Nyheter

Gjør stor suksess med take away-cocktailpakker

Pjolter & Punsj har vært stengt siden årsskiftet. Takket være friske råvarer og litt kreativitet er to av de ansatte delvis tilbake i jobb.

I starten av januar satt cocktailbaren Pjolter & Punsj inne med et stort lager av råvarer som de ikke fikk brukt fordi de må holde stengt. I stedet for å kaste varene fant de ut at de heller kunne prøve å selge dem, noe som har resultert i såkalte «cocktailpakker».

Cocktailpakkene, som er en slags drinkmiks, er laget av bartenderne ved baren ved hjelp av ferske råvarer. Pakkene bestilles via mail og hentes i baren, og inneholder fem serveringer hver av tre forskjellige drinker. De inneholder også en enkel framgangsmåte, isbiter og garnityr. Alkohol må man stå for selv, men det er foreslått hvilke typer brennevin man kan bruke dersom man vil lage drinkene med alkohol, eller hvordan man kan gå fram hvis man vil lage dem uten.

– Første uken startet vi med ti pakker bare for å se om det var noe interesse for det. Det ble utsolgt på to minutter og ble en braksuksess. Uken etter solgte vi ut 40 pakker på to timer, og forrige uke solgte vi 80. Allerede før vi la ut pakker for salg denne uken hadde vi fått forespørsler og bestillinger på rundt 50 pakker, sier Johan Wendt Olaussen, bartender ved Pjolter & Punsj.

LES OGSÅ: Wirak om ulike regler i kommunene: – Jeg tror ikke det er forvirrende (+)

Tilbake i jobb

Flere av de ansatte ved cocktailbaren har vært permittert på grunn av koronarestriksjoner. Takket være interessen rundt cocktailpakkene har to fått komme delvis tilbake i jobb, selv om det er snakk om få timer sammenlignet med vanlig drift.

– Nå trenger ikke alle være 100 prosent permitterte. Noen er delvis tilbake i jobb, og det er takket være dette og alle de fantastiske kundene vi har. Det hjelper veldig mye. Det redder nok ikke omsetningen totalt, men det gjør at kjøleskapet er tømt til enhver tid og at vi har kontroll på ferskvarene, sier Olaussen.

###

– Vi er en liten bedrift, så dette betyr veldig mye. Og det viktigste for oss er at vi har noe å gjøre. Jeg tror alle gikk lei av puslespill i mars, sier han og ler.

Ifølge baren passer drinkene med det meste av brennevin, men også som et alkoholfritt alternativ.

– Ja, vi oppfordrer til å teste drinkene uten alkohol også, og vi ser det er mange som gjør det. Det er fint for oss at vi kan selge til både studenter og småbarnsforeldre, sier Olaussen.

LES OGSÅ: Slik får du ny jobb  (+)

Nye pakker hver uke

Pjolter & Punsj setter sammen ulike cocktailpakker hver gang. Delvis fordi de ønsker å holde seg aktuelle og holde interessen oppe, men også fordi de merker at kundene kommer tilbake uke etter uke.

– Foreløpig har vi ikke solgt drinker vi har på menyen. Det er fordi vi ofte bruker en kombinasjon av ulike typer brennevin, og mye av brennevinet vi bruker tar de ikke inn på polet. Vi prøver å lage noe alle kan like, og det er viktig for oss at det vi lager kan brukes med mest mulig forskjellig brennevin. På den måten kan man også få brukt opp litt av det man har stående hjemme, sier Olaussen.

Så langt har Pjolter & Punsj fått utelukkende positive tilbakemeldinger, og Olaussen sier det virker som om folk er fornøyde med tilbudet.

– Er dette noe midlertidig eller kommer dere til å fortsette selv når dere kan ha åpent som vanlig? 

– Det er litt vanskelig å si, men hvis etterspørselen er der så kommer vi nok til å tilby det. Dette er ikke noe som vil koste oss noe særlig ekstra, så det er fullt mulig. Vi er vant til å lage i store mengder fra før av. Men som sikkert alle mikrobryggerier kan skrive under på, så er det flaskingen som tar tid, sier Olaussen og ler.

– Hvorfor tror du dette har slått an?

– Vi har drevet baren i snart fire år, og vi har mange lojale kunder. Og mange sier vi er ganske gode på det vi gjør. Det er jo en grunn til at Grandiosa og Fjordland selger godt – det er fordi det er enkelt. Jeg tror kanskje folk blir litt overrasket over hvor mye arbeid det er å lage drinker, og at det fort kan bli litt søl. Dette er kvalitet, men det er enkelt, sier Olaussen til RA.

– Vår misjon er ikke at folk skal drikke mer, men bedre, legger han til.

Mer fra Dagsavisen