Nyheter

Har sykkelen din bremser som må justeres? Lite luft i dekkene? Nå kan du få fikset det helt gratis

Stavanger kommune starter med et nytt prosjekt for å få folk til å velge sykkel framfor bil.

– Gjennom våre undersøkelser over flere år har vi funnet ut at 78 prosent av dem over 18 år har en sykkel hengende i garasjen eller stående i boden. Vi har vært tålig godt fornøyd med utviklingen på jobb- og skolereiser, men vi ser at potensialet er mye større, sier Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

På bakgrunn av dette starter Stavanger kommune derfor med et nytt prosjekt. Tirsdag, onsdag og torsdag neste uke tilbyr de gratis sykkelservice til alle kommunens innbyggere i de ni ulike kommunedelene. 

Ved hjelp av mekanikere fra sykkelverkstedene Spinn, Bikebrothers og Paahjul vil det bli mulig å fikse sykkelen disse tre dagene mellom klokken 17.00 og 19.00 på ulike skoler i kommunedelene. Hvilke skoler dette gjelder vil bli klart i løpet av fredag, ifølge Børresten. I «verkstedene» vil det bli mulig å få justert bremser og gir, få luft i dekkene eller få olje på kjedet.

– Myndighetene har jo anbefalt å ikke reise kollektivt, så med dette håper vi at de som vanligvis tar bussen ikke begynner å bruke bilen, men heller finner fram sykkelen, sier Børresen til RA.

– Vi vet også av halvparten av de som har deltatt i våre undersøkelser bor nærmere enn fem kilometer fra jobb, og da er jo sykkel et godt alternativ. Så det er et kjempepotensial her, men folk trenger kanskje en liten dytt bak. Målet er i alle fall å få flere til å sykle, legger han til.

Begredelige sykkeltall

For at folk skal slippe å drasse med seg sykkelen langt av gårde vil det bli tre lag med to mekanikere; ett lag på tirsdag, ett på onsdag og ett på torsdag. Dersom det viser seg at tilbudet blir veldig populært utelukker ikke Børresen at det kan forlenges eller gjentas.

– Vi har ikke gjort dette før, og så vidt jeg kjenner til er vi de første i landet som gjør det. Vi aner jo ikke hvordan responsen blir, men blir den så stor at vi får problemer med å ta unna alt så må vi jo vurdere å utvide tilbudet, sier han.

– Det vi håper på er at de to montørene er i fullt arbeid i to timer, legger han til.

Ideen til prosjektet kom fra flere hold, ifølge Børresen, og det overordnede målet er å få flere over på sykkel.

– Hvordan har sykkeltallene sett ut nå de siste månedene? 

– Det har sett helt begredelig ut. Men når det er sagt har det snudd nå, og forrige uke (uke 22) hadde vi høyere tall enn samme uke i fjor. Så det ser ut som ting er på gang igjen, sier Børresen, og utdyper:

– Tallene har ikke gått ned siden 12. mars, men den stigningen vi normalt ser om våren har uteblitt.

Han tror ikke det skyldes at flere har valgt bilen, men at flere er hjemme.

– Mange som sykler til daglig sitter jo på hjemmekontor nå, og da blir det mindre med én gang, sier han.

Dørstokkmila

Selv om tallene ikke har vært de beste de siste månedene er Børresen godt fornøyd med utviklingen de siste årene.

– Vi blir nok aldri 100 prosent fornøyde, men vi har likt utviklingen, og det ser ut som tilretteleggingen vi gjør virker, sier han, og legger til at kommunen har en jobb å gjøre når det gjelder å informere om de ulike traseene som finnes. Mange av dem er ikke synlige fra bilveien, og folk kan derfor kanskje være litt i tvil om hvor de skal sykle, tror Børresen.

– Det er nok mange som sitter i bil på Løkkeveien og tenker «her kan jeg jo ikke sykle». Det de ikke kommer på er at det er sykkelfelt to gater lenger opp, som strekker seg fra Møllegata, via Seehusensgate og til Misjonsveien. På den strekningen har det økt med 1000 syklende i uka de siste tre årene, sier Børresen.

– Det er den dørstokkmila. Men hvis du først får prøvd deg på en sykkeltur er det fort gjort å finne fram sykkelen igjen, legger han til.

Mer fra Dagsavisen