Stavangers byutviklingspolitikere får snart forslag til detaljer i den delen av Bussveien som går fra Stasjonsveien til Gausel-vågen på høring. Her legger fylkeskommunen opp til at bussene skal gå i midten, med bil- og sykkelveier på sidene. Bussene skal være prioritert i lyskryssene.
– En av målsettingene for bussveien er at busstrafikken skal ha prioritet i kryss og kjøre køfritt i egen trasé. Dette skal gi bussen forutsigbar reisetid slik at kollektivtilbudet blir mer attraktivt. Bussveien skal bidra til å oppnå målsettingen om nullvekst i personbiltrafikken, påpeker kommunedirektør Per Kristian Vareide i saksutredningen til utvalg for by- og samfunnsutvikling.
Disse politikerne har saken til høring 26. november, og formannskapet får saken 3. desember. Uansett avgjør Vegdirektoratet.
Selve reguleringsplanen ble vedtatt i kommunestyret i Stavanger 19. oktober.
Løsningen prioriterer busstrafikken i egen trasé sammen med gående og syklende. Biltrafikken i Hinnasvingene og i krysset med Jåttåvågveien – Boganesveien – Diagonalen skal legges under bakken, mens kollektivtrafikk, gående og syklende prioriteres på bakkeplan.
LES OGSÅ: Vedtak om ny skilting har blitt liggende i nær seks måneder (+)
– Mindre støy og trafikk
– Bussveien på denne strekningen vil styrke bymiljøet, redusere støy og trafikk i Hinnasvingene, gi nye, trafikksikre gang- og sykkeltraseer, redusere barrierevirkningen av jernbanen, og tilrettelegge for vedtatt utvikling i Jåttåvågen og på Jåttå Nord, melder Vareide, og peker avslutningsvis på de store planene for utbygging av kontorer, forretninger og boliger i området der betongplattformene i Nordsjøen ble bygd.
Kommunedirektøren peker på at endringene kan føre til noe mer køer på sideveiene til Fylkesvei 44.
– Trafikken i fylkesveien blir prioritert i forhold til sideveien. Som følge av dette vil det kunne oppstå noe kø i Stasjonsveien i rushperioder, skriver Vareide og hans stab.
Ved Austtunveien, der det i dag er en rundkjøring, skal det bygges om til et trafikklysregulert, firearmet kryss. Bussveien skal gå i midten og det blir sykkelfelt og gang- og sykkelveier i alle armene.
LES OGSÅ: Jenter plaget gutt (6)-saken: – At voksne kan skrive så stygge ting (+)
– Minst mulig kø
Det er biltrafikken fra nord til sør som sammen med busstrafikken skal ha forrang her.
– Biltrafikken på fylkesvei 44 er blitt prioritert slik at det blir minst mulig kø. Som følge av dette valget, vil det kunne oppstå noe kø i sideveiene Gauselvågen og Austtunveien, melder Stavanger-administrasjonen.
Kommunedirektøren mener de valgte bussløsningene innebærer fordeler sammenlignet med de lysregulerte rundkjøringene i Hillevåg, der bussene prioriteres ved å stanse all annen trafikk inn mot krysset.
På Hinna og Gausel skal trafikken utformes annerledes.
– For å unngå unødig stans av trafikken som ikke er konflikt med busstrafikken er det i dette prosjektet valgt rene signalregulerte kryss. Trafikken på hovedveien blir avviklet sammen med busstrafikken, melder Vareide, og mener det vil gi god flyt i trafikken på fylkesveien, mens trafikken fra sideveiene skal «slippes inn i puljer».
LES OGSÅ: Anbefales å bruke munnbind på kollektivtransport (+)
Lyskryss på bussveien på Hinna og Gausel:
* Fylkeskommunen foreslår fire lysregulerte anlegg på Bussveien fra Vaulen til Gausel.
* Her er forslagene: Lyskryss der fylkesvei 44 møter Stasjonsveien, lysregulert gangfelt over bussfelt ved Nålestien, lysregulering av kryssing mellom bussfelt og bilfelt ved Stadionparken, og lysregulering ved krysset Boganesveien, Gauselvågen og Austtunveien.
* Strekningen skiller seg fra andre delstrekninger ved at bussveien primært legges i egen trasé uten parallell biltrafikk. Både krysset med Stasjonsveien og krysset med Gauselvågen blir utformet som fullt signalregulerte kryss, og ikke som rundkjøring med signalregulering som i Hillevåg. Det vil gi god framkommelighet for trafikken på fylkesvei 44, mener trafikkplanleggerne.
* Kommunedirektøren i Stavanger støtter forslag til etablering av signalanlegg for å prioritere busstrafikken.
* Fylkeskommunen har sendt forslagene til signalanlegg på høring til Stavanger kommune.
* Vegdirektoratet fatter vedtak om å sette opp eller ta ned trafikklyssignal.