Nyheter

Politikerne kutter veier, holder bomprisene som nå

Hva skal kuttes når bompengene blir færre og veiene dyrere? Styringsgruppen for Bymiljøpakken får snart tøffe valg.

Sekretariatet for Bymiljøpakken har lagt fram nye tall og analyser før Styringsgruppens møte onsdag 22. april.
Færre bompengekroner enn ventet og kostnadsoverskridelser gjør at politikerne – fylkesordføreren og de fire Nord-Jæren-ordførerne – må vedta kutt som går ut over standarden på veiprosjektene.

– Vi må kutte minst 2 milliarder kroner, og det skal skje i en for oss helt ny verden, med en trafikkreduksjon på rundt 40 prosent. Vi får håpe forholdene med koronaen ikke varer for lenge. Uansett: Det sier seg selv at vi må kutte for å få regnskapet skal gå i hop, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak til RA.

LES OGSÅ: Alle lokalpolitikerne vil ha nye bomstasjoner på Eiganes og Tasta (+)

Vil beholde alle

Wirak regner det som uaktuelt å legge bort enkeltstrekninger.

Veiprosjektene i Bymiljøpakken består av strekningene E39 Smiene – Harestad, E39 Ålgård–Hove, Fylkesvei 505 Skjæveland–Foss Eikeland, Fylkesvei 505 fra Foss Eikeland til E39 ved Bråstein, nytt kryss og utvidelse ved E39 og riksvei 44 på Stangeland i Sandnes og fylkesvei 409, Transportkorridor vest, fra Kvernevik–E39 i Randaberg riksvei 509 og Transportkorridor vest, E39 Solasplitten–Jåsund.

– Bypakken og prioriteringen av veiene er resultat av et kompromiss som er framforhandlet lokalt. Det er to måter å løse dette på: Det ene er å håpe på mer penger fra regjeringen, og det er vel som å tro på julenissen, det andre er kostnadskutt i prosjektene, sier Wirak.

Økte inntekter i form av å hente mer penger enn det allerede hentes, er også uaktuelt.

– Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), har slått fast at takstene ikke kan økes eller innkrevingstiden forlenges. 15 år er 15 år, ikke 15 og et halvt år. Det er også helt uaktuelt politisk for oss i Sandnes med takstøkning eller forlenging, sier Wirak.

Han vil senke standarden, for eksempel ved å redusere bredden på bussveien gjennom Strandgata i egen kommune.

– Spørsmålet er om det er nødvendig å rive så mange hus som planlagt i Strandgata. Vi må stille alle spørsmål for å få ned kostnader, sier Wirak.

LES OGSÅ: Egne bussfelt i Kannik etter tunnelåpningene

– Nøktern standard

Han legger vekt på at det er store penger å spare på Bussveien.

– Vi må ha en nøktern standard. For meg er det revnende likegyldig om bussene kommer seg fram gjennom en egen bussfil eller i et kollektivfelt, sier ordføreren.

I tillegg til riks- og fylkesveiene, sykkelstamveien, bussveien og andre kollektivtiltak, er oppgradering av Byterminalen og ny gateterminal i Stavanger og oppgradering av Ruten i Sandnes sentrum en del av Bymiljøpakkens portefølje.
Wiraks håp er en rask start på utvidelse til fire felt på E39-strekningen Hove-Osli, en strekning Statens vegvesen etter omfattende kostnadskutt nå regner som svært lønnsom samfunnsøkonomisk.

– Strekningen er ferdig regulert, gravemaskinene til entreprenørene står klare, og prosjektleder Gunnar Eiterjord har sagt at det kan bygges raskt. Det er å håpe av vi kommer i gang raskt, men først må vi få en totaloversikt, sier Stanley Wirak.

LES OGSÅ: Uenige om bruk av 50 millioner til buss

– Staten må på banen før vi kan starte på Hove-Osli-prosjektet

Styringsgruppen behandler kuttene kommende onsdag.

– Først av alt må vi få oversikt over situasjonen, sier fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) til RA.

Statens vegvesen opplyser at Transportkorridor Vest – fra Sola, via Sundekrossen til E39 i Randaberg – nå ligger 190 millioner kroner over styringsmålet satt i 2017, totalt på 3301 millioner kroner. Det forutsetter et nytt kryss i to plan i Sundekrossen. Der er det uenighet mellom Stavanger (reguleringsmyndighet) og fylkeskommunen (veieier).

Næringsforeningen har advart sterkt mot nedprioritering av traseen, som vil gi riksveistandard mellom Risavika og E39.

Da kan veiutbedringer på Sola-siden, fra Kontinentalveien/Hagakrossen til Sundekrossen fort ryke «med tanke på mulige kostnadskutt siden denne delen da vil bli omklassifisert til fylkesvei og ikke lenger regnes som atkomst til Risavika havn», som det heter i saksdokumentene til Styringsgruppens møte.

Chesak vil uansett prioritere strekningen.

– Transportkorridor Vest fra sør til Risavika er ferdigregulert og kan settes i gang umiddelbart. Det gjelder uavhengig av hvordan resten av planleggingen av nordre etappe utvikler seg. Det gir også god uttelling for næringslivet og er i tråd med målsettingen i bymiljøpakken, sier fylkesordføreren.

I Stavanger står politikerne på at det skal bygges lang kulvert på Tasta, men det får prislappen på fire felt mellom Smiene og Harestad til å bli for høy. Strekningen Hove-Ålgård er også blitt altfor dyr, og selv etter kostnadskutt på nærmere 500 millioner kroner, ligger prosjektet samme sum under styringsmålet.

LES OGSÅ: Ønsker fullstendig sykkelfelt på Strømsbrua

Prosjektet er delt i to, Osli-Hove med en prosjektkostnad på 560 millioner 2020-kroner, og etappe Ålgård-Osli, med prosjektkostnad 2771 millioner 2020-kroner.

Chesak gjør det overfor RA klart at det ikke er aktuelt å starte med fire felt på Osli-Hove med dagens finansieringsmodell.

– Da må i tilfelle staten først komme på banen og også binde seg til finansiering av prosjektet, sier hun.

Hun peker på at E39 Hove-Osli ikke er høyt prioritert i Nasjonal Transportplan.

– Da er det ikke mulig for lokale parter å framskynde dette prosjektet. Statlig finansieringsbidrag mangler, og da er det meg bekjent ikke mulig – eller lovlig – å forskuttere det fra lokale parter, slik statusen er per i dag i NTP, sier Chesak.

Mer fra Dagsavisen