Nyheter

Kapteinen med stø kurs

«Vi aner en stor framtid for Kapteinen», skrev vi under Bylarm i fjor. Denne framtida kommer stadig nærmere, selv om Bylarm-generasjonen fra 2020 fikk det tøft resten av 2020. Nå kommer Kapteinen med sin første EP.

Bilde 1 av 2

I forrige uke kom Kjell Øverland (22) fra Stavanger, stadig mer kjent som Kapteinen, med sin første EP. «Døgn» inneholder fem sanger, «Dagen pappa grein» gjorde seg bemerket allerede før jul, og nå er det hans vri på Vamps «Tir na noir», «September», som vekker berettiget oppsikt.

En velkommen suksess for en sanger som møtte uventet motgang da han sto på terskelen til det første gjennombruddet.

Alt bremset opp

Bylarm-klassen fra 2020 inkluderte navn som Hedda Mae, Kamara og gruppa Combos, som ikke fikk den umiddelbare uttellingen man vanligvis kan vente etter det første oppstusset. To uker etter Bylarm var landet stengt, og hele festivalsommeren forsvant for de unge, lovende i den nye generasjonen.

– For meg var det veldig trist. Bylarm var et springbrett for å vise publikum og arrangører at Kapteinen som prosjekt var verdt å satse på. Jeg hadde flere festivaljobber som ble avlyst, og jeg hadde også håpet jeg kunne få en av de siste plassene på de største festivalene, sier Kjell Øverland.

– Koronaen bremset opp alt. Vi måtte gjøre en helomvending mot målene vi hadde satt oss for året. Hvordan løser vi den floken? Hvordan skal merkevaren bygges uten konserter? Hvordan gjør vi det uten inntektene fra konsertene?

Mye verktøy i kassen

Kjell Øverland har bodd i Oslo i tre år, og studert musikkvitenskap på Universitetet. I sommer var han ferdig, studielånet gikk ut, og det var meningen å leve på artisthonorarer.

– Heldigvis er jeg fleksibel. Jeg har ikke bare konsertinntekter, men jobber også som produsent og låtskriver for andre. Jeg har mye verktøy i kassen. Det gjorde at jeg holdt meg på beina. Det gjaldt å finne nye måter å markedsføre seg på. Jeg kastet med tidlig på strømming av konserter, sier han og fortsetter:

– Et døgn eller to etter nedstengingen begynte jeg med faste arrangementer på Twitch, ikke bare vanlig konserter, men med quiz og samtaler. Det ga meg en grei ekstrainntekt. Så døde dette litt ut. I sommer dro kompisene mine og jeg rundt i Norge i en bobil, og filmet fem videoer til sangene som kommer nå. Det går an utfolde seg på andre steder enn konsertfronten, forteller han.

Les også: Anmeldelse Wardruna: Spinner en mektig vev (+)

Hvor har du vært?

I ettertid synes han ikke at dette gikk så galt likevel.

– Jeg vet jo ikke akkurat hva jeg mistet. Managementet mitt så for seg en stor oppblomstring i interessen, som artister i min posisjon ofte får, erfaringsmessig. Men den erfaringen hadde ikke jeg, og det jeg ikke vet har jeg ikke hatt vondt av. Jeg satt nok ikke igjen med den samme skuffelsen som managementet gjorde på mine vegne. Kanskje blir det ingen stor festivalsommer i år heller, men jeg skal holde på med dette i mange år, og jeg har ikke dårlig tid, sier Øverland.

Managementet til Kapteinen er Nora Collective, som også har navn som Arif, Musti og Stig Brenner (før kjent som Unge Ferrari) i stallen. Samarbeidet startet en helg da han dro hjem til Stavanger for å være med på en workshop med disse.

– De var ikke der for å signere avtaler med noen, men jeg fikk spilt noen av låtene mine for dem, og da lurte de på hvor jeg hadde vært? Jeg sendte dem mer, de spurte om jeg kunne komme til Oslo, men der var jeg jo allerede. Det var godt å komme inn i den familien, med den erfaringen de har.

Les også: Garth Brooks: En ekte amerikansk countryhelt (+)

Hip hop og viser

De første inntrykket vi fikk av Kapteinen passet godt inn i Nora Collectives gode lag med r & b, rap og hip hop. Den nye EP-en tar ham langt inn i visepopen, med gitaren som viktigste akkompagnement.

-‘Jeg har lyst til å utvide musikken min så mye som mulig, og se hvor stor rekkevidde jeg har. Jeg vokste opp med r & b og rap, men har også hørt på pop, viser og jazz. Jeg liker å balansere mellom mange sjangere. Det fine med hip hop er at den har hentet så mye inspirasjon fra andre sjangere, for eksempel med sampling av funk, jazz og rock. Country har fått en plass i hip hop. Da er det på høy tid med visesang også. Det er gøy å se at alt flyter om hverandre. Jeg er gjerne med på å utforske det videre.

– Vi har hatt mange visesangere og store artister som har snakket om følelsene sine, men nå gjelder det å nå ut til den nye ungdommen. Norsk r & b vokste veldig med det som ble gjort av Unge Ferrari, som jeg er i samme gjeng som nå. Første gang han sang om sine personlige ting, satte ord på det på norsk, det har gjort det lettere å nå ut til folk.

Fra Vamp til Maria Mena

Denne utviklingen ender foreløpig med Kapteinens «September», en ny tekst til Vamps «Tir Na Noir».

– Den sangen har betydd mye for min utvikling, den har vært på radio hele tida siden jeg var liten. Pappa snakker mye om Vamp. Manageren min hadde ikke hørt om dem, men han syntes det var gøy å gjøre dette. Jeg lagde en ny versjon, en ny tekst der jeg brukte tematikken i originalen. Jeg sendte den til Øyvind Staveland i Vamp, som likte den, og ga sin velsignelse til å gi den ut.

Flere kjente artister har fått sans for sangene til Kapteinen. På åpningssangen «Abstinenser» får han hjelp av Maria Mena?

– Produsenten Anders Nilsen kjenner Maria Mena godt. Han spurte om hun ville legge på koringer, hun sa ja, og gikk i studio og la på vokalen. På grunn av koronatiden har jeg ennå ikke truffet henne selv. Men det er gøy å få den anerkjennelsen, at hun syntes dette er kult nok til at hun ville være med. Hun er ikke blitt tvunget til å gjøre dette.

Les også: Plateanmeldelse: Arve Henriksen og Terje Isungset «The Art Of Travel»

Mer fra Dagsavisen