Nyheter

Konsertstrømming: – Et tilbud til dem som liker å gå på konsert, men også til artistene

Over 4000 mennesker fulgte med på Morten Abels direktesendte Facebook-konsert lørdag. Arrangør Tou Sessions lover flere konserter, og flere andre aktører vurder nå å gjøre som dem.

– Det har vært en bratt læringskurve, men det har gått over all forventning. Responsen har vært enormt bra, og det er en vanvittig glede og engasjement rundt dette, sier Børge Fjordheim.

Fjordheim er én av fire som står bak Tou Sessions som nylig startet med å sende konserter direkte på Facebook. Til nå har de hatt tre konserter, blant annet med Morten Abel, og denne uken er det duket for tre nye.

I tillegg til Fjordheim består Tou Sessions også av musiker, artist og produsent Oliver Hohlbrugger, lydtekniker Frank Østebø, artist Line Larsen og lydtekniker og produksjonsleder Johan Kristian Berntsen.

LES OGSÅ: Konsertstrømmeren

Lage noe unikt

Planen er tre virtuelle konserter i uken, men dette kan fort endre seg, ifølge Fjordheim. Foreløpig er konsertene gratis, men publikum oppfordres til å vippse. Pengene går til artisten som spiller.

– Hvis dette vedvarer blir jo dette en ny konsertarena med nye konsertarrangører, og da må man kanskje se på alternative måter å ta betalt på, sier Fjordheim.

– Tror du dette er framtidens måte å gå på konsert på?

– Jeg tror det blir et supplement, for folk vil jo se ting live. Men det som skjer nå er at mange utvikler et konsept og en metode for å kunne gjennomføre det, slik at det vil bli enklere i framtiden. Sånn sett vil det jo bli en større del av underholdningstilbudet, sier han.

På konsertene til Tou Sessions har det vært alt fra noen hundre lyttere til rundt 4500 da Morten Abel spilte på lørdag.

– Vi prøver, i jungelen av tilbud, å være tydelige på det vi skal gjøre. Vi finner gode, lokale artister og prøver å lage noe unikt ut av det, sier Fjordheim.

– Dette tilbudet er jo todelt: Det er et tilbud til dem som liker å gå på konsert, men også et tilbud til artistene som har opplevd å måtte kansellere turneer, slik at de kan få inn litt penger.

LES OGSÅ: Psykologenes hjemmekontortips

Spent på utviklingen

Hos Stavanger konserthus har de foreløpig ikke strømmet konserter, men markeds- og kommunikasjonssjef Grete Straume sier at Stavanger Symfoniorkester (SSO) har lekt med tanken.

– Artistene på vårt program kommer, spiller og reiser igjen. Så bortsett fra SSO og vår egen organist har vi ingen kunstneriske krefter i det daglige. Men hvis dette strekker ut er det jo naturlig å se etter andre løsninger, sier Straume.

Hun forteller at det har vært mange mailer og telefoner fra publikum den siste uken, og at de jobber med å flytte og finne nye datoer for arrangementene.

– Vi er veldig spent på utviklingen. For oss med så store saler ser det ikke ut som det blir noen arrangementer her i overskuelig framtid. Det er rart å gå gjennom dette store, tomme huset nå, men vi håper og tror det blir en fantastisk travel høst, legger hun til.

LES OGSÅ: Frykter mer familieuro: – Dette er en situasjon hvor det kan eskalere

Jobber kontinuerlig

Hos Rogaland Teater vurderer de forskjellige tiltak.

– Vi jobber kontinuerlig med å se på alternative plattformer. Akkurat nå har vi en del ideer, men jeg vil ikke gå ut med noe før alt er sikkert, sier teatersjef Glenn André Kaada.

Han beskriver situasjonen som «helt forferdelig», og sier at det opplevdes riktig, men også frustrerende, å stenge dørene. Foreløpig er ingen på teateret permittert, og Kaada sier de forsøker å gjøre seg klare for ulike scenarioer.

– Hva synes du om at andre aktører strømmer teater og konserter?

– Det er veldig fint, men for vår del er det også problemstillinger knyttet til det, blant annet når det kommer til rettigheter. Selv om vi er i en prekær situasjon er vi likevel en profesjonell aktør, og da er det viktig å opptre ryddig, sier Kaada til RA.

– I utgangspunktet er det jo live-aspektet som er det mest fantastiske med teater, og det er det folk savner. Jeg skal ikke forskuttere hva som blir vår løsning, men hvis det fortsatt blir drift her må vi se på løsninger som er gode både for publikum og teater. Vi må prøve å finne noe som kan være aktuelt, men det må gjøres på rett måte, legger han til.

Mer fra Dagsavisen