Nyheter

Kommunen skal kun kjøpe utslippsfrie kjøretøy

Regjeringen stiller krav om kjøp av kun utslippsfrie offentlige personbiler fra 2022. Stavanger kommune har stilt samme krav siden 2013.

Forrige uke la regjeringen fram «Klimaplan for 2021-2030». I den skriver de at de vil, når teknologien ligger til rette for det, stille krav om lav- og nullutslippsteknologi.

– Fra 2022 tar regjeringen sikte på å innføre krav som sikrer nullutslipp i offentlige kjøp av personbiler og lette varebiler, skrives det i klimaplanen.

Stavanger kommune har allerede i flere år stilt krav om det samme.

I 2013 vedtok Stavanger bystyre at det skulle gjøres en rekke kjøretøyinvesteringer de kommende årene, forutsatt at alle kommunens nye biler som hovedregel er nullutslippsbiler. Siden 2017 har det blitt laget en årlig oversikt over andelen utslippsfrie kjøretøy.

– Regjeringens klimaplan styrker vårt vedtak. Dette har Stavanger allerede gjort i flere år, sier Imme Dirks Eskeland til RA. Hun er rådgiver innen klima og miljø i Stavanger kommune.

LES OGSÅ: Piggdekkpant

Imme Dirks Eskeland, rådgiver innen klima og miljø i Stavanger kommune.

– En fin økning

– Kommunens bystyrevedtak fra 2013 tilsier at alle nye anskaffelser av kjøretøy som hovedregel skal være utslippsfrie, legger hun til.

Utvalg for miljø og utbygging skal i et kommende møte behandle en sak som gir oversikt over hvilke drivstofftyper tjenestebilene i Stavanger kommunes virksomhet bruker.

Stavanger kommunes bilpark består i dag av totalt 552 biler, hvorav 265 er elbiler.

– 29 biler er biogassbiler, mens resterende er biler drevet på fossilt drivstoff. Det utgjør en andel utslippsfrie biler på 48 prosent. I 2017 var andelen på 18,7 prosent, i 2018 på 31,7 prosent og i 2019 på 34,8 prosent, heter det i sakspapirene.

– Stavanger kommune har hatt en fin økning, tar tak og skifter ut bilene. Kommunen er på god vei, både når det gjelder varebiler og personbiler, legger Imme Dirks Eskeland til.

Hun forteller at dersom noen ønsker å kjøpe kjøretøy som er drevet på fossilt drivstoff, må det søkes politisk om dispensasjon.

På sikt skal hele bilparken til kommunen byttes ut til utslippsfrie kjøretøy, men enn så lenge er det ikke satt krav til når dette skal skje.

LES OGSÅ: – Vi er absolutt for avgiften

– Langt fra mål

– Som på privaten kan de gamle bilene bli for gamle til å repareres, eller leasingavtaler opphøre. Da skal kommunen anskaffe nye kjøretøy som skal være utslippsfrie. Det må også etableres nye ladestasjoner i de forskjellige avdelingene, sier Dirks Eskeland.

Hun synes kommunen har kommet veldig godt i gang med fornyingen av bilparken.

– Vi har hatt en positiv utvikling siden 2017, men likevel er vi langt fra mål. Vi skal ha en bilpark bestående av hundre prosent elbiler etter hvert, sier hun før hun fortsetter:

– I et globalt klimaperspektiv er det ikke hensiktsmessig å si at alle bilene skal være elbiler fra én dag til en annen. Elbilene må produseres først og det er energi- og ressurskrevende. Det beste er å kjøre de bilene vi har til de ikke kan kjøres mer, før vi skifter disse til elbiler.

I takt med utskiftingen av biler må det også på plass flere ladestasjoner.

– Dette er en utgift kommunen må ta. Avdelingen for hjemmebaserte tjenester fikk støtte fra Miljødirektoratets Klimasats-ordning til etablering av ladepunkter. Nå har det blitt sagt at de kommunene som har fått støtte tidligere, slik som Stavanger, ikke får mer støtte. Kostnader knyttet til etablering av ladestasjoner er overkommelige og i de fleste tilfeller spart inn på sikt på grunn av mindre drivstoffutgifter, sier Imme Dirks Eskeland til RA.

Mer fra Dagsavisen