Nyheter

Myrhol-tap i millionkrangel om busspriser

Frode Myrhol (FNB) ble stående helt alene i kampen for å få mer penger til reduserte busspriser og økt rutetilbud innenfor Nord-Jærens grenser.

Kolumbus og fylkesadministrasjonen har foreslått en fordeling av statlige penger til lavere takster og økt rutetilbud, som blant annet innebærer reduserte månedskort og årskort, bedring av rutetilbudet, utvidelse av hjem-jobb-hjem utenfor Nord-Jæren og lavere priser på Jærbanen. Forslaget innebærer blant annet at Jærbanen får 34,8 millioner kroner ekstra, mens det «bare» blir satt av 9,9 millioner kroner til lavere busspriser.

Frode Myrhol (FNB), for øvrig Stavanger-politiker, tok til orde for at alle de ekstra pengene som ble tildelt av staten etter inngåelse av byvekstavtalen utelukkende ble brukt innenfor Nord-Jæren.

– Burde vært gladsak

– Det er Nord-Jæren som er omfattet av Byvekstavtalen, ikke (hele) Rogaland. Dette burde vært en gladsak, men jeg er ikke enig i at det er det. Det er folk på Nord-Jæren som gjennom bompenger har bidratt til at vi får disse pengene, argumenterte Myrhol, men fikk ikke støtte fra én av de 14 andre politikerne i samferdselsutvalget i fylkeskommunen.

– Pengene kommer ikke fra bompenger, men fra regjeringen for ikke å måtte øke bompengene mer, kommenterte Kjartan Alexander Lunde (V).

– Byvekstavtalen er basert på bompenger, og pengene fra regjeringen hadde aldri kommet uten et bompengeopprør på Nord-Jæren, da regjeringspartiene sto i fare for å miste halvparten av velgerne, svarte Myrhol.

– Det er ingen tvil om at de fire kommunene som er omfattet av byvekstavtalen vil få et betydelig bedret rutetilbud, og en betydelig reduksjon i satsene, argumenterte Tom Kalsås (Ap), for øvrig hjemmehørende i Gjesdal kommune.

Myrhol fikk heller ikke støtte fra Nord-Jæren-politikerne i fylkessamferdselsstyret.

– For å oppnå målene om nullvekst i biltrafikken kan man ikke bare gjøre én ting, det må være både gulrot og noe pisk. Dette handler om pris og tilgjengelighet. Det er synd at det blir framstilt som om noen har grunn til å være misfornøyd. Styrking av busstilbudet er i all hovedsak knyttet til Nord-Jæren, sa Ole Ueland (H), tidligere Sola-ordfører og medlem i styringsgruppen for bymiljøavtalen.

– God sak

De øvrige politikerne oppfordret til å arbeide for å nå nullvekstmålet i hele regionen.

– Dette er en veldig god sak, med 18 prosent reduksjon i periodebilletter på Nord-Jæren. Senterpartiet er helt uenig i at dette er feil bruk av midlene, sa Randaberg-ordfører og dermed styringsgruppemedlem Jarle Bø.

Han pekte på at endringen fører til at voksne kan med familien på kvelder og helger.

– Det er mange som reiser til Nord-Jæren og som bor utenfor disse kommunene, men de er ikke avgjørende om vi klarer å nå nullvekstmålet. Det er fra dem som bor innenfor Nord-Jæren det er mest å hente, og der vi må sette inn trykket hvis vi ønsker resultater, mente Myrhol.

Alle andre partier enn FNB stemte for fylkesadministrasjonens innstilling (se fakta).

.

Saken oppdateres.

Fakta:

6. desember ble ny byvekstavtale for Nord-Jæren inngått. Det statlige bidraget til bussveien øker med om lag 1700 millioner 2020-kroner i tiårsperioden 2020–2029 i den nye avtalen. Om lag 85 millioner 2020-kroner per år skal gå til reduserte bompenger og om lag 85 millioner 2020-kroner per år skal gå til økt kollektivsatsing.

Den nye byvekstavtalen innebærer i tillegg et statlig bidrag på 50 millioner 2020-kroner årlig i tilskudd til reduserte kollektivtakster i perioden 2020–2029.

Kolumbus-forslaget innebærer å bruke 34,8 millioner kroner på en ny billettavtale for Jærbanen, fordelt på 17.398.000 kroner for hjem-jobb-hjem-billett, 9,7 millioner kroner for redusert enkeltbillett og 7.726.000 kroner til redusert periodebillett og 365 dagers billett.

Utvidelse av hjem-jobb-hjem-ordningen til også å gjelde hurtigbåt (600.000 kroner), utvikling system for reservasjon (2.900.000 kroner), utvidelse av hjem-jobb-hjem-ordningen til Kystbussen (100,000 kroner)

Forslag til reduksjoner (billettype, antall soner, dagens satser, forslag til nye satser):
30 dagers billett: 1 sone fra 760 kroner til 620 kroner, 2 soner fra 1160 til 1020 kroner, 3 soner fra 1560 kroner til 1420 kroner
365 dagers billett: 1 sone fra 7600 kroner til 6200 kroner, 2 soner fra 11600 til 10200 kroner, 3 soner fra 15.600 til 14.200 kroner.
Reduksjonen tilsvarer rundt 18 prosent i sone 1 og en noe lavere reduksjon i sone 2 og sone 3. 
De reduserte takster gir også reduksjon i barne-, student-, honnørbilletten, samt for vernepliktige.   
Det brukers om lag 10,9 millioner 2020-kroner til reduserte takster  
Kolumbus foreslår å holde enkeltbilletter, 24 timers billett, hjem-jobb-hjem-billett, ungdomsbillett, kombibillett og 7 dagers billett på samme prisnivå som tidligere.

Det settes etter forslaget av 62 millioner kroner på å styrke rutetilbudet i Rogaland, og 23 millioner 2020-kroner avsettes i påvente av elektrifisering av bussflåten på Nord-Jæren, forventet igangsatt fra 2024.

Saken ble behandlet i samferdselsutvalget 5. februar. Det skal også behandles i fylkesutvalget, før fylkestinget avgjør saken.

Mer fra Dagsavisen