Politikk

Politikerne ønsker flere bomstasjoner

Flest politikere stemte for å innføre bomstasjoner i Jåttåveien, Lindeveien og Eiganesveien da utvalget for by- og samfunnsutvikling hadde møte i ettermiddag.

Spørsmålet om fysisk stenging eller ikke av de såkalte «bomsnikerveiene» Jåttåveien, Lindeveien og Eiganesveien var i ettermiddag oppe til ny behandling i utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger kommune.

19. mars 2018 avviste bystyret i Stavanger reguleringsplanene om fysisk stenging av Lindeveien, Jåttåveien og Eiganesveien. Bystyret gjorde derimot vedtak om skiltet gjennomkjøringsforbud, som skulle evalueres etter ett år med drift av bomringer. Nå ber kommunedirektøren om fysisk stenging av de tre veiene, for å ivareta trafikksikkerheten for myke trafikanter i gatene, og for å sikre at bomringene til Bymiljøpakken tettes og flere bidrar til finansiering av prioriterte tiltak. Ifølge administrasjonen i Stavanger kommune kjører rundt 700 biler ulovlig hver dag, og betaler dermed ikke bompenger.

Leder i utvalget, Frode Myrhol (Folkeaksjonen Nei til mer bompenger, FNB) påpeker under dagens utvalgsmøte at det er mange ulike forslag som ligger foran politikerne. Han føler likevel at alle har samme intensjon.

– Å få opp en bomstasjon på veiene er en ganske umulig oppgave. Jeg kan aldri forstå at Stortinget skal gå med på sette opp bomstasjoner, når trafikkgrunnlaget er så lite. Det er derfor vi har fått bypakken, fordi de ikke finner det hensiktsmessig å ha bomstasjoner i grisgrendte strøk, sier han.

Myrhol la fram et forslag, som han mente var intensjonen sist gang forslaget ble vedtatt i bystyret: «Planen om fysisk stenging av Lindeveien, Eiganesveien og Jåttåveien avvises. Jåttåveien og Eiganesveien beholder samme skilting som i dag. Lindeveien får skilt med gjennomkjøring forbudt til Solandsbakken.»

LES OGSÅ: Ny strid om fysisk stenging av veier i bomringene i Stavanger

Uenig med utvalgsleder

Utvalgsmedlem og MDG-politiker, Thomas Bendiksen, er ikke enig med utvalgsleder Myrhol i verken konklusjonen eller forskuteringen om hvordan eventuelt Stortinget vil forholde seg til saken.

– Det er klart at vi har blitt en del klokere i løpet av denne prøveperioden, og jeg er enig i at hvis løsningen med skilt hadde fungert så hadde dette absolutt vært den mest sømløse og billigste løsningen. Dessverre ser vi at det faktisk ikke er nok for å tette igjen hullene i bomringen, sier han.

Han mener de tre veiene, Lindeveien, Jåttåveien og Eiganesveien, har tre forskjellige forhold, og at konskvensene er varierte med tanke på hvordan det arter seg i bomiljø.

– Kronargumentet mener jeg er tydelig. Utvalgsleder mener det er det øknomiske aspektet og trafikkgrunnlaget som er det førende, og det er ikke vi i Miljøpartiet enig i. Det må alltid være trafikksikkerheten som skal stå først i rekken, sier Bendiksen.

– Vi har valgt å etablere en bomring, og i det lange løpet vil disse bomstasjonene uansett være tjent igjen med tanke på alle disse snikpasserende som prøveperioden har avdekket, legger han til.

Bendiksen og MDG er helt enig med Myrhol om at fysisk stenging av veiene må man forsøke å unngå.

Thomas Bendiksen (MDG) la fram dette alternative forslaget: «Stavanger kommune ønsker ikke fysiske stenging av Lindeveien, Jåttåveien og Eiganesveien. Trafikksikkerheten og effektive kjøremønster bør være de viktigste kriteriene i vurderingene, og kommunen ber derfor styringsgruppen for Bymiljøpakken om å etablere bomstasjoner ved de nevnte veier.»

LES OGSÅ: Alle lokalpolitikerne vil ha nye bomstasjoner på Eiganes og Tasta

Ønsker et felles forslag

Ingen andre utvalgsmedlem hadde så mye mer å tilføre saken. Anders Fjelland Bentsen (Ap), nestleder i utvalg for by- og samfunnsutvikling påpekte at de fleste nok var enige i at veiene ikke bør stenges.

– Det er mange ulike varianter av forslaget omkring dette som verserer, så da skal ikke vi i Arbeiderpartiet bidra med enda flere varianter. Jeg håper at fram til behandling i neste ledd, så kan vi klare å enes om noe som ligner mer et felles forslag. Ap kommer til å stemme primært for MDG sitt forslag, sier han.

Da utvalget skulle stemme over vedtaket fikk FNB sitt alternative forslag tre stemmer, mens MDG sitt alternative forslag fikk åtte stemmer. Kommunedirektøren sin anbefaling om å fysisk stenge alle tre veiene fikk ingen stemmer i utvalget.

Saken skal sluttbehandles i kommunalutvalget 2. juni.

Mer fra Dagsavisen