Nyheter

Politikerne enige om krisefullmakt

Kommunestyret har fattet et enstemmig vedtak om krisefullmakter.

Forrige uke mottok politikerne i Stavanger kommune en hastesak fra kommunedirektøren. Han anbefalte at krisehåndteringsfullmakten og de midlertidige endringene i delegerings-, saksbehandlings- og budsjettreglement skulle vedtas. Bakgrunnen for saken er at kommunens sentrale reglementer og møteplaner for folkevalgte organer er tilpasset en normalsituasjon, men nå ser ut til at koronapandemien kan bli omfattende og langvarig.

– Arbeiderpartiet var i utgangspunktet klar for å stemme for vedtaket slik det ble foreslått av kommunedirektøren. Likevel er jeg glad for at det omsider ble enstemmig vedtatt av alle politikerne, sier gruppeleder Dag Mossige (Ap) til RA.

– Det var særdeles viktig at vi fikk på plass en generell krisehåndteringsfullmakt, i tilfellet situasjonen eskalerer eller det skjer noe annet i tillegg.

Den generelle krisehåndteringsfullmakten skal opp til ny vurdering av kommunestyret innen utgangen av 2021, og det mener Mossige at mest sannsynlig ville skjedd uansett om det sto skrevet i vedtaket eller ei.

I vedtaket står det følgende om den generelle krisehåndteringsfullmakten: «Stavanger kommunestyre delegerer til leder av beredskapsledelsen alle fullmakter for å iverksette nødvendige skadebegrensende og skadeforebyggende tiltak i en akutt krisesituasjon eller når en alvorlig akutt krise truer. I fullmakten ligger myndighet til å mobilisere og benytte alle ressurser som er tilgjengelige for kommunen uavhengig av organisatorisk plassering i den daglige driftsorganisasjonen.»

LES OGSÅ: Uenigheter om hastevedtak

– Forankret i demokratiet

Mossige mener at endringene i vedtaket er av mindre betydning, da det så å si kun er ordlyden som er endret i flere av tilfellene.

– Noe er endret, men svært lite. Det var i praksis ingen substansiell endring som ble gjort, sier han.

Et punkt flere politikere reagerte på da de mottok forslaget til kommunedirektøren var hans utvidede fullmakt. Det ble foreslått at han kan, innenfor kommunelovens begrensninger, omdisponere driftsmidler både i og mellom tjenesteområder. Etter forhandlingene mellom de politiske partiene har det blitt bestemt at kommunedirektøren i disse tilfellene skal rådføre seg med ordfører.

– Det er i utgangspunktet en ordlyd som er endret, og ingen realitetsendring. Kommunedirektøren vil i alle tilfeller rådføre seg med ordfører, som i dag, og saken kommer i formannskapet i etterkant, hvor et politisk flertall kan justere de endringer kommunedirektøren har gjort, for eksempel med tanke på inndekning. For noen politikere var det likevel viktig at det ble skrevet ned, sier Mossige.

I tillegg ble det bestemt at formannskapet må ta stilling til eventuell forlengelse av de omtalte endringene før utløpet av mai 2020. I kommunedirektøren sitt forslag ble det foreslått innen 31. august, men flere av politikerne mente dette var for lenge å vente. Mossige forklarer at formannskapet kan avslutte en fullmakt når som helst, og skjønner ikke hvorfor noen reagerte så sterkt på dette.

– Jeg mener dette ikke var et udemokratisk forslag til å begynne med, sier Ap-politikeren.

– Det kan oppheves når som helst, legger han til.

Mossige mener at ordføreren har jobbet iherdig for å imøtekomme alle forslag, og berømmer de andre gruppelederne i de politiske partiene for viljen til å fatte et enstemmig vedtak.

– Det var veldig viktig å få vedtatt forslaget på grunn av essensen i det. Nå står hele kommunestyret bak vedtaket, og det er trygt forankret i demokratiet og kommuneloven. Spesielt punktet om en generell krisehåndteringsfullmakt, og utvidet fullmakt til ordføreren, kommunedirektøren og formannskapet var viktig å få slått fast, sier Dag Mossige til RA.

Mer fra Dagsavisen