Nyheter

– Lite gjennomtenkt med taxifrislipp

1. november fjernes taket på drosjeløyver.

– Vi risikerer at det kommer inn aktører som dumper prisene så lenge at konkurransen forsvinner. Så skrur de opp prisene, og man sitter igjen med noe få store, pengesterke aktører. Frislipp i andre land har ikke vært vellykket. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke blir sett nærmere på, sier Jan Ivar Rebnord til RA.

LES OGSÅ: Her blir det milliardutbygging.

Løyvetaket fjernes

Rebnord har kjørt taxi i 11 år for Sandnes Taxi. Koronapandemien har fjernet mye av grunnlaget for taxinæringen. 1. november kommer enda en «trussel», taxifrislippet. Løyvetaket, som regulerer hvem som for kjøre taxi forsvinner. Hvem som helst kan bli taxisjåfør, så lenge de oppfyller en kravene (se faktaboks).

Regjeringen mener frislippet bil gi et bedre drosjetilbud. Endringene skal sørge for at drosjemarkedet fungerer bedre enn det gjør i dag, mener regjeringen.

«Det er dyrt for forbrukerne å ta drosje i dag og drosjenæringen har hatt en nedgang i omsetningen de siste årene. Drosjemarkedet fungerer dårlig i dag. Det er for liten konkurranse i byene og i distriktet er det mange eksempler på at det ikke er tilgjengelig drosjer når folk trenger det», skriver regjeringen på regjeringen.no.

– Tull. I byene blir det muligens mer konkurranse. Men det kan fort blir for mange biler. I dag kreves det ni-ti timers arbeidsdag for å tjene nok. 50 prosent er venting. Med flere biler tror jeg det kan bli vanskelig å leve av å være drosjesjåfør. Når det gjelder distriktene tror jeg tilbudet blir verre. Om man ikke har kjøreplikt, vil alle dra inn til byene for å få turer, sier Rebnord, som også er skeptisk til kravene om vandel.

– Vi kjører grupper, eldre og barn med spesielle behov. Vi hjelper eldre kvinner inn i leilighetene sine. Ingen vil at hvem som helst skal gjøre det, sier Rebnord.

LES OGSÅ: Bekymret for sikkerheten.

Ikke redde

Styreleder i Stavanger Taxi, Leif Harald Rye, frykter ikke de nye reglene eller mer konkurranse fra nye aktører.

– Det er fortsatt krav om løye, kontrollutrustning – taksameter – og krav til vandel. Konkurranse er sunt. Vi har mange lojale og fornøyde kunder – og faste avtaler om kjøring med kommunene, sier Rye, som uansett tror han det ikke blir stor forskjell 1. november. Grunnen til det er koronapandemien. Ifølge Rye forsvant 80 prosent av grunnlaget over natten.

– Nå er vil tilbake på oppimot 70 prosent av normalen. Det er ikke rette tiden for nye aktører å komme inn, sier Rye.

Martin Byberg, daglig leder i Sola Taxi tviler på at noen vil starte opp med det første,

– Nå er alt usikker, på grunn av korona. Dessuten er vi er vant med konkurranse. Det er allerede fem drosjesentraler på Nord-Jæren, sier Byberg.

LES OGSÅ: Slutt på rådyre enkeltbilletter i svømmehallene.

Mer fra Dagsavisen