Byplanleggerne i administrasjonen i Stavanger kommune har tidligere foreslått bomstasjon i Eiganesveien, og fått støtte av kommunedelsutvalget. Etter nye trafikktellinger foreslås det at planene legges bort. Utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) behandler saken torsdag 9. juni.
Fartshumper og flere innsnevringer kan derimot bli aktuelt i den dels svært trange gaten.
– Direktøren anbefaler at det blir vurdert ytterligere fartsdempende tiltak som gjør Eiganesveien enda mindre effektivt for gjennomkjøring, og at politiet blir anmodet om foreta jevnlige kontroller, skriver direktør Gunn Jorunn Aasland i sin innstilling til vedtak.
– En god løsning
– En løsning som jeg godt fornøyd med. Det er helt unødvendig å bruke penger på å sette opp en bomstasjon her, sier utvalgsleder Frode Myrhol (FP) til RA.
Det er helt unødvendig å bruke penger på å sette opp en bomstasjon her.
— Frode Myrhol, FP
Han understreker at han ikke har satt seg inn i alle detaljene i saksframlegget ennå.
– Men jeg bor selv i området, og snakket om massiv sniking er nok overdrevet, sier han.
[ Satte bom for bomstasjon i desember 2021 ]
Aasland og hennes stab peker på at etablering av en bomstasjon erfaringsmessig koster mellom 1 og 3 millioner kroner, avhengig av grunneierforhold og tilgang til infrastruktur. . Ferde anslår de årlige driftsutgiftene per bom til om lag 240.000 kroner, noe som utgjør 2,4 millioner over en 10års periode. Totalt anslås dermed etablerings- og driftskostnader for én bomstasjon å ligge på mellom 4–5 millioner kroner.
Fra 400 til 100–150
Det har tidligere vært anslått at så mange som 400 kjøretøyer bruker Eiganesveien ulovlig i løpet av et døgn, noe som fikk administrasjonen til å gå inn for bomstasjon for å redusere gjennomgangstrafikk, basert på tellinger i 2018, med rushtidsavgift, før pandemien og økt bruk av hjemmekontor. Kommunens siste tellinger fra april 2022 viser at det i løpet av et døgn kjører mellom 100 og 150 biler ulovlig i Eiganesveien.
Direkte overført ville dette «trafikkgrunnlaget» gitt inntekt på ca. 0,5 millioner kroner årlig og 5 millioner kroner i en 10-års periode, skriver administrasjonen, men legger til at det selvsagt er usikkerhet knyttet til inntekter for én enkelt bomstasjon i en bygate, påpeker byplanleggerne og peker på at deler av den ulovlige trafikken ventelig vil flyttes til f.eks. Madlaveien hvis bom settes opp på Eiganesveien.
[ Tidligere målinger: 400 biler kjørte ulovlig i Eiganesveien ]