Nyheter

Nettpatruljen mottar nærmere 300 meldinger i måneden i sosiale medier

Hver måned får nettpatruljen rundt 300 tips og henvendelser. Nærmere 100 av disse har ledet til politisaker.

– Folk tipser veldig aktivt. Vi får ofte skjermbilde av at noen selger narkotika på Snapchat, for eksempel. Vi får veldig mye informasjon politiet ellers ikke ville fått, sier Roald André Møskeland, fag- og opplæringsansvarlig i Sør-Vest politidistrikts nettpatrulje.

Nettpatruljen, bestående av Møskeland og faglig leder Kaare André Ødegaard, ble opprettet i november 2018. Det første de gjorde var å ta over den allerede eksisterende Facebook-kontoen til politidistriktet, og nå har følgertallet økt fra 11.000 til 33.000. Ett år etter utvidet de og laget Instagram-profil, og for to måneder siden opprettet de profil på videodelingstjenesten TikTok. Tidligere denne uken skrev RA om hvordan den nye politirollen har endret seg, og hvordan politistudentene hospiterer hos nettpatruljen og blant annet er med på å lage TikTok-filmer.

De siste fem månedene har nettpatruljen fått i snitt 233 henvendelser i måneden Facebook. På Instagram har henvendelsene økt fra 12 i januar til 81 i mai, med et snitt på nesten 55 henvendelser i måneden.

Ved å være til stede på sosiale medier får politiet tips om ulovlig aktivitet, de får spørsmål fra russen om gjeldende regler og henvendelser fra bekymrede naboer som ber om fartskontroll i nabolaget – for å nevne noe.

– Litt av poenget med å være synlig på sosiale medier er å gjøre det litt tryggere for dem som er der. Det kan fort bli mobbing, utestenging og hetsing på sånne plattformer. Derfor er det viktig at politiet er til stede og at de som bruker plattformene vet at vi er der og vet at de kan ta kontakt hvis de trenger hjelp. Jobben vår er å forebygge i sosiale medier, sier Møskeland til RA.

LES OGSÅ: Den nye politirollen: – Et ekstremt potensial i sosiale medier (+)

Mye etterretningsinformasjon

De aller fleste henvendelsene i mai havnet under posten «annet», som blant annet omhandler spørsmål om åpningstider på passkontor eller politivakt, spørsmål om forebygging eller generelle tilbakemeldinger.

Nest øverst på listen er trafikk, og deretter kommer narkotika og vold.

I mai fikk nettpatruljen 226 henvendelser på Facebook og 74 på Instagram. Av disse var 134 tips. I fjor passerte nettpatruljen 2000 meldinger på Facebook, og 92 av disse resulterte i straffesaker.

– I tillegg har det generert mye etterretningsinformasjon og over 80 oppdrag patruljene måtte reise ut på. Og dette gjelder kun Facebook, sier Ødegaard til RA.

– Hvor mange av henvendelsene har blitt fulgt opp og ledet til sak eller etterforskning i år? 

– Det er litt vanskelig å svare på, for vi får ikke alltid tidlig svar på om det opprettes sak eller om det blir etterforskning på sakene vi oppretter, sier Møskeland.

LES OGSÅ: Detektiver fikk politihjelp

Lavere terskel for å ta kontakt

Tall fra nettpatruljen i mai viser at 36 av tipsene som kom inn er overtatt internt. For 44 av sakene er det opprettet en sak eller et notat.

– Når en sak er «overtatt internt» betyr det at vi gir informasjon til andre i distriktet. «Sak/notat opprettet» betyr at vi har skrevet ned noe som enten straffesak, etterretningsinformasjon eller som oppdragsmelding. Det er den mest håndfaste kategorien, sier Møskeland, og forklarer det med at «overtatt internt» kan være noe så enkelt om at en innbygger ønsker trafikkontroll i gaten sin.

– Hva er det folk spør om når de tar kontakt? 

– Det er veldig vide problemstillinger – alt fra seksuelle overgrep til at folk kjører for fort i gata deres, sier Ødegaard.

– Har det hendt at folk har meldt fra om seksuelle overgrep i chatten? 

– Ja, og vi opplever ofte at folk spør om råd og veiledning. For eksempel kan en 14 år gammel gutt ha sendt bilder til ei jente, men så viste det seg at hun ikke var den han trodde, og bildene sprer seg. Da snakker vi med gutten og foreldrene og tipser om hvordan de kan ta saken videre, sier Ødegaard.

Han tror terskelen for å ta kontakt er betydelig lavere etter at nettpatruljen ble opprettet.

– Du slipper fysisk oppmøte og du slipper lange telefonkøer. Mange føler også at det de har å si ikke er viktig nok å ta på telefon. For mange er det også geografi som spiller inn – kanskje du er 13 eller 84 år og har vanskeligheter med å komme deg til et lensmannskontor. Nå kan du få svar mens du sitter i sofaen, sier Ødegaard.

