Nyheter

Krangler om piggdekkavgiften

Som forventet ble det høy temperatur da utvalget for miljø og utbygging diskuterte piggdekkgebyret under dagens møte. Seks mot fem utvalgsmedlemmer ønsker å fjerne den omstridte avgiften.

– Vi skal være stolte av byens befolkning som nå har kommet opp imot 90 prosent piggfritt. 88 prosent kjører piggfritt, og det forundrer meg ikke mye om de tolv prosentene som fortsatt kjører med pigg i denne sesongen kommer fra nabobyene hvor de ikke brøyter så godt, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp) under dagens møte i utvalg for miljø og utbygging (UMU).

– Vi hadde en piggfrikampanje som fungerte godt og som ga et kjempeoppslag i bladet "Motor". Vi var den byen som hadde hatt den største framgangen med å fjerne piggdekkene, men det var tidligere og på frivillig basis, legger han til.

Moi Nilsen forteller at NAF, og de som selger og fabrikerer dekk sier at ti prosent bør kjøre med pigg for at de piggfrie vinterdekkene skal virke skikkelig.

– Vi har som regel is, og da er det slik at hvis saltbilen er ute og kjører og noen kommer med piggdek, så presses saltet ned i isen og den smelter tidligere, sier han.

Moi Nilsen ønsket derfor å fremme følgende alternative forslag i UMU:  «Piggdekkgebyret opphører 01.01.2021 da måloppnåelsen på 90 prosent piggfritt er oppnådd når neste vintersesong starter opp.»

– Jeg har vært i kontakt med dekkforhandlere og det er snart ikke piggdekk på dekkhotellene. Tiden er inne for å legge ned denne avgiften, sier han.

LES OGSÅ: Uten avgift på Rennesøy

Mener man må tenke på sikkerheten

Jan Erik Søndeland (V) mener det skal bli godt å bli ferdig med denne saken, og tror at dersom man fjerner avgiften så vil andelen holde seg på et høyt nivå.

– Det er nesten matemattikk og logikk at dersom man fjerner en intensiv som gjør det billigere å velge piggdekk så vil flere gjøre det, sier han.

– En avgift på dette nivået virker dempende med tanke på å bruke piggdekk, med mindre man må. Hvis man må så kjøper man oblat, og det er helt greit, legger Søndeland til.

Venstre-politikeren mener man må tenke på sikkerheten først, og da barn, unge og eldre som er utsatte for svevestøv.

LES OGSÅ: Mostun-jubel

Fikk flertall

Ved votering stemte seks mot fem utvalgsmedlemmer for Frp sitt alterative forslag. To politikere fra Høyre, Birger Wikre Hetland i Sp og Lars Peter Endresen i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) ga støtte til Frp. I utgangspunktet skulle utvalget stemt over om avgiften skulle opphøre på Finnøy og Rennesøy.

Ingebjørg Storeide Folgerø (H) forklarte deres valg med at det er ønskelig å ha ti prosent pigger i en by.

– Det øker trafikksikkerheten, og er noe byen trenger, sier hun.

– Folk kjører ikke rundt med piggdekk for moro skyld, da er det fordi de må det av ulike årsaker, legger Storeide Folgerø til.

LES OGSÅ: Stavanger Høyres nye gruppeleder ønsker å gjøre en forskjell

– En budsjettsak

Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken (Sp) mener man må respektere at partifellene har ulike meninger.

– Slik jeg ser det er dette en budsjettsak, så vi må ta en runde og diskutere saken, sier hun til RA. Sunnanå Hausken sier at politikerne har mange saker å gå gjennom, og at de ikke alltid rekker å diskutere dem før møtene i utvalgene.

– Vi må ha takhøyde og diskutere oss fram til endelig løsning, men alle må være lojale mot vedtak som ligger i handlings- og økonomiplanen, sier hun.

Birger Wikre Hetland mener selv at det var nødvendig å stemme for å få avgiften fjernet.

– Det var satt en avgift for å nå et mål, og da mener jeg at denne bør opphøre når målet er nådd, sier han til RA.

LES OGSÅ: Derfor gir Hernes seg som Høyres gruppeleder

– Et symbolsk vedtak

Gruppeleder i FNB, Frode Myrhol, synes det er merkelig at partifellen stemte for å få fjernet piggdekkavgiften, og mener at det skyldes kommunikasjonssvikt.

– Når denne saken skal behandles i formannskapet kan jeg ikke stemme for å få den fjernet, men vi får mulighet til å ta saken opp igjen til høsten og jobbe med den i handlings- og økonomiplanen for 2021-2024, sier han til RA.

Myrhol mener likevel at avgiften er et problem ettersom den ble innført som et virkemiddel for å få ned mengden svevestøv.

– De dagene det er luftproblemer i Kannik er de dagene det blir fyrt i gamle vedovner på Våland. Derfor mener jeg det er litt rart at bilistene blir straffet med piggdekkavgift og man premierer de som har gamle vedovner. Hvis man ønsker å fyre i disse ovnene burde man betale en årsavgift, sier Myrhol.

Lars Peter Endresen sier til RA at det ikke har skjedd en kommunikasjonssvikt.

– Jeg la fram samme forslag i utvalget i februar, og for meg selv og min politiske integritet måtte jeg stemme for Frp sitt forslag på onsdag, sier han.

– Dette var kun et symbolsk vedtak og ikke en realitet. Det var en markering av motstanden, og vi visste utmerket godt at saken skal tas videre i formannskapet og kommunestyret, legger Endresen til.

Mer fra Dagsavisen