Nyheter

Her kan SAR Queen lande

De nye redningshelikoptrene kan kun lande på noen få sykehus. Når Nye SUS står klart i 2024 skal redningshelikopteret kunne lande samtidig som luftambulansens helikopter står på helidekket.

– Dette har vi planlagt for helt siden vi startet byggingen. Vi visste allerede før vi begynte at det var utfordringer med den kraftige vinden i forbindelse med landingen til de nye redningshelikoptrene, sier Therese Øvernes til RA.

Hun er prosjektleder for prosjektering og digitalisering av nye Stavanger universitetssjukehus som skal stå ferdig i 2024.

Regjeringen har investert rundt 14 milliarder kroner i 16 nye redningshelikoptre. De heter AW101 SAR Queen, er større, raskere og bedre enn de gamle Sea King-redningshelikoptrene, men kan ikke lande på alle landets sykehus. Av 21 akuttsykehus i Norge, kan SAR Queen kun lande på seks av dem.

LES OGSÅ: Historisk milepæl markert for det nye sykehuset

Sola 20200831. 
Sea King-helikoptrene har i flere tiår blitt brukt til å redde folk i nød og vanskeligheter. 1. september tar Norges nye redningshelikoptre AW101 over jobben. Dette markeres av statsminister Erna Solberg i en seremoni på redningsbasen på Sola, der også justis- og beredskapsminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen deltar.
Foto: Carina Johansen / NTB

Må sørge for god landing

Fram til det nye SUS står klart på Ullandhaug, må Stavanger lufthavn, Sola brukes som landingsplass for de nye redningshelikoptrene.

– Vi har planlagt landingsplassen lengst unna boligene, og vi har innført tiltak som naturlig vil infiltrere vinden som vindskjermingsgjerder, beplantning og voller, sier Øvernes.

– Vi har mottatt informasjon og rapporter om helikoptrene, og de lager veldig mye kraftigere vind enn de tidligere redningshelikoptrene. Vi er nødt til å sørge for at det går greit å lande, legger hun til.

Den framtidige helikopterplassen blir omtrent 1800 kvadratmeter stor, og er plassert på bakkenivå nær sykkelstamvegen og E39.

– Vi har basert planleggingen på en rapport fra et sykehus i Bornholm, hvor helidekket også er på bakkenivå. Vårt er plassert litt ned i terrenget, og ifølge flyfaglige rådgivere, vil det også være med på å filtrere vinden, sier prosjektlederen.

LES OGSÅ: Så mye bedre skal det nye sykehuset takle pandemier

Tar høyde for ny pandemi

Prosjektdirektør for Nye Stavanger universitetssjukehus, Kari Gro Johanson, sier at de skal foreta testlandinger når sykehuset står klart. I og med at de bygger et helt nytt sykehus og visste hva slags helikoptre som skulle kjøpes inn, hadde de muligheten til å tilrettelegge for SAR Queen.

– Vi skal få på plass spesiell vegetasjon og vindreduserende tiltak mot stiene. I tillegg skal vi sette opp skilt og lysvarsling, samt sikkerhetsgjerde som skal fange opp eventuelle løse objekter og forhindre atkomst av dyr, sier hun til RA.

Det bygges 125.000 effektive kvadratmeter, akuttsykehuset har en regning på 11,3 milliarder kroner. Etter ni måneder med pandemi, har de også tatt høyde for at lignende kan skje igjen. Alle pasientene vil blant annet få enerom, og de forskjellige avdelingene vil ligge noe mer atskilt enn hva de gjør på dagens sykehus.

– Vi har gjennomført en ROS-analyse for en pandemi ved nytt sykehus, og konklusjonen er at bygget er robust dersom noe lignende skjer i framtiden, sier Johanson.

---

Fakta om redningshelikopteret SAR Queen:

  • Norges nye redningshelikoptre leveres av Leonardo Helicopters (tidligere AgustaWestland) og har fått navnet SAR Queen i Norge.
  • Modellen AW101-612 er utviklet for Norge, og Leonardo har stilt det ut under parolen «verdens beste redningshelikopter – med god margin».
  • Blant de få helikoptertypene som har tre motorer, noe som øker vekt og pris, men gir mer kraft og økt sikkerhet ved bortfall av én motor.
  • Løfteevne på 16 tonn, og helikopteret kan holde seg i lufta i nærmere syv timer.
  • Aesa («active electronically/electrically scanned array») har lynkjapp 360-graders skanning og evne til å oppdage små mål og gjør radaren mye mer egnet til å finne noe som dupper opp og ned i sjøen enn dagens mekaniske søkeradar.
  • Har også et viktig og nytt anti-is-system. Sea King, som ikke har avisingssystem, risikerer i dag under visse forhold å fly omveier eller i verste fall holde seg på bakken.
  • Etter planen skal alle helikoptrene være i drift i løpet av 2022, men det avhenger av flere faktorer, som koronasituasjonen.
  • De siste Sea King-helikoptrene kan være i drift til midten av 2023.
  • Kilde: NTB, Teknisk Ukeblad og Statsministerens kontor

---

Mer fra Dagsavisen