LES OGSÅ: Unge kjøper og selger narko på Snapchat og WhatsApp (+)

Svarer alle

Nettpatruljen leser og svarer på hver eneste henvendelse de får i de ulike kanalene. I tillegg loggføres absolutt alt, noe som gjør at patruljen har god oversikt over hva som kommer inn. I tillegg har de også en detaljert oversikt over hva som går ut og hvordan det de publiserer treffer de eksisterende følgerne og eventuelt når ut til nye.

– Vi ser på hva slags type henvendelser vi får, og dersom det er noe som gjentar seg må vi lage noe på det for å hindre at det blir et problem for flere, sier Ødegaard, og viser blant annet til en sak fra i fjor sommer, da flere rapporterte at de hadde blitt oppringt fra 112.

– Vi laget en helt enkel post på Facebook om at politiet aldri ringer fra 112. Den nådde ut til nærmere 400.000, og da traff vi på noe som var aktuelt akkurat da, sier han.

Når nettpatruljen får en henvendelse loggføres det hvilken plattform henvendelsen kommer til, hvilken kategori den havner i, når den kom, hvem den kom fra, hva den gjelder, når den ble besvart og hvor lang responstiden var. Det blir også notert hvordan nettpatruljen registrerer henvendelsen i sine systemer, hvem de eventuelt rådfører seg med og hvordan henvendelsen blir avsluttet – om den blir avsluttet hos nettpatruljen eller henvist videre til andre avdelinger.

LES OGSÅ: 2000 meldinger, 76 straffesaker og 82 oppdrag via Facebook (+) 

Mye stolthet i produktet

Nettpatruljen består kun av Møskeland og Ødegaard, og i tillegg til det rent nettbaserte reiser de også rundt på skoler og holder foredrag.

– Det virker som dere har mye å gjøre? 

– Det hadde ikke vært noe problem å sysselsette fem-seks til. At vi bare er to går på bekostning av at vi ikke får vært på Snapchat, for eksempel, sier Ødegaard.

– Men det er mye stolthet i dette. Det er babyen vår, og vi vil at det skal være et fullgodt produkt, legger han til. På Facebook når politiet stort sett brukere over 35 år. På Instagram er de fleste mellom 15 og 35 år, mens de aller yngste, mellom 10 og 18 år, er på TikTok.

Han forteller at politiet hadde tenkt å være på Snapchat under årets Landstreff på samme måte som i fjor. I fjor var Snap-kontoen til politiet operativ i én uke, og i løpet av den uken fikk de 500 meldinger. En del av meldingene var bilder av «god stemning», men nettpatruljen mener det likevel var god forebygging fordi de viste at de var til stede. Totalt la politiet ut 40 «stories» i løpet av Landstreff, og hver story hadde et snitt på 3000 visninger.

LES OGSÅ: Politiets nye nettpatrulje fikk 67 henvendelser i løpet av én uke (+)

Effektiv forebygging

Både på Facebook og Instagram besvares chatten døgnet rundt, hele året, og i mai fikk de 360 henvendelser totalt på de to plattformene. Alle henvendelser loggføres, leses og svares. På det meste når Nettpatruljens Facebook-innlegg ut til 500.000, og deres mest sette TikTok-video har 640.000 visninger.

– De gode postene våre er effektiv og preventiv forebygging. De gode Facebook-sakene våre når 400.000. Da forebygger vi effektivt og det er det vi ønsker, sier Ødegaard.

Nettpatruljen er derfor ikke i tvil om at det har effekt å være til stede på nett.

– Politiets primærstrategi er å forebygge, og det er mye av det vi gjør på nett. Det er et ekstremt potensial i sosiale medier, fordi du kan nå raskt ut med et budskap som er aktuelt akkurat nå, sier Ødegaard.

LES OGSÅ: Tips til politiets nettpatrulje avverget slåsskamp (+)

Tall fra nettpatruljen: 

* I april og mai kom de fleste henvendelsene fra Jæren, Sandnes og Dalane. Der kom det totalt 263 henvendelser. I Stavanger var tallet 191, i Haugesund og Karmøy 70, på Stord 9 og i Sauda-Suldal og Etne-Vindafjord var tallet fire.

* I mai og april kom det 185 henvendelser fra aldersgruppen 19-29. I aldersgruppen 10-18 tok 129 stykker kontakt, i gruppen 30-39 tok 137 kontakt og i gruppen 40-49 tok 121 kontakt. For de mellom 50 og 59 er tallet noe lavere, med 35 henvendelser, og det kom kun 10 henvendelser fra dem mellom 60 og 69. 109 av henvendelsene kommer fra folk politiet ikke vet alderen på.

* De siste fem månedene har nettpatruljen i snitt mottat 233 henvendelser i måneden på Facebook og 55 på Instagram.

Mer fra Dagsavisen