Politikk

150 millioners anlegg for strøm til cruiseskip under Bjergstedparken

Stavangerregionen Havn vil bygge et 150 millioner kroners anlegg for å levere strøm til cruiceskip i en hall under Bjergstedparken.

Det interkommunale havneselskapet har i dag ikke muligheter til å levere landstrøm til cruiseskip, men har tre porter som kan levere strøm til offshoreskip. Nå søkes det om godkjent regulering for et anlegg estimert til 150 millioner kroner i en underjordisk hall under den nordlige delen av Bjergstedparken.

Øker kapasiteten

– Dette er et spennende prosjekt som vi håper og tror vi får gjennomført. Det blir et høyspentanlegg med langt større kapasitet enn det vi har i dag, sier fungerende havnedirektør Odd Bjørn Bekkeheien til RA.

Anlegget vil få en seks meter bred og er fire og en halv meter høy inngangsportal ved kaien i Sandvigå. Kommuneadministrasjonen er positive til havneselskapets planer, og ber utvalg for by- og samfunnsutvikling legge forslaget til detaljregulering ut til offentlig ettersyn.

To trær må felles, trær som både har en verdi i seg selv og som skaper verdifull skyggevirkning for artene som lever i dette området. Mer soleksponering og endret ventilasjon kan føre til endring av artssammensetningen her, påpeker Stavanger-administrasjonen, som likevel poengterer at portalen er plassert på et sted som gir minst mulig med inngrep i terrenget og lite behov for å fjerne vegetasjon.

Porten til fjellhallen slik den kan bli seende ut.

– Vi har jobbet med geologer og er rimelig sikre på at anlegget ikke vil gå ut over Bjergstedparken, sier Bekkeheien.

900 kvadratmeter

De 13 parkeringsplassene som er ved kaien i dag skal etter planen beholdes. Tunnelportalen, som er stor nok til både lastebiler og brannbiler, er planlagt like nord for parkeringsplassene, som nå brukes til blant annet bobiler.

Strømmen til hallen, 24 megawatt, skal komme fra en transformatorstasjon i Alsteinsgata. Hallen skal etter planen bli 900 kvadratmeter stor, og er nå estimert til å koste 150 millioner kroner.

– Av denne summen dekker Enova normalt 40 prosent, sier den fungerende havnedirektøren, som regner med en søknadsrunde der avklaringen sannsynligvis kommer i april 2022.

En av portene som forsyner offshorefartøy med landstrøm.

– Viktig grep

Cruisetrafikken er som kjent en utslippsversting, i tillegg til at dagens båter fører med seg støy også ved kai.

– Hallen for landstrøm er et viktig grep for å kunne fortsette å ha cruiseanløp i Stavanger, sier Bekkeheien.

Foreløpig er det bare deler av cruiseflåten som kan ta imot landstrøm, og nå skal havneselskapet kartlegge potensialet.

– Det blir flere og flere cruiseskip som kan ta imot landstrøm, sier Bekkeheien.

Prosjekteringperioden er beregnet til 18 måneder, og anlegget kan stå ferdig i 2. kvartal 2024, eventuelt i 2025. Dette er blant annet avhengig av hvor lang tid reguleringen tar i utgangspunktet. Det blir ventelig ikke problemer for biltrafikken, men turstien må stenges i anleggsperioden.








Mer fra Dagsavisen