Politikk

Kamp for Buøy-båt og sykkelbru

Et samlet kommunedelsutvalg vil se på mulighetene for shuttlebåt og sykkelbru fra Buøy til Stavanger sentrum. Buøy Invest legger 20 millioner kroner i potten.


Hundvåg kommunedel teller over 13.000 innbyggerne, og det er vedtatt utbygginger av rundt 1100 boliger og dermed rundt 16.000 innbyggere dette tiåret. Hundvåg er den bydelen i Stavanger med lavest andel gående eller syklende til og fra jobb eller skole, heter det i vedtaket fra 31. august. Der ber kommunedelsutvalget kommunedirektøren utrede shuttlebåt fra Buøy til Stavanger sentrum på kort sikt og/eller en bruforbindelse over mot Sølyst på lengre sikt.

– Biltrafikken må ned

– Vi må få ned biltrafikken, og gjøre det enklere for folk å komme til å fra Stavanger sentrum, mens Stavanger-folk trenger enklere tilgang til Trollskogen, Lundsneset og andre flotte grøntområder her i bydelen, sier forslagsstiller Kari Raustein (H) i utvalget til RA.

Daglig leder Espen Opsanger i Buøy Invest, som eier store deler av Buøy, inkludert bygninger og tomter brukt blant annet av Rosenberg, GMC Yard og RelyOn Nutec, lover at selskapet vil legge 20 millioner kroner med i potten hvis kommuneadministrasjonen og politikerne får på plass en løsning med sykkelbruforbindelse fra Buøy for eksempel fra Kvidavigå eller Buøykaien via Knudaskjæret, Pynteneset, Natvigs Minde og til Oljemuseet.

– Bybrua er i dag en barriere både med vær og vind og bratte bakker for syklister. Det gjelder å se på mulighetene. Skipstrafikk kan slippes gjennom en sykkelforbindelse med vippebruer som kan heises opp og ned, også fjernstyrt. Det gir store muligheter til å ta i bruk de flotte områdene ved Natvigs Minde, som nå nesten ingen bruker, sier Opsanger til RA.

Skipstrafikk kan slippes gjennom en sykkelforbindelse med vippebruer som kan heises opp og ned, også fjernstyrt.

—  Espen Opsanger, Buøy Invest

Byr på båtplass og økonomisk støtte

Selskapet vil også bidra til oppstart av shuttlebåt.

– Skulle det komme på plass en shuttlebåt til Stavanger sentrum, vil Buøy Invest stille med båtplass og økonomiske bidrag, uten at jeg vil tallfeste summen nå, sier den daglige lederen, for øvrig selv født og bosatt i bydelen.

– Beboere i bydelen kan komme til Stavanger sentrum med sykkel. I dag velges sykling over Bybrua bort, man setter seg i bilen, og kjører gjennom tunneler til Motorveien, gjerne ut til Kvadrat. Shuttlebåt og sykkelbru vil føre til at Hundvåg-folk vil bruke og dermed styrke Stavanger sentrum. Vi vil gjerne at kommuneadministrasjonen ser på disse mulighetene. Det enstemmige vedtaket er i alle fall en ganske kraftfull beskjed fra Hundvåg, sier Kari Raustein, som også legger vekt på at Bybrua-traseen gir rundt 1,7 kilometer lengre reisevei til sentrum av Stavanger enn ved forslagene som nå lanseres.

De ulike kommunedelsutvalgenes vedtak til saken «status mobilitet, tiltak for mer miljøvennlig transport» skal nå samles, og saken går videre til politisk behandling i utvalg for miljø og utbygging i Stavanger.








Mer fra Dagsavisen