Politikk

Setter bom for bomstasjon på Eiganesveien nå

Byutviklingspolitikerne i Stavanger setter foreløpig bom for bomstasjon på Eiganesveien. Nå skal bomsnikerne telles på ny.

Utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) behandlet torsdag ettermiddag et forslag fra administrasjonen i kommunen om å etablere bomstasjon på Eiganesveien. Et flertall i utvalget (FNB, Frp og Høyre) vedtok å sende saken tilbake til administrasjonen for å få nye trafikktellinger med mer oppdaterte tall.

Trafikktellinger viser at Eiganesveien hadde 730 biler per døgn i hver retning før etablering av bomringen. Etter innføringen har trafikken økt til 1080 kjøretøy i døgnet. Før bomringen kjørte i snitt 379 biler i døgnet inn i bomringen via Eiganesveien. Etter etableringen, i 2018, økte tallet til 825 kjøretøy i døgnet. Ett år etter bomringen var tallet 783 kjøretøy i døgnet, viser automatiske tellinger utført av Stavanger kommune.

Rushtidsavgiften trekkes fram

I flertallsvedtaket pekes det på at Nord-Jæren også hadde rushtidsavgift i perioden med målingene (les: Det var mer å spare for bilister som ulovlig kjørte Eiganesveien for å unngå bomringen enn nå).

– Tellingene er utført mens det fortsatt var rushtidsavgift, og trenden i passeringer er fallende. Det var flere som kjørte i Eiganesveien den første uken etter bomringen enn i tellinger ett år senere. Nå er det gått to år til. Det er klart at enkelte kjører ulovlig i Eiganesveien, men gevinsten er langt mindre nå enn før, og sammenlignet med de 5500 kronene i bot som de risikerer ved kontroll, sier leder i utvalget, Frode Myrhol (FNB) til RA. Han la fram forslaget på vegne av FNB og Frp.

Vil ha flere tellepunkter

UBS-flertallet oppfordrer også til å bruke flere tellepunkter i Eiganesveien, for bedre å skille mellom den interne kjøringen til beboerne og besøkende, fra de som eventuelt bryter med skiltingen om gjennomkjøring forbudt fra E39 til Holberg gate og Dues vei.

– Tellepunktet var midt mellom E39 og Holbergs gate, og fanger ikke bare opp de som kjører ulovlig, men også beboere i området som før kjørte til for eksempel Helgø Meny på Stokka via E39, men som nå helt lovlig kan kjøre via Dues vei uten å betale bompenger, sier Myrhol.

For ham er en fysisk stenging uansett dårligste løsning.

– For FNB er det uaktuelt å stemme for bomstasjon uansett, men de som eventuelt vil stemme for å sette opp en bomstasjon bør ha et mer oppdaterte tall for trafikken.

– Bomstasjon er kostbar

Høyres fraksjonsleder i UBS, John Peter Hernes, er enig i at fysisk stenging er den dårligste løsningen, og peker også på at tallene fra trafikktellingen er noen år gamle og viser en fallende trend.

– En ekstra bomstasjon er veldig kostbar, og behovet for en slik bomstasjon må stå i forhold til hvor stort problemet er. Derfor er det greit å ta tiden og kostnadene med en ny telling før en investering i bom, sier John Peter Hernes.

---

FAKTA

  • Utvalg for by- og samfunnsutvikling behandlet torsdag ettermiddag et forslag fra administrasjonen i kommunen om å etablere bomstasjon på Eiganesveien.
  • Trafikktellinger viser at Eiganesveien hadde 730 kjøretøyer per døgn i hver retning før etablering av bomringen. Etter innføringen har trafikken økt til 1080 kjøretøyer i døgnet.
    • «All trafikkøkning er i retning mot sentrum (inn i bomringen). Tallene viser at det er i størrelsesorden 400 bilister som daglig kjører gjennom Eiganesveien ulovlig, antakelig for å unngå bompenger. Det er i begrenset grad gjennomført politikontroller i Eiganesveien, ettersom håndhevingen er svært ressurskrevende. Trafikkøkningen har negativ effekt for bomiljøet mht. trygghet, trafikksikkerhet og støy. Deler av strekningen er for smal for passering av møtende kjøretøy. Trafikkøkningen har økt risikoen for kjøring på fortau, som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Det er behov for enten å stenge veien eller etablere bomstasjon for å eliminere gjennomkjøringen», skrev direktør Gunn Jorunn Aasland i Stavanger kommune til politikerne, og oppfordret til å be om at Rogaland fylkeskommune etablerer bomstasjon mellom B. Christophersens gate og Ogmund Finnsons vei, med innkreving av bompenger i retning sentrum.
  • Saken skal behandles i Styringsgruppen for bymiljøpakken for endelig avgjørelse.

---






Mer fra Dagsavisen