Politikk

Nytt bråk om storkommune på Nord-Jæren

Statsforvalteren skal granske ekstrakostnadene med å ha fire kommuner på Nord-Jæren. – Bestillingsverk, raser Sandnes-ordfører Stanley Wirak.

Statsforvalteren i Rogaland og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) finansierer en økonomisk modell for beregning av merkostnader ved å ha fire kommuner i et området, og nettogevinster ved å slå Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

– Bestillingsverk

Sandnes-ordfører Stanley Wirak reagerer sterkt, og mener prosessen er politisk styrt.

– Dette virker som et bestillingsverk for å få de svarene en ønsker. Regjeringen har ønsket kommunesammenslåing, men hva er poenget med en opprivende omkamp nå, spør Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap).

Han mener at utgangspunktet for undersøkelsen er feil.

– Det settes allerede i starten av arbeidet som en forutsetning at strukturen med fire kommuner gir merkostnader. Hva med kostnadene med en sammenslåing? Sandnes kommune driver mye mer effektivt enn for eksempel Stavanger. Men som man roper i skogen får man svar, sier Wirak til RA.

Han kjente ikke til initiativet før RA tok kontakt.

– Det er rart at arbeidet settes i gang uten å diskutere dette med de det gjelder på forhånd. For å si det så diplomatisk som jeg kan: Dette er veldig spesielt, sier han.

Han peker på at 81 prosent av befolkningen i Sandnes stemte mot sammenslåing i avstemningen i 2016.

– Folket i Sandnes var klokkeklare på at sammenslåing med Stavanger ikke var noe som er ønsket, sier Wirak

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) er fornøyd etter meldingen om undersøkelsen.

– Det er viktig å ha best mulig tilgang til informasjon og fakta, det imøteser jeg alltid, sier Nordtun til RA.

– Vår idé

Statsforvalter Lone M. Solheim forteller at undersøkelsen er et lokalt initiativ.

– Det er vår idé å gjennomføre undersøkelsen slik den ser ut nå, men kommer av at KMD har prosjektmidler vi kan få tilgang til hvis det er ideer ute i fylkene som kan lage grunnlag for å opplyse saken, og som kan bidra til gode diskusjoner, sier Solheim.

KMD ga selv Norwegian Research Centre (Norce) i oppdrag å gjøre en lignende undersøkelse, «Utfordringen i flerkommunale byområder», presentert i 2020.

– Den svarte på noen av spørsmålene, men var ganske smal. Vi tenkte at det kunne være interessant å gå videre med temaet. Dette er en problemstilling som dukker opp i mange steder i landet. De fleste fylker har ett slikt storbyområde, vi har to. Kommunestruktur er en av satsingsområdene våre, sier Solheim.

– Interessant med resultatene

Hun avviser at initiativet er politisk styrt eller for å bidra til ny strid om kommunesammenslåing.

– Det er i alle fall ikke intensjonen å bidra til en ny, opprivende strid. Vi tenkte økonomi kunne være interessant, blant mange andre ting som skal vurderes. Når vi får resultatene, får vi se hva som er interessant for en videre diskusjon, eller om det ikke er det. Det er vanskelig å si på forhånd. Det blir interessant å se, sier Solheim.

d

Hun legger også vekt på at denne typen undersøkelser er en del av samfunnsoppdraget til Statsforvalteren.

– Stortinget som har sagt at det mener at det er behov for kommunestrukturarbeid, men at det er frivillighet som skal ligge til grunn. Dette er en av oppgavene våre.

Hun er heller ikke med på at det er feil å starte en ny debatt om kommunesammenslåing såpass kort tid etter at kommunereformen er gjennomført.

Vi har fortsatt som oppdrag fra våre overordnede, KMD, å legge til rette for prosesser, men det frivillighetslinjen som gjelder, det rokker ikke dette med. Vi må se hva som kommer ut av undersøkelsen. Det blir spennende å se hva den viser. Økonomien er en bit av en av mange vinklinger, og kommunene gjør slike vurderinger i planprosessene sine, sier Solheim.

– Lite tallfestet tidligere

Kristine Enger er koordinator for en arbeidsgruppe sammensatt av medarbeidere fra alle fagavdelingene hos Statsforvalteren. Hun ser fram til å få mer klarhet hva det er av ekstrakostnader med byområder oppdelt i flere kommuner, som på Nord-Jæren og Haugalandet, og kunnskap om økonomiske gevinster med å samle kommunene.

– Merkostnader og økonomiske gevinster er i liten grad konkretisert og tallfestet i tidligere undersøkelser og utredninger. Modellen skal kunne brukes på aktuelle byområder i hele landet, skriver Enger i en e-post.

Modellen skal gå detaljert til verks.

– Et viktig element er at modellen ikke bare skal synliggjøre merkostnader og økonomiske gevinster samlet sett, men også skal få fram hvor merkostnadene og gevinstene kommer, både innen fagområder, forvaltningsnivå og sektorer, melder koordinatoren, som er fagdirektør hos Statsforvalteren i Rogaland.

Arbeidet vil i stor grad rette oppmerksomhet på samfunnsøkonomi om for eksempel arealbruk, planlegging, næringsutvikling, lokalisering og transportsystemer.

– Det vil også være viktig å ha søkelys på merkostnader og gevinster ved flerkommunale byområder på individnivå. Hva er kostnadene og gevinstene for individet, anfører Enger, for øvrig tidligere ordfører i Randaberg.

Anbudsfristen er 11. august, og fristen for levering fra konsulenter som får anbudet er 1. desember.

---

Modell for beregning av økonomi i storkommune:

  • Statsforvalteren i Rogaland (tidligere Fylkesmannen) og Kommunal- og moderniseringsdepartementet finansierer en økonomisk modell for beregning av merkostnader ved en oppdelt kommunestruktur i byområder. Oppgaven, med 600.000 kroner som ramme, går nå ut på anbud. Statsforvalteren i Rogaland er ansvarlig for gjennomføringen. KMD har bidratt i utformingen av konkurransegrunnlaget og vil også bidra inn i den videre prosessen, melder statsforvalteren på egen hjemmeside.
  • Nord-Jæren og Haugalandet (Haugesund, Karmøy, Tysvær og Sveio) skal testes ut. Statsforvalteren vil framskaffe mer kunnskap om flerkommunale byområder, nærmere bestemt byregioner med delt sentertettsted og tilhørende forstads-/pendlingskommuner med høy pendlingsintensitet, melder etaten.
  • Formålet er å gi kommunene, i tillegg til storting og regjering og samfunnet for øvrig, et godt diskusjonsgrunnlag gjennom en modell som klargjør og dokumenterer merkostnader ved et oppdelt byområde, og som i tillegg får fram økonomiske gevinster som kan bli muliggjort ved en struktur der byområdet er samlet i en kommune, skriver Statsforvalteren.

---

Mer fra Dagsavisen