et bredt samarbeid internt i kommunen og Innovation Lab i den tyske avisen Der Tagesspiegel. Prosjektet, som først ble gjennomført i Berlin, vekket oppmerksomheten til IT-avdeling i Stavanger kommune som mente prosjektet var en smart sykkelby verdig.

– Måling, telling og analysering ligger i smartbyens natur. På den måten kan vi bruke reelle tall som beslutningsstøtte når vi planlegger for fremtiden, sier Trond Magne Lamprecht Haaland i IT-avdelingen som først ble oppmerksom på prosjektet.

Dataen fra prosjektet deles åpent i kommunens portal for åpne data, og deles med andre aktører som Rogaland fylkeskommunen, Statens vegvesen og andre partnere i Bymiljøpakken.

Mer fra Dagsavisen