Nyheter

Norwegian: – Går vi over ende, kommer det til å være et sort hull en god stund

2020 har vært et vanskelig år for reiselivsbransjen. Både Norwegian og Region Stavanger har merket koronakrisen kraftig på kroppen.

Bilde 1 av 2

– Det er vanskelig å drive et flyselskap uten passasjerer. I et normalår flyr vi inn halvannen million turister til Norge, og de skaper verdier for 28 milliarder kroner og 24.000 arbeidsplasser. Vi har merket koronakrisen kraftig, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram til RA.

Tirsdag var han i Stavanger for å treffe destinasjonsselskapet Region Stavanger, og for å snakke om felles utfordringer og muligheter for reiselivet. Region Stavanger er tydelige på at Norwegian er viktig for reiselivssatsingen i regionen, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, og at det er krise for reiselivet i regionen dersom Norwegian forsvinner.

– Vi har hatt et tett og konkret samarbeid med Norwegian siden 2007, og de er veldig viktige for oss, sier kommunikasjonssjef Gunhild Vanvik.

Norwegian er blant annet viktig for konferansemarkedet til regionen, et marked som også har blitt skadelidende under korona.

– Reiselivet i Stavangerregionen har hatt det vanskelig. Vi hadde seks uker med ferie- og fritidsgjester i sommer, hvor norske gjester tok over for de internasjonale. Men da skolen startet opp igjen var det full stopp. Akkurat nå er helgene greie, men det er mye kapasitet som ikke blir brukt, sier Vanvik til RA.

LES OGSÅ: Her blir det milliardutbygging (+)

Kan bli bråslutt

Heller ikke for Norwegian er situasjonen veldig bra.

– Stavanger har gått fra å ha normalt 17 ruter inn og ut fra Stavanger, til å ha to. Det sier litt om hvor mye som kommer inn i denne regionen. Vi har også parkert mange fly her, så det ser nesten ut som en flykirkegård. Men selv om flyene står stille er det mye vedlikehold som må utføres, sier Schram.

Han sier flyene må stå parkert fram til ting «begynner å løsne».

– Jeg håper, når det kommer vaksine i første kvartal, som det sies at det gjør, og vi kommer på andre siden av bølge to, at det kanskje løsner litt. Og kanskje blir folk mer positive til å reise fram mot sommeren, men 2021 kommer fortsatt ikke til å bli et normalår, sier han.

– Hva skjer dersom dette varer lenger enn antatt? Hva om denne situasjonen varer et år til? 

– Med de prognosene vi har lagt inn og tallene vi har presentert for politikere og regjering, med en sommer som er 50-60 prosent av normalt og hvor 2022 er 90 prosent av et normalår, og i tillegg med de endringer vi skal gjøre hvis vi får støtte fra regjeringen, så klarer vi å komme oss dit vi skal. Da er forhåpentligvis ting så oppe at vi er selvfinansierende. Så det er egentlig det det handler om nå\: hjelp oss gjennom vinteren. Det er det som er overskriften. Hjelp oss gjennom vinteren. Da kommer vi til å overleve som selskap, sier Schram til RA.

– Og hvis ikke? 

– Får vi ikke hjelp nå så har vi ikke mer cash. Da er det bråslutt litt over jul.

– Helt slutt? 

– Det kan være resultatet da, ja. At da er man konkurs, sier Schram.

LES OGSÅ: – Vi oppfordrer folk i risikogruppen til å ta influensavaksinen

Et stort hull

Nylig ble det kjent at ungarske Wizz Air vil starte innenriksruter i Norge og etablere en base i Oslo. Samtidig ble det også klart at investor og flyarving Erik G. Braathen skal starte flyselskap.

Region Stavanger synes det er bra med konkurranse, men mener likevel de må ha de viktige aktørene på plass.

– Vi har litt erfaring med ruteetablering og internasjonal satsing på turisme fra før, men de blir mer ustabile sammenlignet med jobben Norwegian har gjort, sier Vevik.

– Jeg tror noen tenker at det ikke er så farlig om vi går konkurs, for da står det andre selskaper der som kan komme etter oss. Men så enkelt er det ikke. Det tok oss 18 år å bygge det nettverket vi har. Går vi over ende kommer det til å være et sort hull en stund, sier Schram til RA, mens Vevik nikker.

– Vi er enig i det. Det er en gjensidig avhengighet, legger hun til.

LES OGSÅ: Kan bli streik: – Leger har også behov for fritid, hvile og å se barna sine (+)

Krise for reiselivsnæringen

Vevik mener en aktør som Norwegian gjør Stavanger-regionen komplett, og at de er en aktør som beveger seg tett på det som skjer i Norge. Det var også litt av hensikten med tirsdagens møte, å kartlegge hvor viktig Norwegians infrastruktur er for de lokale reiselivsaktørene, hvordan de kan samarbeide og hvordan man kan komme seg ut av krisen.

For det er krise i reiselivet, ifølge Vevik.

– Det er krise for reiselivsnæringen i regionen, og mange har mistet opp mot 90 prosent av omsetningen. Sommeren var bra, men det var bare snakk om seks uker. Det stoppet da skolen startet og nordmenn var ferdig med ferien. Da skulle vi egentlig hatt inn tyskere, nederlendere og spanjoler, men ingen av dem kom, sier Vevik.

– Hadde det hjulpet om nordmenn hadde feriert i eget land året rundt? 

– Hvis hver femte person hadde reist på tur i egen region så hadde jo omsetningen vært høyere. Men vi får allerede tilbakemeldinger på at det er mange lokale som bruker det som er i regionen, så det er jo bra. Så håper vi at 2020 og 2021 blir årene hvor vi tester ut det vi har lokalt, sier Vevik til RA.

Mer fra Dagsavisen