Politikk

Stavanger: Innfører nye regler for elsparkesykler

Dødsulykker. Promillekjøring. Parkeringskaos. Utfordringene med elsparkesyklene står i kø. Nå syr Stavanger kommune sammen et nytt regelverk for å bedre forholdene. Saken skal avgjøres 5. september.

Stavanger kommune har i lang tid arbeidet med å få på plass et lokalt regelverk for utleie av elektriske sparkesykler i Stavanger. Nå er arbeidet i sluttspurten, og reglene vedtas etter planen i kommunestyret 5. september. Onsdag skal utvalg for miljø og utbygging (UMU) peker ut retningen og legge hovedrammeverket.

– Det skjer alvorlige ulykker med elsparkesykler, dels ved alkoholbruk. Vi vil også få et verktøy som kan få bukt med feilparkeringer og opphopning av kjøretøyer, sier Rune Askeland, som leder UMU, til RA.

300 i sentrum

Kommunedirektøren foreslår en begrensning på totalt 300 tilgjengelige kjøretøyer i sentrumskjernen (sone 1) (se kart), og 700 kjøretøyer i sone 2.

Forslag til soneinndeling, der det tillates 300 elsparkesykler innenfor den blågrønne streken, og 700 innenfor den gule, striplede linjen.

Kommunen opererer også med sone 3 (de ytre delene av «gamle» Stavanger kommune) og sone 4 (Rennesøy og Finnøy, kommunedeler der det per nå ikke eksisterer noe utleietilbud).

– Hovedgrepet vi ønsker å gjøre er å gi tillatelse til drift fra tre leverandører, sette begrensninger på antallet tilgjengelige elsparkesykkel i sentrum, og ved at utleierne bruker såkalte geofence – virtuelle, geografiske gjerder – kunne få bukt med feilparkeringer og også om nødvendig stenge av enkelte områder for bruk av utleiekjøretøyene, sier Askeland.

Egne parkeringsplasser

I dag er det selskapene Voi, Tide og Ryde som er etablert og har avtaler i Stavanger. De tre leverandørene som etter søknader får kontrakter etter nytt regelverk er ennå ikke valgt ut.

Kommunen vil sette av arealer til parkering for elsparkesykler, særlig i sone 1, et arbeid som allerede er i gang, og som vil vises digitalt, og dels merkes, planen er å ha en illustrasjon av en elsparkesykkel på asfalten på parkeringsplassen.

Kommunen vil fortsatt pålegge utleieselskapene nattestengte sparkesykler i perioden fra klokken 24.00 til klokken 05.00.

– Mange ulykker skjer under påvirkning av alkohol, og nattestenging av elsparkesyklene er et tiltak for å redusere dette, sier Askeland.

Jevnlig oppfølging

Elsparkesykler sparkesykler elektriske sparkesykler Domkirkeplassen ved Torget i Stavanger

Han er opptatt av at kommunen jevnlig følger med på hvordan det nye regelverket fungerer.

– Bruk av elsparkesykler fører til ulykker, feilparkeringer gir innbyggere problemer og fører til vansker med for eksempel brøyting. Vi er avhengig av et godt samarbeid med utleieleverandørene. Hvis ulykkene ikke reduseres, men heller økes, må vi kunne være enda mer restriktive. Situasjonen må følges tett, helse og sikkerhet kommer først, sier Askeland.

Utleieselskapene pålegges også på eget initiativ å rydde bort sparkesykler som er veltet eller på andre måter skaper problemer med ferdsel eller som forsøpler, og fjerne kjøretøyer ved snøbrøyting og veiarbeid.

Kommunedirektøren foreslår en fast gjennomgang av regelverket annethvert år.

Nasjonale regler

Stavangers nye regler utarbeides samtidig som regjeringen har innført aldersgrense på 12 år, påbud om hjelm for barn under 15 år, og at promillegrensen på 0,2 gjelder også for elsparkesykler, med bøter og tap av førerkort som konsekvens ved lovbrudd. Det innføres også krav om ansvarsforsikring for kjøretøyene.

– Kommunen gjennomfører i høst en informasjonskampanje, spesielt rettet mot barn og foreldre. Vi ser ofte barn uten hjelm og barn som kjører to stykker på én sparkesykler. Helsefaren er én ting, i tillegg kan lovbrudd gi svært høye bøter, sier Askeland.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen