Nyheter

Har fått inn 44 millioner kroner på piggdekkavgift

Kommunestyret i Stavanger skulle bare vedta at kommunedelene Finnøy og Rennesøy ikke inngår i piggdekkavgift-sonen. Selvsagt ble det også debatt.

Revidert forskrift for piggdekkavgiften ble vedtatt i Stavanger kommunestyre mandag.

Dette ble vedtatt:

Rennesøy og Finnøy slipper å betale piggdekkavgift. Resten av Stavanger kommune blir piggdekkavgift-sone. Kjører man med piggdekk koster det 1400 for en hel sesong.

Ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) fikk også flertall for å få en ny sak og behandling om det skal være piggdekkavgift eller ikke på bordet etter et at målsettingen om 90 prosent piggfritt er innfridd.

Forslaget til Frode Myrhol (FNB) om å endre innkrevingsmåten fikk også flertall. Forsalget gikk ut på at kommunedirektøren er sentrale myndigheter om å endre innkrevingen fra hele måneder til dager – for å unngå at bilister setter på piggdekk tidligere enn de må fordi de betaler for hele måneden uansett.

LES OGSÅ: Har utbetalt 67 millioner kroner til 120 grunneiere (+)

Det ble debatt likevel

Det var i utgangspunktet ikke lagt opp til den store ha eller ikke ha- debatten om piggdekkavgift. Det skulle egentlig bare vedtas at Rennesøy og Finnøy ikke inngår i piggavgift-sonen.

Siden piggdekkavgiften ble innført i Stavanger i 2017, har den bidratt til 44 millioner kroner til bykassen.

Ikke uventet ble det debatt likevel.

Frp ville ha utsettelse

Før saken ble behandlet, ba Leif Arne Moi Nilsen (Frp) om at saken ble utsatt.

Moi Nilsen mener kommunestyret må få rede på hvor stor piggdekkandelen i Stavanger faktisk er. I dag er piggdekktallene til Stavanger og Sandnes slått sammen. Dette mener Moi Nilsen og Frp gir et feil bilde av hvor mange som faktisk bruker piggdekk.

– I sammen med Sandnes ligger vi nesten på 90 prosent. Jeg håper vi kunne fått tallet på bordet. Er andelen på 85 prosent fortsatt så skal vi ha avgiften, men er det over 90 prosent så begynner det å gå på sikkerheten løs, sier Moi Nilsen, som også sa at strøbilen trenger hjelp fra biler med pigger som kan slå saltet ned i isen.

Frp og Moi Nilsen fikk både støtte og tyn for utsettelsesforslaget.

Rett før det skulle stemmes, kom kommunedirektør Per Kristian Vareide på banen. Han mente det var viktig for kommunestyret å fatte et vedtatt før vintersesongen starter.

LES OGSÅ: Roxel AS og Roxel Group AS gikk konkurs

15. oktober

– Det er fortsatt 15. oktober at det forventes at alle kjører med vinterdekk. Det er uheldig å vedta 19. oktober når sesongen begynner 15. oktober, påpekte kommunedirektøren.

Frp valgte likevel å fremme forslaget, som falt etter å ha fått stemmene fra Frp, Høyre, Venstre, én representant fra KrF og én uavhengig representant.

Rune Askeland (MDG) og Venstres Jan Erik Søndeland talte om at piggdekkavgiften er positivt for luftkvaliteten og at avgiften virker slik den var tiltenkt.

– Venstre er tilfreds med avgiften. Det trengs. Det er helt klare sammenhenger med gebyr og det å få ned piggdekkbruken. Vi må gjøre alt det vi kan for å sikre bedre luftkvalitet for innbyggerne, sier Søndeland, som også mener det er greit at Finnøy og Rennesøy slipper unna gebyret.

LES OGSÅ: Barn påkjørt av syklist

Bedre luft og mur rundt byen

– Det er interessant at Søndeland sier at avgiften har fått ned piggdekkbruken. Det jeg synes er mest interessant er om piggdekkavgiften har fått ned antall dager med dårlig luft i Kannik? Er det klare bevis for det, var replikken fra Myrhol til Søndeland.

Søndeland fikk også replikk fra Kristen Høyer Mathiassen (H):

– Stavanger er den eneste kommunen med piggdekkavgift. Jeg trodde Søndeland også var opptatt av næringsinteresser. Stavanger stenger en del utenfor byen sin i forhold til nabobyene.

– Stavanger må gå foran. Vi kan ikke vente på Sandnes og Sola. Jeg tror ikke at avgiften er å være eller ikke være for næringslivet. Det er 1400 kroner i året. Del det på antall arbeidsdager, så er det ikke så mye, svarte Søndeland til Høyer Mathiassen.

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) sa at ifølge dekkhotell han hadde snakket med, er piggdekkandelen der cirka fem prosent.

– Stavangers piggdekkandel er under ti prosent, sa Moi Nilsen.

– Vi er i en særklasse. Først setter vi oss en målsetting om 90 prosent piggfritt. Nå vi har oppnådd det, så slår vi oss i sammen (med Sandnes) og innfører avgifter. Vi må finne ut ståa i Stavanger, la Moi Nilsen til.

Arnt-Heikki Steinbakk (Ap) påpekte at da Trondheim tok bort avgiften, så økte piggdekkbruken kraftig.

LES OGSÅ: Mener regjeringen lukker øynene: Krever konkrete tiltak mot ungdomsran (+)

44 millioner i eget klimafond

Ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap):

– Siden 2017 har kommunen fått inn 44 millioner kroner. Mesteparten av midlene står på et klimafond, et eget fond som skal gjøre tiltak i vår egen kommune. Om en er et klimavennlig parti så kan man ikke bare stryke dette med et pennestrøk og stemme for et forslag som ikke har finansieringen inne, sier Nessa Nordtun som rådet kommunestyret å gå for kommunedirektørens innstilling.

Og stemme for tilleggsforslaget om å få en ny sak om piggdekkavgift eller ikke etter at målet om 90 prosent piggfritt er innfridd.

– Men hvordan skal vi måle tallene i Stavanger, når vi måler sammen med Sandnes – som har en høyere piggandel på grunn av andre forhold. Skal vi telle sammen med Sirdal neste gang?, spurte Moi Nilsen.

– Det er viktig å beregne dette på en god måte. Kommer ikke unna at vi er et felles bo- og arbeidsmarkedet uavhengig adresse i hvilken kommune.

Ingebjørg Storeide Folgerø (H) kom med et forslag om å få en sak på hvordan man kan måle egne Stavanger-tall.

Mats Danielsen (Frp) synes piggdekkavgiften er en avgift for inntektens skyld, og kom med refs til de som ikke stemte på utsettelsesforslaget til Moi Nilsen og Frp.

LES OGSÅ: Én av fem bedrifter i Rogaland planlegger oppsigelser (+)

Mer fra Dagsavisen