Nyheter

Hydrogen-løft

Det maritime innovasjonsprosjekt HySHIP har fått 80 millioner kroner fra EU for å utvikle og bygge hydrogendrevet fartøy. Statsråd Tina Bru er stolt.

– Dette er spennende, og jeg blir skikkelig stolt på vegne av alle dem som er med i prosjektet, men også på Norges vegne. Dette er et enormt godt eksempel på hvordan Norge er flinke til å hente forskningspenger fra EU, og hvordan landet klarer å løfte viktige klimaprosjekter som både Norge, EU og verden trenger i framtiden, sier olje- og energiminister, Tina Bru (H), til RA.

I går inviterte NorSea i Dusavik til lanseringen av HySHIP-prosjektet som omfatter 14 europeiske partnere som skal samarbeide om å designe og bygge et nytt fraktefartøy som går på flytende grønt hydrogen. Det vil også etablere en bærekraftig forsyningskjede og bunkringsplattform for hydrogen. Prosjektet er tildelt 80 millioner kroner fra EU, som vil bli tildelt ved signering av en avtale mellom partnerne innen utgangen av 2020. HySHIP-prosjektet har som mål å redusere utviklings- og driftskostnadene i overgangen til hydrogen som maritimt drivstoff over hele Europa.

Bru mener at Norge er flinke til å hente midler tilbake fra de EU-programmene landet deltar i.

– På energiområdet, og innenfor slike prosjekter som dette, er vi ekstra flinke. Det betyr at vi er særlig gode på dette, og at EU ser at det utvikles spennende løsninger som gagner flere land enn kun Norge. Å knekke koden på dette, få til nullutslipp i den maritime sektoren, og å lage en kjede for hydrogen, blir kjempeviktig framover, sier hun.

– Det gjør de med dette prosjektet som både skal gå på og frakte hydrogen. Det trengs om man skal kunne bruke dette i storskala, legger Bru til.

HySHIP-prosjektet er i tråd med regjeringens forsterkede satsing innenfor hydrogen. I juni la regjeringen fram hydrogenstrategien, og olje- og energiministeren mener det er imponerende at norsk næringsliv allerede lanserer et hydrogen-prosjekt.

– Dette er et eksempel på at norsk næringsliv er fremoverlent på å ta i bruk de muligheten som ligger i det å kutte utslipp. Det er nemlig ikke bare vondt og vanskelig, innimellom er det veldig bra også, sier hun.

LES OGSÅ: Stavanger-regionen gjør seg klar for grønt skifte: – Oppgraderer strømnettet

– Et begynnende prosjekt

Skipet skal opereres av det norske maritime industrikonsernet Wilhelmsen, og de vil distribuere flytende hydrogen til bunkringsanlegg langs norskekysten.

Jan Eyvin Wang, direktør i Wilhelmsen og styreformann i NorSea Group, forteller RA at det må jobbes dersom man ønsker å være med på den bærekraftige endringen som må skje i den maritime næringen.

– Dette skipet kommer til å bevise at man kan operere med nullutslippsfartøy, sier han.

Wang mener det er viktig for dem å dra prosjektet ut av Norge og få det internasjonalt, for i løpet av kort tid vil det være et behov for å lage nullutslippsskip for lange avstander.

– Dette er et begynnende prosjekt i Norge, som er viktig for verdens maritime klynge, sier han.

NorSea er ansvarlig for havnene, og Dusavik er én av ni baser. Lars Haug har ansvaret for operasjon i NorSea, og han forteller at prosjektet betyr at de vil kunne drive effektiv, sikker og grønn logistikk.

– Dette betyr også at vi vil være en fasilitator for å hjelpe hele verdikjeden til å bli grønn, sier han til RA.

– I et norsk perspektiv har prosjektet et stort potensial, og i et globalt perspektiv er det enormt. Det er drivkraften for mange som går inn i dette prosjektet. Dette gir også Norge en mulighet i å være langt framme, og senere ta prosjektet ut i verden, legger Haug til. Fartøyet vil være operativt fra 2024, og det er fortsatt usikkert hvor mye sluttsummen vil være.

LES OGSÅ: Vil flytte internasjonale cruiseskip ut av Vågen

Equinor har stor tro på prosjektet

Grete Tveit, direktør for lavkarbonløsninger i Equinor, forteller RA at deres rolle i prosjektet først og fremst vil være å etablere hydrogenfabrikken på Mongstad.

– I tillegg skal vi være sluttbruker av den skipstjenesten som Wilhelmsen leverer, og dette må vi forplikte oss til slik at de vet at de har en kunde, sier hun.

For Equinor er dette prosjektet et først skritt med det å lage flytende hydrogen for skipsindustrien, og Tveit forteller at de mener at dette er den beste energibæreren for å dekarbonisere verden, i tillegg til fornybar elektrisitet.

– Dette er for oss et første lite skritt i en stor hydrogenindustri. Norge er en stor skipsnasjon, landet har store og ambisiøse klimamål, og da mener jeg at vi må se på hvordan vi kan drifte skip uten utslipp, sier Tveit før hun legger til.

– Dette vil være kun ett av skrittene for å nå klimamålene. Som Tina Bru nevnte er andre skritt karbonfangst- og lagring som i Langskip-prosjektet. Da kan vi fange CO2 fra alle typer industri og lagre den flere kilometer under havbunnen. Også dette har Equinor stor tro på.

Mer fra Dagsavisen