Nyheter

Ønsker redusert trafikk rundt barnehagen på Teknikken

– Det må være en målsetning om at størst mulig andel av levering og henting av barna, skjer på andre måter enn med bil, sier MDG-politiker Thomas Bendiksen.

Samtidig som Stavanger kutter 180 barnehageplasser, bygges det 150 nye på tomten til den nedlagte tekniske fagskolen på Våland. I sakspapirene står det at planen legger til rette for en ny barnehage med inntil ti avdelinger eller inntil 200 barn, tilhørende uteareal, adkomstvei, parkering og en mindre park utenfor selve barnehagen.Det er er allerede satt av penger i handlings- og økonomiplanen. Skisseprosjektet som følger planforslaget viser et barnehagebygg som er godt tilpasset stedet, som er svært eksponert i bylandskapet og ligger tett opp til trehusbyen. Det foreslås rammer som ivaretar gode uteoppholdsarealer og tilrettelegger for trafikksikre hente- og bringesituasjoner, primært med sykkel eller til fots.

Miljøpartiet de Grønne-politiker Thomas Bendiksen, mener det er gledelig ar det har skjedd positive endringer i prosjektet siden politikerne hadde saken på bordet forrige gang. Likevel synes han at noe må gjøres med andel bilbruk til og fra barnehagen på Teknikken. Torsdag hadde utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger fjernmøte.

– Klima- og miljøplanen legger opp til at 70 prosent av persontransporten tas med sykkel, gange og kollektivtransport i 2030. Mobilitetsplanen til barnehagen på Teknikken anslår derimot at 40% av besøk skjer med bil. MDG stiller spørsmål ved hvordan en høyere andel bilbruk, i et så sentralt og tettbebygd område, er forenelig med overordnet målsetning, sier han.

LES OGSÅ: Her skal Våland-barna gå i barnehage

– Merkelig

Bendiksen forteller videre at MDG er av den oppfattelse at hvis man skal nå de ambisiøse målsetningene i klima- og miljøplanen, må man være konsekvente i alle ledd med minst mulig avvik.

– Det argumenteres for at besøkende til barnehager er et ledd i en kjedereise. Det kan så vel være, men det er MDG uenig i. Da aksepterer vi også at det er greit å levere barn i bil, hvilket er stikk imot alle overordnede føringer. Det må være en målsetning om at størst mulig andel av levering og henting av barna, skjer på andre måter enn med bil, sier MDG-politikeren før han fortsetter:

– Det står i mobilitetsplanen at på grunn av underskudd på barnehageplasser på Våland, må man anta at de fleste brukerne av barnehagen vil bo i bydelen. Da er det merkelig at man legger opp til høyere bilandel enn målsettingen for kommunen totalt. Her burde vi legge opp til en høyere andel transport med å gå, sykle og kjøre kollektiv, gjerne opp imot 90 prosent, for å kompensere for institusjoner som ligger i mer rurale områder hvor det er større behov for bilbruk.

Frem mot kommunestyrebehandlingen, ber MDG derfor om et notat som omhandler denne problematikken om hvordan man kan nå målsettingen som ligger i klima- og miljøplanen, og eventuelt en utregning over hvor mange parkeringsplasser det skal være i prosjektet hvis man legger opp til en redusert bilandel.

LES OGSÅ: Her skal brukerne få venner som naboer

Politikerne er enige

Hilde Karlsen (H) synes i utgangspunktet at planen for barnehagen ved Teknikken er god. Likevel stiller hun seg undrende til et punkt.

– Det har kommet inn spørsmål om hvorfor sykkelstien ikke er lagt nærmest barnehagen. Det står i saken at dette må det ses nærmere på. Høyre stiller seg undrende over dette, og vi ønsker en vurdering, sier hun under møtet.

Sara Nustad Mauland fra Rødt støtter Bendiksen sitt forslag.

– Noe av poenget med full barnehagedekning i alle bydeler er jo nettopp at det skal være enklere å levere ungene i banrehagen uten å være avhengig av å bruke bil. Dette er en viktig sak å få utredet før den skal behandles i kommunestyret, sier hun under møtet.

LES OGSÅ: Budsjettforslag om å legge ned Vestre Åmøy barnehage

Ønsker å redusere bilandelen

Thomas Bendiksen fremmet følgende tilleggsforslag fra MDG, Venstre, Høyre og Rødt:

«Klima- og miljøplanen legger opp til at 70 prosent av persontransporten tas med sykkel, gange og kollektivtransport i 2030. Mobilitetsplanen til barnehagen på Teknikken anslår derimot at 40 prosent av besøk skjer med bil. Hvordan er en høyere andel bilbruk, i et så sentralt og tettbebygd område, forenelig med overordnet målsetningen? Hvor mange p-plasser må man tilrettelegge for hvis man reduserer bilandelen med 10-20 prosent? Vi ber om at et notat vedrørende problemstillingen til kommunestyrets behandling.»

Tilleggsforslaget fikk ti stemmer, og det var kun Frp som stemte mot.

Politikerne i utvalget vedtok følgende vedtak enstemmig:

«Forslag til reguleringsplan 2713 for barnehage på Teknikken med plankart og reguleringsbestemmelser datert Asplan Viak 27.05.2020, sist revidert Asplan Viak og Byutvikling 28.09.2020 vedtas. Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven §12-12. Saken legges fram for kommunestyret for endelig vedtak.»

LES OGSÅ: Har politikere på sin side

Mer fra Dagsavisen