Politikk

Taper 1,8 millioner årlig: 400 biler sniker her hver dag

Bymiljøpakken taper årlig 1,8 milllioner kroner på de rundt 400 bilistene som daglig sniker i bomringen gjennom Eiganesveien. Nå presser planleggerne på for å få bomstasjon.

Trafikktellinger viser at 400 biler daglig velger Eiganesveien for ulovlig å unngå bompenger i sentrumsringen. Direkte overført ville dette gitt 1,8 millioner kroner årlig.

– Eiganesveien er en viktig sykkeltrasé og skolevei. Trafikkøkningen øker risikoen for ulykker mellom gående, syklende og kjørende, og gir et uønsket kjøremønster. Stavanger har sluttet seg til Bymiljøpakken, og om denne skal gjennomføres som forutsatt, bør snikkjøring gjennom bomringene forhindres, skriver direktør Gunn Jorunn Aasland i Stavanger kommune i saksinnstillingen til politikerne.

Prislappen på ny bomstasjon er mellom 1 og 3 millioner kroner, og den årlige prisen for drift per bom er anslått til 240.000 kroner, eller 2,4 millioner kroner over ti år, totalt mellom 4 og 5 millioner kroner i etablerings- og driftskostnader.

– Helt uaktuelt

Trafikkplanleggerne regner med at trafikken blir sterkt redusert ved å etablere en bomstasjon, men at trafikken blir flyttet til Madlaveien, eller vi føre til at flere sykler, går eller tar buss. Selv med halvering av trafikken vil inntektene gi rundt 9 millioner over ti år, og Stavanger-administrasjonen har dermed konkludert med at en bomstasjon vil være lønnsom. Det har også fylkeskommunen.

Politisk er det dels sterk motvilje mot å etablere bomstasjon på Eiganesveien, og forslaget er tidligere avvist av flertallspartiene.

– Jeg kan si med én gang at for oss i FNB er det helt uaktuelt å støtte forslaget om bomstasjon, sier Frode Myrhol, som er leder i utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS).

For oss i FNB er det helt uaktuelt å støtte forslaget om bomstasjon.

—  Frode Myrhol, UBS-leder
Gruppeleder i Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger, Frode Myrhol, reagerer på at daglig leder i Stavanger Parkering anbefaler et produkt som gjør det dyrere for innbyggerne å parkere i sentrum.

FNB har også tidligere satt foten ned for å etablere bomstasjoner i «bomsnikerveiene» Lindeveien, Jåttåveien og Eiganesveien.

– Jeg synes det fungerer godt slik det er i dag, og ser det som helt bortkastet å etablere en bomstasjon som gir store utgifter.

– Trafikktellinger viser at 400 biler sniker daglig, og at det dermed tapes inntekter på 1,8 millioner kroner årlig?

– Det tror jeg ikke noe på. Jeg bor selv i området, og jeg merker ikke noe særlig til trafikkøkning, og det kan være at beboere på Eiganesveien har endret kjøremønsteret. Tallene er uansett usikre, vi vet for eksempel ikke hvor mange som kjører Eiganesveien og som så fortsetter til Hundvåg, via Bybrua, og som da uansett betaler bompenger, sier Myrhol, som tar forbehold om at saken nettopp er lagt fram, og at han ikke har gått grundig inn i dokumentene.

Aasland og den øvrige Stavanger-administrasjonen mener det er nødvendig å enten stenge veien fysisk eller å etablere bomstasjon for å få slutt på gjennomkjøringen.,

Thomas Bendiksen i Miljøpartiet De Grønne på Eiganesveien.


Thomas Bendiksen (MDG) sitter i UBS, og er også nestleder i Eiganes og Våland kommunedelsutvalg,

– Bomstasjon her vil være et tiltak for bedre trafikksikkerhet, og vi støtter selvfølgelig det. Det er 400 biler som daglig kjører ulovlig gjennom Eiganesveien, og det har en enorm negativ effekt for bomiljøet. Det er viktig å få redusert trafikken for skolebarn som skal til Eiganes skole og Kannik skole, og når prøveperioden viser at skilting ikke er nok til å redusere trafikken, må vi sette om bomstasjon, sier Bendiksen.

Det er viktig å få redusert trafikken for skolebarn som skal til Eiganes skole og Kannik skole.

—  Thomas Bendiksen (MDG)

Fysisk stenging er ikke et alternativ for ham.

– Det vil bare øke trafikken i sidegatene, sier Bendiksen.


---

FAKTA

  • Utvalg for by- og samfunnsutvikling behandler torsdag 2. desember et nytt forslag om å be fylkeskommunen etablere bomstasjon i Eiganesveien, mellom B. Christophersens gate og Ogmund Finnsons vei.
  • Administrasjonen har støtte fra lokalpolitikerne i bydelen.
  • «Eiganes og Våland kommunedelsutvalg ønsker ikke fysisk stenging av Eiganesveien og Lindeveien, og ber om at bomstasjon etableres. (...) Kommunedelsutvalget er opptatt av sikkerheten til byens borgere, med spesielt trykk på skolebarna. og ønsker derfor primært at det settes opp bomgalger som opprinnelig foreslått», heter det i et vedtak.
  • Trafikktellinger viser at Eiganesveien hadde en trafikk på 730 kjøretøy i døgnet med like mye trafikk i hver retning før etablering av bomringen. Etter innføring av bomringen har trafikken økt til 1080 kjøretøy per døgn. All trafikkøkning er i retning mot sentrum (inn i bomringen). Tallene viser at det er i størrelsesorden 400 bilister som daglig kjører gjennom Eiganesveien ulovlig, antakelig for å unngå bompenger. Det er i begrenset grad gjennomført politikontroller i Eiganesveien, ettersom håndhevingen er svært ressurskrevende. Trafikkøkningen har negativ effekt for bomiljøet mht. trygghet, trafikksikkerhet og støy. Deler av strekningen er for smal for passering av møtende kjøretøy. Trafikkøkningen har økt risikoen for kjøring på fortau, som kan skape trafikkfarlige situasjoner, heter det i Stavanger kommunes saksutredning.
  • Saken legges fram for UBS for å ta stilling til om det skal etableres bomstasjon, og i tilfelle hvor den skal plasseres. plassering. Deretter vil saken bli lagt fram for styringsgruppen for bymiljøpakken, som består av ordførerne på Nord-Jæren og fylkesordføreren, for endelig beslutning.




---






Mer fra Dagsavisen