Nyheter

Gunn-Rita hjelper Wirak og Sandnes med å bli sykkelbyen igjen

Sykkellegenden Gunn-Rita Dahle Flesjå har fått oppgaven med å få Sandnes tilbake på Norges sykkelby-trone.

Bilde 1 av 3

– Det er nok mange som fortsatt vil mene at Sandnes er sykkelbyen, men Sandnes er ikke det. Sykkelbyen Sandnes har sovet siden 1990-tallet. I dag er det en bilby, sier Gunn-Rita Dahle Flesjå til RA.

Men det er nettopp det terrengdronningen – med 19 gullmedaljer i OL, VM og EM – er hentet inn for å gjøre noe med. Siden januar i fjor har hun vært sykkelsjef i Sandnes, en nyopprettet stilling, som hun deler med ektemann og tidligere trener Kenneth Flesjå.

LES OGSÅ: Bildegalleri: Se ordførerne teste de nye bysyklene

Prosjekt over fire år

Duoen er engasjert i forbindelse med Sandnes kommunes handlingsplan for sykkel 2018–2021. Rundt 40 millioner kroner er satt av til å løfte Sandnes tilbake til gamle høyder.

– Sandnes må på sykkelkartet igjen. Sandnes skal være i sykkeltoppen og blant de ledende i landet på dette området. Jeg og Kenneth har sykkel på «sjevå». Vi jobber målbevisst for å få dette til. Det krever utholdenhet, men akkurat det er jeg godt vant med etter mange, mange år som toppidrettsutøver, sier Dahle Flesjå og ler.

Ifølge sykkeldronningen er en god sykkelby en kombinasjon av god infrastruktur, et sammenhengende sykkelveinett og holdningen «sykkel først» hos innbyggerne.

– Jeg jobber for å få flere hverdagssyklister i Sandnes, ikke flere med kondomdrakt.

– Det er planer om å bygge enda flere sykkelveier og koble dem på eksisterende – i tillegg til å oppgradere det vi allerede har, sier Dahle Flesjå.

Den tidligere toppidrettsutøveren understreker at hun er ikke anti-bil, og ikke er en syklist som har som mål å sette personlig rekord på vei til jobben hver dag.

– Men potensialet for å få ned bilbruken er stor. Av alle reiser innenfor en radius på tre kilometer fra Sandnes sentrum, er 40 prosent av dem med bil. Det er unødvendig høyt. Jeg sykler på halvparten av tiden det tar å kjøre bil fra Smeaheia og ned på jobb på rådhuset. Oppgaven min er å få flere til å innse at de med flere fordeler kan bli «syklianere», som tenker sykkel først – enten det er jobb eller fritid. Da får vi bedre folkehelse, samt en tryggere og livligere by – slik som det var før i tiden, sier Dahle Flesjå.

Wirak: – Er vår identitet

Ordfører Stanley Wirak (Ap) sier sykkel er viktig for byens historie, identitet og kulturarv.

– Det var flere som produserte sykler i landet, men de store var Øglænd og DBS her i Sandnes, som betydde enormt mye for byen vår. Historisk er sykkel en del av vår kulturarv og vår identitet, sier ordføreren, som har en forklaring på hvorfor Sandnes sluttet å være sykkelbyen i Norge.

– Før i tiden, når folk skulle på jobb på fabrikkene, så bodde de i sykkelavstand fra jobbene sine. Etter hvert vokste byen. Folk begynte å bo lenger ute fra sentrum. Den gang var busstilbudet ikke godt nok på grunn av befolkningsgrunnlaget. De siste 35 årene har Sandnes doblet innbyggertallet. Nå er kollektivtilbudet er bedre. Flere, spesielt unge, tar buss. Vaner skapes. Bilen er på vei ut.

– Så må vi som styrer kommunen tilrettelegge for sykkelen med god infrastruktur. Nå er vi i gang med sykkelstamvei til Forus, forbedret løsning i Strandgata og sykkelveier til Sola, Malmheim og Noredalen, sier ordføreren.

LES OGSÅ: Kollektivtransporten får 850 millioner kroner det neste tiåret. Slik foreslås det at pengene brukes

– Må heller konkurrere med København og Malmö

Sykkelsjefen i Stavanger, Roar Børresen, er glad for at Sandnes er godt i gang med en ny sykkelsatsing.

– Per i dag er Stavanger mer sykkelby enn Sandnes, men det er ingen konkurranse om å være best, sier Børresen.

Han heier både på sykkel og Sandnes. – Folk bor, jobber og beveger seg på tvers av byene uansett. Det er bra at Sandnes satser, slik at vi kan bli bedre sammen, sier Børresen.

– Å bli den beste sykkelbyen i Norge er ikke nok. Vi må heller sammenligne oss med dem som virkelig har fått til sykkelsatsingen sin, Malmö og København. Hvor man har tilrettelagt separert for fotgjengere, sykler og biler, sier Børresen.

LES OGSÅ: Næringslivet om nedleggelsen av Greater Stavanger

Stavanger kommune har satset på sykkel lengre enn Sandnes. Det har gitt resultater.

– En fersk undersøkelse fra desember 2019 viser at 12 prosent av alle over 18 år som enten skal på skole eller jobb, bruker sykkel som transportmiddel om vinteren. I 2013, da vi startet målingene, var tallet seks prosent, sier Roar Børresen.

Sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes vil trolig øke prosentandelen når den står ferdig, men det er ikke nok, ifølge sykkelsjefen i Stavanger.

– Det viktigste for syklistene er sammenhengende sykkelveier. Derfor utvider vi hele tiden vårt sammenhengende sykkelveinett. Snart har vi sammenhengende sykkelvei fra Lervig til sentrum, og på sikt faktisk fra Tasta til Sandnes. Det mange ikke vet er at sykkelveiene har like høy prioritet som E 39 om vinteren.

Mer fra Dagsavisen