Nyheter

Her er det planlagt snuplass for buss

Snuplass for buss på Holmen er en høyaktuell løsning for sentrumstrafikken i Stavanger.

En såkalt busshammer, altså en endeholdeplass der sjåførene kan snu og kjøre samme gate tilbake, er nedfelt i Sentrumsplanen Stavanger-politikerne vedtok i fjor.

– Snuplass for busser på Holmen ser ut til å være en god idé. Uansett: Vi bør vurdere nye bussløsninger i samarbeid med Kolumbus, og vi bør også se på ny om det kan være en løsning å tillate busser over Domkirkeplassen, sier Linda Krüger, nestleder i utvalg for miljø og utbygging, til RA.

LES OGSÅ: Handelsstand-uro for stengte sentrumsgater

Endringer i sentrum

Et Facebook-innlegg av Krüger denne uken har utløst mye debatt om endingene i Sentrumsplanen og flere gater for busser og syklister på bekostning av bilistene. Næringsforeningen er skeptisk, og representanter for handelsnæringen i sentrum er skeptiske, mens MDGs Rune Askeland mener endringene vil bety bedre forhold i sentrum.

Krüger tar til orde for mer dialog og et forsøk på å dempe frontene.

– Vi må som politikere lytte. For eksempel skal bilfritt Vågen utredes sammen med handelsnæringen i sentrum. Det er synd debatten er så polarisert, det trenger den ikke være. Vi må lytte til hverandre, sier Krüger.

Hun advarer mot det hun kaller dommedagsprofetier, og legger vekt på at det er mange byer i Europa med bilfrie sentrumsgater.

– Jeg forstår at folk i handelsnæringen i Stavanger er bekymret. Utviklingen av sentrumsgatene er en kjempedebatt, der vi må våge å tenke nytt og være åpne for innspill. Bilfritt sentrum betyr ikke et dødt sentrum, det vil fremdeles være mulig å kjøre til de store parkeringsanleggene, sier Krüger.

LES OGSÅ: Bomringene tar ikke livet av sentrum. Det gjør de stengte veiene

LES OGSÅ: – Næringsforeningen på siden av byutviklingen

Ny Domkirken-kamp?

Lederen i kommunalstyret for by- og samfunnsutvikling, Frode Myrhol (FNB) peker på at Kolumbus har ytret et sterkt ønske om å kunne kjøre over Domkirkeplassen med bussene. Utvalgslederen forstår ikke det han kaller «romantiseringen av Domkirkeplassen».

– Den er stort sett brukt av folk som går over den på vei til «sentrum» på grunn av at bussene har satt dem av i utkanten av sentrum, og ikke dit de faktisk skal, skriver Myrhol.

Gjenåpning av Domkirkeplassen er foreslått og nedstemt av bystyret i Stavanger, men Myrhol har ikke gitt opp.

– Det er løsningen, men et flertall må bare innse det. Antall busspassasjerer sank betraktelig når bussene ble fjernet derfra, skriver Myrhol.

LES OGSÅ: MDG vil bytte ut biler med grøntområder

– Meget skeptisk

En av hans alliansepartnere i Stavanger-flertallet, gruppeleder Daria Maria Johnsen i Miljøpartiet De Grønne, er svært skeptisk til den løsningen, men peker på at behovet for flere busser nærmere sentrumshalvøya er viktig

– Domkirkeplassen er jeg meget skeptisk til, men gjennom Klubbgata og opp til Holmen, hvor det er en snuplass, spør Johnsen, i Facebook-tråd med Krüger.

– Vedtatt

Sentrumskoordinator Ole Martin Lund i Stavanger kommune opplyser at snuhammeren på Holmen er vurdert og vedtatt i Sentrumsplanen.

– Vi synes det er en god idé. Denne endringen gjør det mulig å flytte flere busser fra Byterminalen til Klubbgata. Dermed kan Klubbgata få et bedre og Holmen et nytt, godt busstilbud.   Passasjerer kan slippes av og gå på i Klubbgata som nå, før bussene kjører videre til Holmen, der de kan stoppe og regulere rutetidene. Andre busser kan som nå kjøre videre mot østre bydel eller Hundvåg, sier Lund.

Han opplyser at det er plass til å opprette en midlertidig snuhammer på Holmen nå. Stavanger kommune vil ta opp når dette kan skje med fylkeskommunen, som styrer kollektivtrafikken.

– Fylkeskommunen er positive til endringen, melder Lund.

– Sentrumsplanen åpner også opp for en ny sentrumsdel på utfyllinger i sjøen utenfor Holmen, legger han til.

I år skal dagens humpete og skeive brosteinsdekke i Kongsgata erstattes med en flatere type, egnet for både busser og syklister.

– Nå pågår arbeidet for fullt for å bedre forholdene og prioritere bussene i Konggata. Så er det spørsmål om når vi kommer i gang med å gjøre Klubbgata triveligere og bedre for bussbrukere, syklister og fotgjengere.

– Når skjer det? Om ett år eller fem år?

– Det er antakelig nærmere fem år enn ett år før arbeidene i Klubbgata starter.

Lund understreker at bilistene vil ha tilgang til de store parkeringsanleggene i sentrum også etter at flere sentrumsgater blir stengt for biltrafikk og åpnet opp for kollektivtrafikk, sykkel og gange.

– Ledig i P-husene

Endringene fører til at en del av korttidsparkeringsplassene i gatene blir borte.

– Dette kom tydelig fram i debatten om sentrumsplanen. Parkeringsanleggene har mange ledige plasser god kapasitet, med unntak av Jorenholmen på lørdager, men det er mange ledige parkeringsplasser også på lørdag i andre anlegg. Tilgjengeligheten til sentrum blir heller ikke dårligere samlet sett for biler, sykkel og kollektivtrafikk på sentrumshalvøya samlet sett etter endringene i Sentrumsplanen, sier Lund.

Han er opptatt av at endringene i trafikkmønsteret i bykjernen må skje gradvis.

– Det er viktig å gjennomføre endringene over tid, og ikke gjennomføre alle tiltakene på én gang. Vi må høste erfaringer underveis, slik vi nå gjør i Pedersgata, for å se om det er behov for å justere kursen. Vi ønsker hele tiden være i god dialog med Stavanger Sentrum AS om hvordan og når endringer skal skje, sier Lund.

Mer fra Dagsavisen