Nyheter

Piggdekkpant

Kommunedirektøren foreslår at piggdekkavgiften forblir uendret neste år og at panting av gamle vedovner videreføres. Det skaper uenigheter blant politikerne.

– Hvis vi ønsker å få ned piggdekkandelen, vil det være mer naturlig å innføre panteordning på piggdekk enn på gamle vedovner, sier gruppeleder i Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB), Frode Myrhol, til RA.

I handlings- og økonomiplanen 2021–2024 for Stavanger (HØP) foreslår kommunedirektøren at piggdekkavgiften, som ble innført for første gang i 2017, forblir uendret. Den skal fungere som et virkemiddel for å forbedre den lokale luftkvaliteten i Stavanger. Samtidig foreslås det at ordningen med støtte til å skifte ut gamle vedovner vurderes videreført.

– Kommunedirektøren har skrevet at det er så få henvendelser på panteordningen at han budsjetterte det ned fra fem til halvannen million kroner årlig. Da tenker jeg at vi bør ta opp ordningen på piggdekkpant i stedet, sier Myrhol.

Selv om flertallspartiene ønsker å få en sak på denne typen panteordning, betyr ikke det at piggdekkavgiften fjernes.

– Det betyr derimot at vi kan komme med et positivt innslag for dem som nødvendigvis ikke har så god råd. Dersom man har piggdekk som kan brukes noen sesonger til, kan man selv vurdere om man ønsker å skifte til piggfritt med støtte fra kommunen, sier Myrhol.

LES OGSÅ: Vil ha byarkitekt i Stavanger

Uenige

FNB ønsker i utgangspunktet å gå imot piggdekkavgiften.

– Det er mye basert på at vi synes det er en usosial avgift som rammer de som har minst, og mer enn de som har mest, sier Myrhol.

Piggdekkavgiften skaper uenigheter blant flertallspartiene, og politiker for Miljøpartiet de Grønne, Rune Askeland, er ikke overraskende for piggdekkavgiften.

– Den har vist seg å være veldig virkningsfull i Stavanger. Da vi innførte den ble det færre piggdekk på veiene, sier han til RA.

– Vi forbyr ikke piggdekk, men man må betale mer dersom man vil benytte seg av dem. Vi ser at kvaliteten på piggfrie dekk blir bedre og bedre, og været i Stavanger er blant de mildeste i Norge, legger han til.

LES OGSÅ: – Bekymringsfullt at Posten bygger ned infrastrukturen

Støtter pant

Askeland mener piggdekkpanten er en gulrot, og MDG er positive til denne dersom det reduserer antall piggdekk på veiene.

– Målet er åpenbart å få de som kjører med piggdekk over på piggfrie dekk, men det må noen retningslinjer på plass. Det kan ikke være slik at alle finner fram gamle piggdekk fra garasjer og skur, og forventer pant for dem, sier MDG-politikeren.

Også gruppeleder i Stavanger SV, Eirik Faret Sakariassen, er positiv til piggdekkpanten.

– Et slikt tiltak ønsker vi å vurdere for jeg tror det vil ha den virkningen vi ønsker. Å gjøre det attraktivt for folk å foreta klimavennlige endringer er bare positivt, sier han til RA.

Han forteller at SV har stemt for innføring av piggdekkavgiften fordi de ønsker å redusere mengden svevestøv og det det medfører av utslipp.

Gruppeleder i Stavanger Rødt, Mímir Kristjánsson, opplyser til RA at de støtter ideen om piggdekkpant. De vil derimot beholde piggdekkavgiften fram til 90-prosentmålet er nådd.

– Da tar vi en ny runde.

Varaordfører, Dagny Sunnanå Hausken (Sp), er enig med Kristjánsson

– Jeg håper en slik panteordning vil ha en effekt, og jeg har troen på det. Det kan være et veldig greit alternativ når man faser ut ordningen med pant på vedovner, sier hun til RA.

– Senterpartiet forholder seg til det vedtaket som er gjort i kommunestyret, så når 90-prosentmålet er nådd skal piggdekkavgiften opp til vurdering igjen, legger Sunnanå Hausken til.

Mer fra Dagsavisen